Przemysł spożywczy
2016-03-22 | 06:55
Ochrona środowiska
Polska wśród krajów o ograniczonych zasobach wody. Duże oszczędności przynoszą inwestycje przemysłu
Woda pitna to zaledwie 3 proc. całej wody na naszej planecie. Z tego 5/6 jest niedostępne dla ludzi, bo zamarznięte w lodach Arktyki i Antarktydy. Polska należy zaś do tych krajów Europy, w których jej zasoby są najbardziej ograniczone. Dlatego wodę powinni oszczędzać wszyscy, ale największe korzyści mogą przynieść działania przemysłu w tym zakresie. Przykładem mogą być działania Grupy Żywiec. W ubiegłym roku browary zaoszczędziły tyle wody, ile zużywa dziennie 1 mln osób.
2016-03-22 | 06:20
Handel
Rośnie eksport polskiego drobiu na rynki pozaunijne. SuperDrob wysyła połowę swojej produkcji, m.in. do Wielkiej Brytanii czy Chin
Wielka Brytania i Francja, a po nich Niemcy i Chiny to główne kierunki eksportowe SuperDrobu. Producent z podwarszawskiego Karczewa korzysta na wzroście polskiego eksportu drobiu zarówno na rynki UE, jak i poza Unię.
2016-03-17 | 06:40
Konsument
Rynek gastronomiczno-hotelarski może wzrosnąć w tym roku o 4 proc. Polacy na jedzenie poza domem wciąż wydają mniej niż Czesi czy Słowacy
Prognozowany wzrost PKB, spadające w dłuższym okresie bezrobocie oraz rosnące wynagrodzenia pracowników to czynniki, które powinny pobudzać wzrost na rynku gastronomicznym. Udział wydatków na gastronomię w relacji do zarobków wciąż jest niższy niż w Czechach czy na Słowacji, ale restauratorzy już widzą, że Polacy coraz częściej jedzą poza domem.
2016-03-16 | 06:40
Handel
Polskie batony wiceliderem rynku w RPA. Bakalland chce inwestować w eksport
Producent bakalii i dodatków do ciast Bakalland zamierza umacniać swoją pozycję eksportową zarówno na europejskich, jak i bardziej egzotycznych rynkach. Krajami, w których udało się już firmie uzyskać znaczący udział rynkowy, są m.in. Węgry i RPA. W kategorii batonów spółka chwali się drugą pozycją na rynku południowoafrykańskim.
2016-03-15 | 06:40
Rynki zagraniczne
Wytwórcy produktów mlecznych szukają możliwości rozwoju na zagranicznych rynkach. Bakoma chce eksportować do Azji i Afryki
Bardzo konkurencyjny rynek produktów mlecznych sprawia, że ich wytwórcy szukają możliwości zwiększenia sprzedaży poza granicami kraju. Bakoma, producent jogurtów, kefirów, śmietan i deserów mlecznych, szuka swojej szansy na rynkach azjatyckich i przymierza się do ekspansji w Afryce. Na eksport przeznaczona zostanie część zwiększonej produkcji pochodzącej z trwającej właśnie rozbudowy zakładu.
2016-03-14 | 06:10
Przemysł spożywczy
Spadają ceny skupu trzody chlewnej. Aby zwiększyć zyski firmy powinny inwestować w rozwiązania technologiczne
Ceny skupu żywca wieprzowego w ciągu roku spadły o ok. 10 proc., nawet do 3 zł za kilogram. Pogłowie trzody chlewnej spadło z niemal 19 mln sztuk w 2006 r. do 10,6 mln sztuk w 2015 r. Z eksportera Polska stała się importerem wieprzowiny. W dodatku produkcja tego mięsa jest bardzo rozdrobniona, zajmuje się nią nawet 200 tys. gospodarstw, wśród których dominują najmniejsze, hodujące do 9 zwierząt. Pomóc mógłby rozwój technologiczny.
2016-03-02 | 06:40
Handel
Popyt na bakalie wciąż rośnie. Ich producenci mają jednak problem ze wzrostem cen owoców i nasion
Niezmiennie rosnący trend zdrowego stylu życia i odżywiania powoduje, że producenci żywności z tego segmentu nie muszą się martwić brakiem popytu na swoje produkty. Dotyczy to także rynku zaliczających się do tej grupy bakalii. Producentów martwią jednak wysokie ceny nasion i owoców, słabość złotego, która podnosi koszty importu oraz wpływ sytuacji geopolitycznej na prowadzenie biznesu.
2016-02-24 | 06:40
Handel
Sfinks w ciągu pięciu lat chce zwiększyć liczbę restauracji o 2/3. Znów przymierza się do ekspansji zagranicznej
Sfinks Polska, spółka zarządzająca sieciami Sphinx, Wook i Chłopskie Jadło, uruchomił dwie z 16 zaplanowanych na 2016 rok restauracji. Obie pod szyldem Sphinx. Do końca 2020 roku spółka chce rozbudować posiadane sieci o 80 placówek i zwiększyć sprzedaż ponaddwukrotnie. Ponownie przygląda się też możliwości rozwoju poza granicami Polski.
2016-02-19 | 06:20
Przemysł spożywczy
Pod koniec roku mleko zacznie drożeć. Wzrost cen może potrwać kilkanaście miesięcy
Nadmiar mleka na światowym rynku w połączeniu z wyhamowaniem popytu na ten produkt w Chinach powodują, że ceny mleka od dwóch lat spadają. Jak przekonuje Jakub Olipra, ekonomista Crédit Agricole, niewielkiego wzrostu cen można się spodziewać dopiero w IV kwartale roku. Proces powrotu do zwyżek opóźniło uwolnienie rynku mleka w Unii Europejskiej w kwietniu 2015 r.
2016-02-17 | 06:40
Przemysł spożywczy
Światowe ceny żywności najniższe od prawie siedmiu lat. Ten rok w Polsce może przynieść tylko nieznaczne wzrosty
W styczniu ceny żywności i napojów bezalkoholowych były wyższe od tych z początku ubiegłego roku o 0,1 proc., podczas gdy wskaźnik cen wszystkich towarów i usług spadł o 0,7 proc. rdr, czyli mocniej niż w grudniu. Nie należy się jednak spodziewać wyraźnego odbicia cen żywności, która na całym świecie jest najtańsza od niemal siedmiu lat. Dopiero czwarty kwartał przyniesie zwyżkę cen mleka i mięsa.
2016-02-15 | 06:50
Przemysł spożywczy
Rosną inwestycje Bakallandu w rozwój produkcji i poprawę efektywności pracowników
Bakalland w przyszłym roku chce zainwestować więcej w linie technologiczne i rozwój rynku – zapowiada prezes zarządu Marek Moczulski. Spółka deklaruje również utrzymanie zatrudnienia przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności produkcji. Szans rozwoju szuka za granicą, w działalności eksportowej. Mimo drożejącego dolara, w którym Bakalland nabywa surowce, udało się zdobyć rynki afrykańskie, w tym RPA. Działalności spółki produkującej bakalie, płatki, musli i batony zbożowe sprzyja też trend zdrowego odżywiania.
2016-02-11 | 06:55
Handel
IGO: Umowa o wolnym handlu UE–USA zagrożeniem dla Polski. Może doprowadzić do zalania Europy tanią i mniej zdrową żywnością
Umowa o wolnym handlu między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską może przynieść więcej szkód niż pożytku – ocenia Maciej Wojtalik z Instytutu Globalnej Odpowiedzialności. Zyskają gospodarki rozwinięte, natomiast słabsze, takie jak Polska, mogą dużo stracić. Istnieje ryzyko, że Europę zaleją tańsze produkty spożywcze z USA. Umowa zagraża też ochronie danych osobowych. W Polsce już ponad 80 organizacji podpisało stanowisko ostrzegające przed traktatem. Negocjacje umowy toczą się za zamkniętymi drzwiami, co może budzić niepokój.
2016-02-11 | 06:30
Handel
W marcu Bakalland pokaże nowe produkty. Spółka wprowadzi zmiany wizerunkowe w marce Delecta
Rozwój organiczny oraz zmiana wizerunku marki Delecta – to najważniejsze cele Bakallandu na najbliższy rok. Zarząd spółki liczy ponadto na efekt synergii wynikający z zeszłorocznej fuzji z Delectą. Prezes Marek Moczulski zapowiada też, że w marcu spółka zaprezentuje konsumentom nową ofertę produktową.
2016-02-03 | 06:45
Handel
Branża spożywcza notuje dobre wyniki. W tym roku będzie musiała się zmierzyć z podatkiem nałożonym na banki i sklepy
W ubiegłym roku eksport produktów spożywczych mógł sięgnąć 25 mld zł. Nowe rynki zbytu i korzystny kurs walutowy stwarzają dobre perspektywy dla eksporterów także na ten rok. Branża spożywcza korzysta również na rosnącej konsumpcji wewnętrznej. W tym roku dynamika wzrostu może być na poziomie 2 proc. – ocenia Atradius Credit Insurance. Sektor będzie musiał się jednak zmierzyć z wyzwaniami, jakie niesie ze sobą nałożenie podatku na sprzedawców detalicznych i banki.
2016-01-19 | 06:40
Handel
Polscy producenci żywności dobrze radzą sobie z rosyjskim embargiem. W ubiegłym roku wartość ich eksportu wyniosła ok. 25 mld euro
Krajowi producenci żywności rosną mimo utrzymującego się rosyjskiego embarga. Duża w tym zasługa coraz większych dostaw na rynek krajowy oraz do odbiorców unijnych, a także nowych rynków zbytu. Ubiegłoroczny eksport produktów spożywczych wyniesie prawdopodobnie ok. 25 mld euro i będzie o blisko jedną piątą wyższy niż rok wcześniej. Branży mogą jednak zagrozić nowe podatki, choć ich wpływ nie musi być znaczący.