Mówi: | Adam Struzik |
Funkcja: | marszałek województwa mazowieckiego |
Mazowsze przeznaczy jedną trzecią budżetu na inwestycje. Po raz pierwszy od lat nakłady wzrosną
W tym roku budżet województwa mazowieckiego wyniesie 2,6 mld zł, z czego jedna trzecia zostanie przeznaczona na nowe i trwające inwestycje. Wydatki na ochronę zdrowia, kulturę i oświatę wyniosą po około 200 mln zł. W drugiej połowie roku rozpoczną się pierwsze inwestycje finansowane w ramach nowego okresu oprogramowania funduszy europejskich. Tylko z Regionalnego Programu Operacyjnego Mazowsze otrzyma w sumie 2,83 mld euro.
– Nasze wydatki będziemy dzielić na obszar inwestycyjny i nakłady bieżące, ale po raz pierwszy od wielu lat będzie to budżet, w którym zwiększymy wydatki inwestycyjne – powiedział agencji informacyjnej Newseria Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego. – Na ten cel przeznaczymy prawie jedną trzecią pieniędzy w budżecie.
Przyczyną tak korzystnej sytuacji, jak tłumaczy marszałek, jest zmniejszenie janosikowego, czyli podatku płaconego przez najbogatsze województwa na rzecz najbiedniejszych. W ubiegłym roku Mazowsze zapłaciło z tego tytułu ok. 640 mln zł, na ten rok zobowiązania wynosiły 0,5 mld zł. W marcu ubiegłego roku Trybunał Konstytucyjny orzekł, że podatek jest niekonstytucyjny, bo nie pozostawia samorządom kwot wystarczających do wywiązania się z ich ustawowych obowiązków. Zgodnie z proponowanymi przez rząd zmianami Mazowsze zapłaci ponad 200 mln zł mniej.
– Inwestycje będą dotyczyły przede wszystkim infrastruktury drogowej i mostowej – precyzuje Adam Struzik. – Mazowsze ma 3 tys. km dróg wojewódzkich, kilkaset obiektów mostowych inżynieryjnych i w związku z tym musimy przywrócić im finansowanie. Przeznaczymy w br. ponad 300 mln zł tylko na to, żeby utrzymywać infrastrukturę w przyzwoitym stanie.
Jedną z największych inwestycji będzie budowa dróg dojazdowych do nowego mostu w Solcu nad Wisłą.
Drugim ważnym obszarem, który będzie wspierany z budżetu województwa, będą wpłaty na utrzymanie i rozwój połączeń kolejowych. Na koleje trafi ponad 300 mln zł.
– Dotację otrzymają Koleje Mazowieckie, którymi obecnie przemieszcza się 63 mln pasażerów, i Warszawska Kolej Dojazdowa mająca ponad 8 mln pasażerów – tłumaczy marszałek Mazowsza. – To bardzo ważne elementy mobilności Mazowsza: pracowników, studentów i wszystkich, którzy chcą dojechać i wyjechać z Warszawy.
Prawie 200 mln zł przeznaczonych zostanie na ochronę zdrowia, a na kulturę i oświatę – ok. 300 mln zł. Pieniądze trafią zarówno w formie inwestycji, jak i w postaci dofinansowania do działalności bieżącej.
W nowej perspektywie unijnej kluczowym projektem województwa będzie „Internet dla Mazowsza”. Zgodnie z jego założeniami wybudowana zostanie światłowodowa sieć szkieletowo-dystrybucyjna oraz dostępowa NGA (FTTB) w 33 miejscowościach. Celem projektu jest zapewnienie wszystkim mieszkańcom Mazowsza dostępu do sieci szerokopasmowej.
– To jedna z największych inwestycji tego typu w Europie – przekonuje marszałek Struzik. – W tej chwili wyceniana jest na prawie 0,5 mld zł, z czego województwo przeznaczy na ten cel w tym roku ponad 50 mln zł. Nie jest to nowa inwestycja, ale kontynuowana.
W ramach nowego okresu programowania, jak zapowiada Adam Struzik, pierwsze inwestycje rozpoczną się mniej więcej w połowie br.
– Mamy ciągle niedobory w infrastrukturze, ale program przyszłej perspektywy dotyczyć będzie głównie wsparcia przedsiębiorczości, dalszego rozwoju społeczeństwa informacyjnego, gospodarki niskoemisyjnej, czyli realizacji projektów optymalizujących zużycie energii – wymienia Struzik. – Takie projekty już zresztą realizujemy, np. wart ponad 40 mln zł projekt dla 12 szpitali dotyczący wykorzystania odnawialnych źródeł energii, które znacznie obniżą koszty funkcjonowania placówek. To w pewnym sensie kontynuacja rzeczy z zakończonej już perspektywy, która w tym roku będzie rozliczona.
W sumie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) Mazowsze ma otrzymać z funduszy europejskich 2,83 mld euro (obecnie 11,9 mld zł), z programów ogólnokrajowych kolejne 1,7 mld euro.
Czytaj także
- 2024-05-17: Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
- 2024-05-09: Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku
- 2024-04-30: Bilans integracji z UE jednoznacznie na plus. Polska jest czempionem w wykorzystywaniu funduszy unijnych
- 2024-04-19: Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
- 2024-04-09: Samorządy mogą wreszcie ubiegać się o pożyczki z KPO. Do pozyskania jest w sumie 40 mld zł na zielone inwestycje
- 2024-04-25: Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
- 2024-03-27: Polacy obawiają się o swoje cyberbezpieczeństwo w obszarze finansów. Połowa odczuwa braki w wiedzy na ten temat
- 2024-03-26: Fundusze Norweskie wspierają polskie firmy. Dzięki nim powstało już wiele innowacyjnych technologii
- 2024-03-25: Kolej czeka na środki z KPO. Kumulacja nowych zamówień może być jednak problematyczna dla przewoźników i wykonawców
- 2024-03-21: Branża budownictwa kolejowego w trudnej sytuacji po dwuletnim wyhamowaniu zamówień. W tym roku spodziewa się ożywienia i uruchomienia dużej liczby przetargów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.