Newsy

J. Wancer (BGŻ): Druga połowa 2014 r. będzie znacznie trudniejsza dla banków

2014-08-18  |  06:40

Polska gospodarka jest w gronie tych, które najbardziej ucierpią na rosyjskim embargu na dostawy żywności z UE. Producenci owoców czy mięsa już ponoszą straty, dlatego rynek obawia się, że przestaną spłacać kredyty. Bank BGŻ, który specjalizuje się w finansowaniu rolnictwa i sektora spożywczego, nie spodziewa się silnego spadku wyników, druga połowa roku będzie jednak trudniejsza niż pierwsza.

Druga połowa roku jest pod znakiem zapytania dla sektora bankowego ze względu na wydarzenie ekonomiczne, polityczne i sankcje rosyjskie, które dotykają bardzo również naszych klientów – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Józef Wancer, prezes zarządu Banku BGŻ.

Ze względu na profil swojej działalności BGŻ jest szczególnie narażony na konsekwencje embarga, jakie Rosja nałożyła na produkty żywnościowe z UE. Józef Wancer zapowiada, że BGŻ będzie pracował wspólnie ze swoimi klientami nad optymalnymi rozwiązaniami, jeśli pojawią się problemy ze spłatą zobowiązań wobec banku.

Jaki to będzie miało wpływ, trudno jeszcze powiedzieć, bo to są dopiero początki. Opierając się na wydarzeniach sprzed kilku lat, kiedy również był kryzys, mogę powiedzieć, że BGŻ wtedy i dzisiaj po prostu wspiera swoich klientów i w trudnych momentach nie odwraca się od nich – mówi Józef Wancer.

Prezes BGŻ nie spodziewa się, by rosyjskie embargo silnie wpłynęło na wyniki banku w drugim półroczu.

Dodatkowym negatywnym czynnikiem dla sektora bankowego jest możliwość obniżki stóp procentowych przez RPP we wrześniu lub w październiku. Wstępny szacunek wzrostu PKB za II kwartał 2014 r. nie zmniejsza prawdopodobieństwa cięcia stóp procentowych. Choć wzrost gospodarczy w ujęciu rok do roku był zgodny z prognozami analityków (3,2 proc.), to wyrównany sezonowo w relacji do I kwartału wyniósł tylko 0,6 proc., najmniej od I kwartału 2013 r. Ponadto w lipcu br. po raz pierwszy w najnowszej historii Polski miał miejsce spadek cen o 0,2 proc. rok do roku, co zwiększa szanse na poluzowanie polityki pieniężnej.

Jeżeli RPP obetnie stopy procentowe, oczywiście wpłynie to na wyniki całego sektora bankowego, w tym również na wyniki BGŻ. Cały sektor bankowy będzie musiał zaadresować ten temat i nie wiem jeszcze dokładnie, w jaki sposób banki to zrobią, bo to zależy od struktury bilansowej każdego banku. Uważam, że druga połowa roku będzie dużo trudniejsza niż pierwsza, co nie oznacza, że będzie duży spadek dochodowości lub zysku całego sektora bankowego – twierdzi Wancer.

W trudniejszym otoczeniu ekonomicznym Bank BGŻ planuje trzymać się kluczowych usług i produktów, dbając o wzrost wolumenów udzielanych kredytów oraz wzrost klientów. Zdaniem Wancera celem banku jest wzrost zrównoważony, który nie będzie zwiększał ryzyka w portfelu kredytowym.

Zwracamy również uwagę na stronę niszową naszej działalności, czyli na naszych klientów rolników i całą branżę spożywczą. Niewątpliwie współpraca z różnymi organizacjami unijnymi czy z BGK będzie bardzo ważnym bodźcem dla naszego rozwoju – ocenia prezes BGŻ.

Pierwsze 6 miesięcy 2014 r. było w jego ocenie bardzo udane, ponieważ udało się poprawić zysk netto o 31,5 proc. w ujęciu rocznym. Wynik odsetkowy w tym samym okresie wzrósł o 14,2 proc., z kolei wynik prowizyjny zwiększył się o 15,7 proc.

Bank BGŻ jest w czołówce banków pod względem dynamiki rozwoju. Opublikowano niedawno wyniki siedmiu banków giełdowych i czytając je, byłem bardzo mile zaskoczony, że znajdujemy się w tej grupie. Nasze wzrosty są takie same, albo i bardzo często przekraczają średnie dla tych siedmiu notowanych instytucji – wskazuje prezes BGŻ.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.