Newsy

W drugiej połowie 2017 r. spodziewane znaczne ożywienie na rynku fuzji i przejęć. To dobry sygnał dla polskiej gospodarki

2017-09-06  |  06:45
Play
Current Time 0:00
/
Duration Time 0:00
Remaining Time -0:00
Stream Type LIVE
Loaded: 0%
Progress: 0%
00:00
Fullscreen
00:00
Mute
Playback Rate
1

    W I połowie 2017 r. liczba fuzji i przejęć na polskim rynku była wyższa niż w II połowie 2016 roku, a także wyższa niż przed rokiem. Choć dominują przejęcia o niewielkiej wartości, to zawierane są także duże kontrakty, co powinno przyciągnąć zagranicznych inwestorów do polskiego rynku. Także oferty publiczne dokonane w I półroczu wpłynęły pozytywnie na zaufanie do niego. W kolejnych miesiącach eksperci spodziewają się znacznego ożywienia na rynku fuzji i przejęć. 

    – W II półroczu 2017 roku spodziewamy się znacznego ożywienia na rynku fuzji i przejęć, choć większość transakcji, tak jak w I półroczu, będzie dotyczyła raczej średnich przedsiębiorstw o wartości poniżej 400 mln zł i małych o wartości poniżej 100 mln zł – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Wojciech Polz, partner w kancelarii Clifford Chance. – Oczekujemy dalszej konsolidacji w branży spożywczej i w branży artykułów użytku osobistego.

    Według raportu M&A Index Poland w I połowie roku na polskim rynku zawarto 110 transakcji fuzji i przejęć, o 11 więcej niż rok wcześniej, o 6 więcej niż dwa lata temu i o 51 więcej niż w pierwszej połowie 2014 roku. Największą transakcją pierwszego kwartału było przejęcie sieci sklepów convenience Żabka od funduszu MidEuropa Partners przez inny fundusz PE – CVC Capital Partners za ok. 1 mld euro. Z kolei między kwietniem a czerwcem wyróżnił się zakup w branży energetycznej: aktywa francuskiej EDF Polska zostały przejęte przez PGE za 2,5 mld zł (całkowita wartość transakcji wraz z zadłużeniem to 4,5 mld zł).

    Choć w II połowie roku nadal dominować będą transakcje o wartości poniżej 400 mln zł, to można oczekiwać także dużych transferów.

    – Oczekujemy jednej czy dwóch niespodzianek, czyli transakcji powyżej 500 mln zł, które mogą mieć miejsce jeszcze w tym roku – dodaje Wojciech Polz. – Zwiększona aktywność na rynku fuzji i przejęć jest pozytywnym sygnałem dla całej gospodarki. Spółki, które urosły, zmieniają właścicieli, branże się konsolidują, co powinno poprawić ich efektywność oraz ofertę kierowaną do konsumentów.

    Zwiększona dynamika na rynku fuzji i przejęć w I połowie roku zdaniem ekspertów wynikała m.in. z dalszych wyjść funduszy private equity z ich inwestycji ] związanych z końcem ich okresu inwestycyjnego, a także z dalszej konsolidacji niektórych branż, takich jak branża kosmetyczna czy branża spożywcza.

    – Drugi czynnik to cały czas brak sukcesji w polskich firmach rodzinnych i chęć lub konieczność sprzedaży tych spółek przez dotychczasowych właścicieli do innych firm lub inwestorów instytucjonalnych – dodaje Polz. – Trzeci czynnik – cały czas wyceny na giełdach są relatywnie niskie, co skłania inwestorów do poszukiwania okazji na warszawskim parkiecie.

    Dwie znaczące transakcje na rynku publicznym w ostatnim półroczu to nabycie Banku Pekao SA przez konsorcjum PFR i PZU oraz inwestycja funduszu Advent International w grupę Integer. Pierwsza z transakcji opiewała na 10,6 mld zł (za ok. jedną trzecią udziałów w banku). W drugim przypadku AI Prime należący do Advent International uzyskał w wezwaniu ponad 90 proc. akcji Integera i InPostu za niespełna 300 mln zł i zamierza wycofać spółki z giełdy. Wymagają one jednak nakładów inwestycyjnych i spłaty zadłużenia.

    Nie oznacza to, że duże firmy straciły zainteresowanie ofertami publicznymi. Pod koniec lipca na parkiecie zadebiutowała sieć Play, a wartość debiutu sięgnęła 4,4 mld zł, co było najwyższą ofertą od sześciu lat. Wcześniej odbył się debiut sieci sklepów spożywczych Dino Polska. Wartość oferty niemal sięgnęła 1,7 mld zł.

    – Pozytywnym sygnałem dla rynku były trzy oferty publiczne, które miały miejsce w tym roku. Największa – sieci komórkowej Play, oferta publiczna spółki GetBack oraz sieci sklepów spożywczych Dino na pewno pozytywnie wpłynęły one na percepcję rynku warszawskiego oraz rynku fuzji i przejęć w Polsce. Powinny zwiększyć zaufanie funduszy do inwestowania w Polsce w przyszłym półroczu – przewiduje Polz.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna

    Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.

    Bankowość

    Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

    Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.

    Media i PR

    Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

    Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.

    Nasza strona używa cookies między innymi w celu gromadzenia statystyk oraz prawidłowego funkcjonowania serwisu. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przegladarki oznacza, że ciasteczka będa zapisywane na Twoim urządzeniu. Pamietaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Kliknij tutaj aby zamknąć