Newsy

Polskie meble podbijają świat. Szynaka Meble zakłada wzrost sprzedaży swoich produktów na poziomie 9 proc. do końca tego roku

2016-10-25  |  07:00

Szynaka Meble zakłada wzrost sprzedaży na poziomie 9 proc. do końca roku – informuje prezes spółki Jan Szynaka. W przyszłym roku branża ma szansę stać się największym wytwórcą mebli w Europie. Wartość eksportu naszych produktów w tym roku może przekroczyć 40 mld zł.

– Tak jak w poprzednich miesiącach założyliśmy, że do końca roku uzyskamy łącznie 8, a nawet 9 proc. wzrostu sprzedaży. To się wiąże ze wzrostem eksportu, bo firma Szynaka Meble osiąga 78 proc. sprzedaży eksportowej, co stanowi naprawdę dosyć dużą wartość w przypadku całego obrotu około 900 mln   mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Jan Szynaka, prezes zarządu w firmie Szynaka Meble.

Spółka Szynaka jest krajowym producentem mebli wykonywanych z materiałów najwyższej jakości. Przedsiębiorstwo ma obecnie sześć zakładów produkcyjnych skupionych w Grupie Meblowej (łącznie blisko 94 tys. mkw. powierzchni hal produkcyjnych) w województwach warmińsko-mazurskim oraz wielkopolskim. Wytwarzane przez firmę produkty sprzedawane są w kraju w ponad 350 salonach meblowych i ponad pięćdziesięciu krajach na świecie.

– Obecna sytuacja na rynku meblowym jest podobna do tej, która kiedyś była na Zachodzie, gdzie w dobrej koniunkturze była sprzedaż właśnie drewnianych mebli montowanych – wskazuje Jan Szynaka. – Zachodnie firmy miały z tym problemy, więc powstała przez to luka, którą my wykorzystujemy. Na ostatnich targach letnich i teraz wrześniowych postanowiliśmy, że chcemy ją zapełnić. Po targach w Bad Salzuflen w Niemczech, zebraliśmy bardzo dużo zamówień w różnych strukturach produktów.

Jak wynika z danych Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli (OIGPM), w ubiegłym roku wartość polskiego eksportu mebli wyniosła około 36,6 mld zł. Według OIGPM wszystko wskazuje na to, że tegoroczna wartość eksportu przekroczy 40 mld zł i może osiągnąć przeszło 41 mld zł. Liczba sprzedanych za granicą tego rodzaju produktów w ciągu ostatnich 20 lat wzrosła dziewięciokrotnie. 

Głównym odbiorcą polskich mebli od lat pozostają Niemcy, którzy każdego roku wydają na nie ok. 3,2 mld euro. Kolejnymi odbiorcami są Wielka Brytania (ponad 720 mln euro), Francja (522 mln euro) oraz Czechy (485 mln euro). Na wzrost sprzedaży branży meblowej nie miał wpływu spadek wartości eksportu do Rosji, a krajowym producentom udało się znaleźć inne kierunki sprzedaży (między innymi Brazylia i Zjednoczone Emiraty Arabskie). Rosnącym zainteresowaniem krajowe wyroby cieszą się w Stanach Zjednoczonych, Rumunii oraz Słowacji. Sprzedaż tylko do tych trzech krajów wzrosła w 2015 roku aż o 20 proc.

– Poza budową gospodarki typowo meblowej założyliśmy, że musimy pokazać nasze dodatkowe atuty, wartości, które wyróżniają nas na tle innych tzn. wielopokoleniowość, doświadczenie, dbanie o ludzi, współprace ze społecznością lokalną – zapewnia Jan Szynaka. – Przykładem naszych działań niech będzie nowo otwarte centrum konferencyjno-szkoleniowe Pałac Mortęgi – Za honorowy cel wspólnie z żoną Aliną postawiliśmy sobie odtworzenie przedwojennej historii zabytkowego pałacu z końca XIV wieku. Dziś majątek w Mortęgach to nie tylko ostoja spokoju i miejsce fizycznego odpoczynku. To przede wszystkim miejsce duchowej odnowy i równowagi. Jesteśmy dumni, że udało nam się w tak krótkim czasie przywrócić temu miejscu klimat i pokazać w każdym detalu piękno minionej epoki.

Pałac Mortęgi to zabytkowy kompleks, w skład którego wchodzą budynek pałacu, zabudowania folwarczne z czternastego wieku oraz park w stylu angielskim z końca dziewiętnastego wieku. Największe zmiany w nieruchomości zostały przeprowadzone po 1800 roku, gdy z rycerskiego dworu powstała neoklasycystyczna nieruchomość. Całość znajduje się w województwie warmińsko-mazurskim, niedaleko Lubawy, we wsi Mortęgi.

Czytaj także