Mówi: | Andrzej Rosiński |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Waimea Holding |
Polska w tyle Europy pod względem wielkości przeładowanych towarów. Niemiecki przeładunek 25 razy większy
Pod względem wielkości przeładowywanych towarów Polska jest wciąż europejską prowincją. Rocznie trafia do kraju zaledwie 130 tys. ton rozmaitych ładunków, tymczasem tylko na lotnisku w Monachium wolumen jest trzy razy większy, a w całych Niemczech wynosi około 3 mln ton. Jednym z powodów jest niska jakość polskiej infrastruktury drogowej.
– Wielkość ładunków przeładowywanych na krajowych lotniskach w porównaniu z niemieckimi jest śmiesznie niska, różnica jest potężna, musimy to nadrabiać – zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Rosiński, prezes zarządu w przedsiębiorstwie Waimea Holding. – Obecnie większość ładunków lotniczych jedzie do Niemiec i dopiero tam trafia do samolotu. Jest to związane, oczywiście, z liniami lotniczymi, a także z infrastrukturą. Nikt nie wyśle do Polski specjalistycznego towaru, który nie będzie mógł być przemieszczany po odpowiedniej jakości drogach i autostradach.
W całej Polsce – według Andrzeja Rosińskiego – przeładowywanych jest na lotniskach około 130 tys. ton rozmaitych ładunków rocznie. W przypadku portu lotniczego w Monachium, trzeciego lotniska w Niemczech – 450 tys., a w całym tym kraju – 2–3 mln ton rocznie.
– Jest to więc po prostu potężna różnica, skala nieprawdopodobna. Musimy nadrabiać – podkreśla Andrzej Rosiński.
Jeszcze w br. Holding Waimea planuje rozpoczęcie realizacji obiektów magazynowo-produkcyjno-biurowych o łącznej powierzchni ponad 120 tys. mkw. Ponadto, rozszerzając swoją działalność, Grupa rozpocznie budowę nowoczesnych terminali cargo spełniających najwyższe światowe standardy. W planach rozwoju jest również dostarczanie dopasowanych do zróżnicowanych potrzeb kontrahentów wielofunkcyjnych obiektów magazynowych, przemysłowych, biurowych oraz inwestycji build-to-suit (BTS), czyli budowanych na indywidualne zamówienie klientów.
– Wybieramy takie miejsca, które nie będą ze sobą za bardzo konkurować, mimo że wszystkie lotniska rywalizują – wyjaśnia Andrzej Rosiński. – W związku z tym nie będziemy inwestować w pobliżu Rzeszowa, na terenie portów lotniczych, które są najbliżej tego miasta. Nie mogę jeszcze zdradzić, z którą lokalizacją prowadzimy mocno zaawansowane rozmowy, bo nie podpisaliśmy jeszcze ostatecznych umów. Ale myślę, że do końca br. pojawią się co najmniej jedna lub nawet dwie nowe lokalizacje.
Jak wynika z prezentacji spółki, terminale cargo mają być zlokalizowane w obrębie lotnisk i mieć urządzenia do kontroli rentgenowskiej ładunków i przesyłek towarowych. W budynkach planowane jest rozmieszczenie wysokiej klasy (B+) klimatyzowanych pomieszczeń biurowych dla spedytorów, agencji celnych i urzędów celnych. Grupa Waimea jest zainteresowana realizacją projektów multimodalnych zarówno w Polsce, jak i za granicą.
Czytaj także
- 2024-04-30: Powstaje nowy plan rozbudowy Lotniska Chopina. Bez tego za rok czy dwa byłoby całkowicie zapchane
- 2024-05-07: Mazowieckie lotniska będą mogły wkrótce obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie
- 2024-05-17: Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
- 2024-04-02: Wiedza Polaków o wodorze zatrzymała się na etapie podstawówki. Większość nie zna zastosowań tego pierwiastka w energetyce
- 2024-03-25: Kolej czeka na środki z KPO. Kumulacja nowych zamówień może być jednak problematyczna dla przewoźników i wykonawców
- 2024-03-22: Wodorowe lokomotywy testowane w kolejnych krajach. Na polskie tory wyjadą najwcześniej za kilka lat
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-03-12: Wysokie ceny elektryków to duża bariera w rozwoju elektromobilności w Polsce. Większy wybór tańszych modeli mógłby pobudzić rynek
- 2024-02-20: Pociągi autonomiczne rozwiążą problem braków kadrowych. Na ich pojawienie się w Polsce jeszcze zaczekamy
- 2024-02-16: Spór ze związkowcami w PKP Cargo daleki od rozstrzygnięcia. W marcu podobny scenariusz może czekać inne spółki kolejowe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.