Mówi: | Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Car Poland Mariusz Nycz, dyrektor sprzedaży i marketingu, Volvo Car Poland |
Polska w pierwszej dziesiątce największych europejskich rynków dla Volvo. Koncern bije kolejne rekordy sprzedaży
Dobra passa koncernu motoryzacyjnego Volvo na polskim rynku. W ciągu ostatnich trzech lat sprzedaż samochodów tej marki zwiększyła się o ponad 50 proc. W ubiegłym roku tempo wzrostu sprzedaży Volvo w Polsce było ponaddwukrotnie wyższe od tego, które koncern wypracował globalnie. To sprawiło, że Polska awansowała do pierwszej dziesiątki największych europejskich rynków dla Volvo Cars z wynikiem 7,8 tys. sprzedanych aut w 2016 roku. W tym roku motoryzacyjny gigant zapowiada kontynuację ofensywy nowych modeli.
– To był rekordowy rok. Sprzedaliśmy 7,8 tys. samochodów, czyli o 13 proc. więcej niż w roku poprzednim. W ciągu ostatnich trzech lat zanotowaliśmy ponad 50-procentowy wzrost, co oznacza, że sprzedajemy teraz o połowę więcej samochodów. To bardzo dobry trend – mówi agencji Newseria Biznes Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Car Poland.
Ubiegły rok był kolejnym z rzędu, w którym szwedzka marka odnotowała rekordowe wyniki sprzedaży. W 2016 roku zarejestrowano w Polsce dokładnie 7741 nowych samochodów Volvo, co stanowiło wzrost o 13,5 proc. rok do roku. Dobrą passę marki pokazują statystyki: począwszy od 2007 roku, Volvo podwoiło sprzedaż swoich samochodów. Najbardziej dynamiczne wzrosty koncern motoryzacyjny wypracował w ciągu trzech ostatnich lat: w 2016 roku sprzedaż Volvo była wyższa o 57 proc. niż jeszcze trzy lata temu. Tak duża dynamika wzrostów przełożyła się na to, że Polska awansowała w tym roku do pierwszej dziesiątki największych europejskich rynków dla Volvo Cars.
Dobre wyniki koncernu na krajowym rynku są zasługą XC60. Ten model od chwili debiutu cieszył się największą popularnością zarówno za granicą, jak i w Polsce, gdzie był najpopularniejszym modelem w segmencie premium siódmy rok z rzędu. Na polskim rynku sprzedano 3202 sztuki tego modelu.
– Jesteśmy obecnie wiceliderem w porównywalnych kategoriach modelowych najdroższych aut. Jeżeli bierzemy pod uwagę wszystkie modele w segmencie premium, to zajmujemy pozycję numer cztery – dodaje Mariusz Nycz, dyrektor marketingu Volvo Car Poland.
Ubiegły rok był też pierwszym pełnym rokiem sprzedaży modelu XC90, który stał się drugim pod względem popularności modelem Volvo w Polsce (1063 nowe rejestracje). Na trzecim miejscu znalazł się model V40 (1011 rejestracji). Motoryzacyjny koncern zaznacza, że dobre wyniki ubiegłorocznej sprzedaży były zasługą ofensywy modelowej, która w tym roku przybierze na sile.
– W tym roku mamy kilka nowości produktowych. Już teraz wprowadzamy nowy model Volvo V90 Cross Country. Natomiast w połowie roku szykujemy dużą nowość, czyli Volvo XC60, które zastąpi lidera sprzedaży premium w Polsce. Wiążemy z tym modelem duże nadzieje. Natomiast pod koniec roku pokażemy samochód Volvo XC40 w segmencie małych SUV-ów. To zupełnie nowe auto, a dla naszej marki to będzie nowy segment – mówi Arkadiusz Nowiński.
Dyrektor marketingu Volvo Car Poland prognozuje, że 2017 rok będzie okresem kolejnych wzrostów w branży motoryzacyjnej. W skali roku rynek może zyskać 5–10 proc. względem 2016 roku.
– O rozwoju rynku i wzrostach sprzedaży będą decydowały przede wszystkim nastroje konsumentów i to, czy będą chcieli kupować samochody. Znaczący wpływ ma także tani pieniądz i korzystne formy finansowania. Powoli przechodzimy z modelu posiadania samochodu na model użytkowania samochodu. Instrumenty leasingowe, które pozwalają długoterminowo, przez 2–3 lata, użytkować samochód, są coraz bardziej popularne – mówi Mariusz Nycz.
Arkadiusz Nowiński jest przekonany, że dobra kondycja rynku przełoży się na kolejne rekordy sprzedaży. Portfel zamówień już dziś obejmuje rekordową liczbę samochodów, które trafią do klientów w I i II kwartale tego roku.
– Jestem pewien, że w tym roku pobijemy w Polsce kolejny rekord sprzedaży. Już dzisiaj w portfelu mamy rekordową liczbę zamówień, bardzo wielu klientów czeka na nasze samochody – mówi Arkadiusz Nowiński.
Ubiegłoroczne tempo wzrostu sprzedaży Volvo w Polsce było ponaddwukrotnie wyższe od tempa wypracowanego w skali globalnej. W 2016 roku na całym świecie sprzedano ponad 534,3 tys. aut (503 tys. w 2015 roku), co stanowi wzrost o 6,2 proc. rok do roku. Był to już drugi rok z rzędu, w którym Volvo Cars przekroczyło barierę pół miliona sprzedanych samochodów.
Koncern zanotował w ubiegłym roku wzrosty na wszystkich najważniejszych rynkach, a w Chinach i Stanach Zjednoczonych sprzedaż wzrosła dwucyfrowo (odpowiednio o 11,5 proc. oraz 18,1 proc.). W Europie zwiększyła się o 4,1 proc. rok do roku, głównie dzięki dużemu zainteresowaniu samochodami w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji i we Włoszech. Łącznie w Europie koncern sprzedał ponad 206 tys. swoich aut. Motorem napędowym zwiększonej dynamiki sprzedaży na całym świecie był model XC90, którego sprzedaż wzrosła aż o 125 proc. rok do roku.
– Wraz z końcem 2015 roku Volvo przekroczyło po raz pierwszy barierę pół miliona sprzedanych samochodów rocznie. Miniony rok był wspaniały dla całej korporacji, sprzedano ponad 534 tys. aut. Teraz ta bariera jest daleko za nami, Volvo się rozpędza. Myślimy o sprzedaży sięgającej 800 tys. w 2020 roku i jesteśmy na dobrej drodze, aby ten cel został osiągnięty – mówi prezes Volvo Car Poland.
W ubiegłym roku koncern ogłosił również, że w bliskiej przyszłości wszystkie serie modelowe samochodów Volvo mają być dostępne w wersjach plug-in hybrid. W 2019 roku ma zostać zaprezentowany całkowicie elektryczny samochód. Natomiast do 2025 roku koncern zamierza sprzedać łącznie milion samochodów elektrycznych i hybrydowych.
Czytaj także
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-20: Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem
- 2025-02-17: K. Śmiszek: Działania USA to atak na sądownictwo międzynarodowe. To zagrożenie dla praw ofiar zbrodni wojennych
- 2025-02-10: Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
- 2025-02-11: Nowe inicjatywy KE będą odpowiedzią na kryzys konkurencyjności. Pomóc ma przemysł zielonych technologii
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-01-28: Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
- 2025-02-14: Polski przemysł meblarski traci na konkurencyjności. Coraz więcej mebli trafia na krajowy rynek z zagranicy
- 2025-01-29: Europoseł PiS: Trump tak przyspiesza Amerykę, że my zostaniemy w tyle. Wszystko przez „kaganiec pseudoekologiczny”
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna
Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.
Bankowość
Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.
Media i PR
Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.