Mówi: | Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Wojciech Mieczkowski, dyrektor generalny General Motors Poland |
Sprzedaż nowych aut w tym roku o 12-13 proc. wyższa
Tegoroczne wakacje były wyjątkowo udane dla producentów i sprzedawców aut. Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w sierpniu zarejestrowano ponad 20 tys. nowych samochodów, czyli blisko 5 proc. więcej niż przed rokiem. Wyniki Opla wskazują nawet na 50-proc. wzrost sprzedaży.
Od początku roku zarejestrowano 221 477 nowych samochodów osobowych, czyli o 15,7 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W samym sierpniu wzrost wyniósł 4,9 proc. (20 003 auta). W tym samym miesiącu zarejestrowano w Polsce 3 346 samochodów dostawczych do 3,5 t, czyli o 17 proc. więcej niż przed rokiem, a od początku roku – dzięki realizacji dużych kontraktów flotowych – zarejestrowano ich ponad 28 tys., czyli o 8,1 proc. więcej niż w podobnym okresie w 2013 roku.
– Mam nadzieję, że wyniki sprzedaży w tym roku będą lepsze w przypadku samochodów osobowych mniej więcej o 12-13 proc. – ocenia w wywiadzie dla agencji informacyjnej Newseria Biznes Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. – W przypadku pojazdów dostawczych to będzie nieco mniejszy wzrost, ok. 5-7 proc. W sumie powinniśmy sprzedać około 350 tys. samochodów, może nieco więcej.
– Ten rok dla całej branży motoryzacyjnej jest całkiem dobry – mówi Wojciech Mieczkowski, dyrektor generalny General Motors Poland. – Oczywiście początek roku był wyjątkowy i to bardzo mocno nakręciło sprzedaż samochodów. Ale po tym I i II kwartale dynamika nadal jest całkiem dobra.
Sprzedaży na początku roku sprzyjało tzw. okienko podatkowe, które pozwalało odliczyć pełen VAT od zakupu samochodów osobowych z kratką. Dzięki temu wzrost sprzedaży na rynku był ponad 20-proc.
Sierpień był tradycyjnie najgorszym miesiącem pod względem sprzedaży nowych samochodów. Aut dostawczych sprzedano o 17,3 proc. mniej niż w lipcu, a osobowych – o 21,8 proc. mniej. Te wakacyjne spadki były porównywalne ze spadkami z lat ubiegłych. Jak podkreśla Mieczkowski, na tle rynku wyniki Opla w sierpniu pozytywnie zaskoczyły. Sprzedaż wozów tej marki wzrosła w sierpniu o 50 proc., porównując z sierpniem ubiegłego roku.
– Opel w całym roku notuje bardzo duży wzrost – ponad 40 proc. – informuje dyrektor generalny General Motors Poland. – Właściwe miesiąc w miesiąc sprzedaż w stosunku do ubiegłego roku jest o kilkadziesiąt procent wyższa, co w porównaniu z rynkiem, który rośnie o kilka, kilkanaście procent, świadczy o tym, że Opel sobie doskonale radzi.
Jakub Faryś zaznacza, że choć wyniki sprzedaży samochodów są w tym roku całkiem niezłe, potencjał naszego rynku nie jest w pełni wykorzystany. Średnio sprzedaje się u nas ok. 300 tys. samochodów osobowych rocznie, podczas gdy wielkość rynku i zasobność społeczeństwa wskazują na to, że mogłoby to być nawet pół miliona.
– W niektórych latach jest nieco mniej, w innych nieco więcej, ale w dalszym ciągu 300 tys. sztuk, biorąc jednak pod uwagę potencjał, sytuację gospodarczą i wzrost w gospodarce, to nadal bardzo mało, bo ten wzrosty w żaden sposób nie przekładają się na wzrost liczby sprzedanych nowych samochodów, a tak być powinno – ubolewa Jakub Faryś.
Czytaj także
- 2024-04-30: Bilans integracji z UE jednoznacznie na plus. Polska jest czempionem w wykorzystywaniu funduszy unijnych
- 2024-04-30: Miliony Polaków klikają w linki wyłudzające dane i pieniądze. Liczba oszustw w internecie będzie rosnąć
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-24: Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-11: Greenpeace: Prawie 6 tys. ciężarówek pełnych drzew wyjeżdża codziennie z polskich lasów. Wycinki trwają tam, gdzie nie wolno
- 2024-04-23: Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
- 2024-04-08: Całkowity zakaz sprzedaży e-papierosów jednorazowych może mieć skutek odwrotny do zamierzonego. Konsekwencje będą zarówno ekonomiczne, jak i zdrowotne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa
Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.
Infrastruktura
Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.
Prawo
Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem
W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.