Newsy

Sztuczna inteligencja będzie zarządzać naszym życiem. Dla 35 proc. będzie ona pomocna w pracy

2017-01-04  |  06:35
Mówi:Katarzyna Pąk
Funkcja:dyrektor działu komunikacji
Firma:Ericsson
  • MP4
  • Najważniejszym trendem rozpoczynającego się roku będzie rosnąca rola sztucznej inteligencji – wynika z raportu „10 Hot Consumer Trends for 2017” firmy Ericsson. Badani spodziewają się, że stanie się ona wsparciem w pracy i w życiu codziennym, zarządzając naszym czasem, przypominając o codziennych obowiązkach. Życie konsumentów determinować będzie również coraz większa liczba urządzeń komunikujących się między sobą, a także rozwój wirtualnej rzeczywistości. W ciągu kolejnych trzech lat stanie się ona nieodróżnialna od tej, w której żyjemy.

     Sztuczna inteligencja to numer jeden wśród trendów konsumenckich na 2017 rok. 35 proc. respondentów uważa, że będzie ona bardzo pomocna w pracy i tam widzą głównie zastosowanie sztucznej inteligencji – mówi agencji informacyjnej Newseria Katarzyna Pąk, dyrektor działu komunikacji w Ericsson ConsumerLab.

    Jedna czwarta respondentów zadeklarowała nawet, że chciałaby, aby sztuczna inteligencja funkcjonowała jako jego manager. Temu towarzyszy jednak lęk, że inteligentne roboty w niektórych zawodach zastąpią pracę ludzi.  

     W dużej mierze zastosowanie sztucznej inteligencji będzie miało znaczenie w przedsiębiorstwach, a także w administracji i edukacji – zaznacza Katarzyna Pąk. – Firma Ericsson prowadzi badania w zakresie możliwości zastosowania i wykorzystywania sieci mobilnych do aplikacji związanych ze sztuczną inteligencją. Okazuje się, że technologicznie jesteśmy dużo bardziej przygotowani, a nie nadążamy za ich wykorzystaniem właśnie w pracy. 

    Wykorzystanie AI w pracy oznaczać będzie oszczędności zarówno dla pracowników, jak i dla pracodawców. Na razie poprzez smartfony sztuczna inteligencja towarzyszy nam głównie w życiu prywatnym. Ten trend też będzie coraz bardziej powszechny. Aplikacje, poznając nasz tryb dnia, będą podpowiadały rozwiązania, zarządzały naszym czasem czy sposobem przemieszczania się, będą przypominały o różnych obowiązkach i czynnościach.

    Według badań Ericssona kolejnym istotnym trendem będzie rozwój internetu rzeczy, szczególnie związany z nowymi rozwiązaniami piątej generacji (5G). Dwóch na pięciu respondentów oczekuje, że smartfony nauczą się ich zwyczajów i będą automatycznie wykonywać za nich określone działania.

    – 5G to hasło, którym określamy zupełnie nową rzeczywistość, która bardziej będzie rewolucjonizowała połączenie urządzeń niż ludzi. W 2018 roku według badań Ericssona będzie więcej podłączonych rzeczy niż subskrypcji mobilnych telefonów – mówi dyrektor działu komunikacji w Ericsson ConsumerLab. 

    Prognozy mówią o 29 mld rzeczy podłączonych do internetu w 2022 roku. Szacunki rynkowe z I półrocza 2016 roku zakładały ok. 6,5 mld urządzeń codziennego użytku połączonych do sieci na koniec bieżącego roku.

    – Rzeczą podłączoną może być nawet np. cegła, z której się buduje domy. Oczywiście to będzie zbyt drogie rozwiązanie, by każdą cegłę wyposażyć w czujnik i chip, ale to uzmysławia nam, w jaki sposób możemy wykorzystać 5G. Cegła dzięki temu mogłaby wiedzieć, jaka jest pogoda i kiedy w związku z tym można wyłączyć lub włączyć ogrzewanie. Budynek mógłby za nas myśleć – wyjaśnia Pąk.

    Rozwój internetu rzeczy wiąże się dla konsumentów z zagadnieniem bezpieczeństwa i prywatności w sieci. Blisko połowa internautów podkreśla, że zależy im na dość wysokim poziomie prywatności we wszystkich serwisach. Jedna trzecia twierdzi jednak, że prywatność w sieci już nie istnieje.

    Konsumenci oczekują także rozpowszechnienia się zjawiska „merged reality”, czyli przenikania się rzeczywistości, w której żyjemy, z rzeczywistością rozszerzoną (AR) i wirtualną (VR). Blisko czterech na pięciu użytkowników wirtualnej rzeczywistości wierzy, że stanie się ona nieodróżnialna od prawdziwej w ciągu kolejnych trzech lat.

    To będzie mieć zastosowanie nie tylko w grach. Wyobraźmy sobie, że możemy to wykorzystać w chirurgii, w zdalnym leczeniu czy w przypadkach nagłych, np. akcji ratowniczej w kopalni – mówi Katarzyna Pąk.

    Coraz większa popularność wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości może za to zwiększyć zapotrzebowanie na tabletki na chorobę lokomocyjną – tak prognozuje jedna trzecia respondentów Ericssona. Podobnie na sprzedaż tych leków wpływać będzie upowszechnianie się autonomicznych samochodów. Jedna czwarta pieszych czułaby się bezpieczniej, przechodząc przez ulicę, gdyby wszystkie samochody były autonomiczne. Ponadto 65 proc. z nich chciałoby mieć taki samochód.

    – Element, który zszedł na dalszy plan wśród trendów konsumenckich, mimo że kiedyś się znajdował wyżej, to bezpieczeństwo w sieci. W ostatnim badaniu znalazło się ono na ósmym miejscu. Dwóch na pięciu respondentów uważa, że właściwie chciałoby mieć zabezpieczenia dodatkowe czy hasła, które utrudnią dostęp do ich danych, ale też wielu z nich twierdzi, że właściwie w tej chwili pełne zabezpieczenie nie jest możliwe, jeżeli sami nie weźmiemy odpowiedzialności za to, co umieszczamy w sieci – dodaje Pąk.

    Konsumenci chcą za to wykorzystywać nowe technologie, jak sieci mobilne, internet rzeczy czy VR i AR, do zwiększania bezpieczeństwa, np. w ruchu drogowym, na ulicy, w zagrożeniach o charakterze katastroficznym. Dla przykładu ponad połowa badanych chciałaby używać okularów AR do rozświetlania ciemnych miejsc i powiadamiania o zagrożeniach.

    Ericsson ConsumerLab od 20 lat prowadzi badania wśród konsumentów całym świecie. Od 6 lat o najważniejsze trendy konsumenckie pyta także zaawansowanych użytkowników internetu w 14 największych miastach świata.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Kongres MOVE

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna

    Rozwój cyberprzestępczości postępuje w kierunku budowania powiązań o charakterze mafijnym i wykorzystywania zaawansowanych technologicznie rozwiązań, po jakie sięgają służby specjalne. Coraz częściej służy do tego także sztuczna inteligencja, która przyniosła ze sobą szereg nowych zagrożeń. Choć w ślad za technologicznym zaawansowaniem cyberprzestępców rozwijają się też narzędzia zapobiegające atakom, to wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek. Atrakcyjnym celem ataków dla hakerów są jednostki publiczne, infrastruktura krytyczna i samorządy, również te małe, którym brakuje zasobów finansowych i kadrowych, by zapewnić wystarczającą ochronę. 

    Handel

    Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej

    Od 10 lat sukcesywnie rośnie udział alternatywnych systemów chowu kur niosek. Pochodzi z nich już co trzecie opakowanie jaj, choć nadal w klatkach żyje ponad 37 mln kur. Stopniowe zmiany w hodowli to skutek większej świadomości konsumentów, za którymi podąża branża HoReCa. Są oni gotowi nawet zapłacić więcej za jajka, które pochodzą z chowu nieklatkowego.

    Problemy społeczne

    Docenianie przez szefa jest równie ważne dla pracowników, co atrakcyjne wynagrodzenie i obowiązki. Kluczową rolę odgrywa komunikacja między liderem a zespołem

    Niemal co czwarty pracownik chciałby, by jego przełożony częściej go doceniał. Blisko połowa jest gotowa odejść z pracy z powodu szefa, nawet mimo zadowolenia z firmy i zarobków – wynika z badania „Lider w oczach pracowników” zrealizowanego dla Pluxee. – Liderzy pełnią kluczową rolę w budowaniu zespołu – są też coraz lepsi w rozumieniu tego, że niezbędna jest wizja i cel, do którego można angażować ludzi – ocenia Monika Reszko, psycholożka biznesu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.