Newsy

Intersport Polska w 2015 r. stawia na poprawę marż, optymalizację kosztów i rozwój oferty całorocznej

2015-01-08  |  07:00
Wszystkie newsy
Mówi:Artur Mikołajko
Funkcja:prezes
Firma:Intersport Polska

Łagodniejsze zimy w ostatnich latach wymuszają na branży artykułów sportowych zmiany, to znaczy mniejsze zaangażowanie w sprzedaż sprzętu zimowego. Intersport Polska rozwija ofertę produktów dostępnych w ciągu całego roku. Najwyższe, dwucyfrowe wzrosty przychodów w spółce generują akcesoria do biegania i jazdy na rowerze, a zwłaszcza odzież przeznaczona do uprawiania tych dyscyplin.

Po dużej lekcji pokory w kryzysowym 2011 roku, kiedy wyniki były złe, podjęliśmy decyzję o rozwoju oferty całorocznej. Takie grupy całoroczne jak running, fitness, piłka nożna dawniej miały kilka milionów obrotów, teraz mają kilkanaście – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Artur Mikołajko, prezes Intersport Polska, spółki zajmującej się sprzedażą detaliczną artykułów sportowych. – Wśród nich stawiamy na piłkę nożną, dlatego że jest to sport coraz bardziej dostępny i cieszący się dużą popularnością. Będziemy też mieli specjalne produkty, np. buty Messiego dostępne tylko w sklepach Intersport.

Według raportu finansowego za 2013 r. największy udział w obrotach firmy osiągnęły towary z grup: turystyka, rowery, sprzęt narciarski i team sport. W porównaniu z 2012 r. dwucyfrową dynamikę sprzedaży odnotowały produkty z asortymentu do biegania oraz rowerowego. 98,20 proc. przychodów (291,89 mln zł) wygenerowała sprzedaż artykułów sportowych. Za pozostałą część (1,80 proc.) odpowiadają usługi serwisu narciarskiego, rowerowego, tenisowego i rolkowego.

Być może w 2015 r. otworzymy nowe sklepy, ale nie mamy jeszcze podpisanych umów – mówi Mikołajko.

Firma w 2014 r. uruchomiła trzy nowe sklepy. Pod koniec marca – w Kaliszu i Lublinie, a w listopadzie – w Olsztynie, stolicy województwa warmińsko-mazurskiego, ostatniego, w którym spółka Intersport nie miała swojego punktu handlowego. Firma chce skupić się na miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Do dnia 30 czerwca 2014 roku spółka zarządzała 35 sklepami oraz zatrudniała 473 pracowników.

W wielu miejscach mamy jeden sklep, a wypadałoby mieć dwa. W naszej strategii nie chcemy schodzić w lokalizacjach do miast poniżej 100 tys., gdyż nasze produkty są przeznaczone dla klientów ze średniego i wyższego segmentu – dodaje.

Artur Mikołajko zaznacza, że w 2015 r. w wynikach finansowych powinny być widoczne efekty tegorocznej optymalizacji kosztowej. Firma m.in. zmniejszyła sklep w Gdyni z 2,5 do 1,2 tys. mkw. Obiekt nie stracił na obrotach, a koszty spadły o połowę. Prezes Intersport Polska zapowiada w nowym roku kilka podobnych działań.

Do tej pory niskie marże były pewnym problemem. Nasza średnia marża to 37 proc. i to nie jest dobry wynik. Widzimy jednak możliwość jej poprawy o 1-3 pkt proc. – tłumaczy Artur Mikołajko.

Jak zaznacza prezes, firma od wielu lat traciła podczas lata, a zarabiała zimą. Kluczem do przebranżowienia się było ograniczenie oferty zimowej, np. nart, na rzecz zwiększania oferty całorocznej.

Na nartach notujemy słabą marżę, rzędu 20 proc., na innym sprzęcie, twardym, rowerach marże wynoszą 30 proc., na butach – 40 proc., a na odzieży – nawet 50 punktów procentowych. Jeżeli mamy więcej butów, więcej odzieży, a mniej nart, to marża powinna się podnieść – wyjaśnia Artur Mikołajko.

Intersport Polska w 2015 r. nie planuje wprowadzenia na rynek nowych marek. Zdaniem prezesa spółki, mając nową wschodzącą markę, firma najpierw testuje ją na początku w jednym, dwóch, trzech sklepach, a potem ewentualnie wprowadza do pozostałych obiektów.

Koncepcja Intersportu na świecie polega na posiadaniu w każdej kategorii, jak piłka nożna czy futbol, trzech najlepszych marek światowych, oby w tym była też marka polska. Teraz nie widzimy wielkich wschodzących gwiazd – podsumowuje Artur Mikołajko.

Spółka w swojej strategii opiera się głównie na markach wiodących producentów sprzętu sportowego, jak Nike, Adidas czy Reebok, ich ofertach specjalnych dostępnych tylko w sklepach Intersport oraz na markach krajowych producentów i markach własnych. Zarząd Intersport Polska dąży do 25-proc. udziału marek własnych w całkowitej sprzedaży firmy.

Intersport Polska od 11 lipca 2006 r. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Od 7 lat firma znajduje się w trendzie spadkowym. Aktualny kurs akcji oscyluje wokół poziomu 1 zł, co daje kapitalizację w wysokości prawie 14 mln zł. Według analizy wskaźnikowej spółka jest niedowartościowana – wskaźnik ceny do wartości księgowej wynosi 0,51, przy średniej sektora dla handlu detalicznego – 2,47. Podobnie cena do przychodów – odpowiednio 0,06 i 0,88. Kursowi ciążą złe wyniki finansowe, w ostatnim czasie straty na wyniku netto. Po trzech kwartałach 2014 r. spółka miała 1,56 mln zł starty netto wobec 1,38 mln zł straty netto w takim samym okresie rok wcześniej. Przychody wzrosły do 165,5 mln zł z niespełna 160 mln zł przed rokiem.

Czytaj także