Mówi: | Zbigniew Nowik |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | OT Logistics |
OT Logistics chce budować korytarz transportowy północ-południe. Pomoże mu w tym rozbudowa portów oraz inwestycje w żeglugę śródlądową
Ponad miliard euro przychodów rocznie, budowa korytarza logistycznego północ-południe, rozwój portów i transportu, głównie kolejowego, oraz rozwój spedycji – takie założenia na najbliższe kilka lat stawia sobie zarząd OT Logistics.
– Zakładamy, że po roku 2021 nasza grupa kapitałowa osiągnie ponad 1 mld euro przychodów rocznie. Mamy już wszelkie niezbędne przyczółki do budowy korytarza logistycznego północ-południe czy Bałtyk–Adriatyk lub jak my rozumiemy to szerzej: Skandynawia–Morze Śródziemne. Sądzimy, że na bazie tych przyczółków realny jest rozwój portów i transportu, głównie kolejowego, oraz rozwój spedycji – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Zbigniew Nowik, prezes zarządu OT Logistics.
Grupa ma obecnie porty w Gdyni i Świnoujściu, a za dwa lata chce wybudować najnowocześniejszy w Europie terminal dla produktów agro w Gdańsku.
– Na 2018 rok zakładamy tam 4 mln ton przeładunku oraz 8 mln ton w 2019 roku. Chcemy też intensywnie rozwijać nasz port w Świnoujściu, by przyjmować w nim towary z rynku niemieckiego, czeskiego, słowackiego, a nawet węgierskiego. W tej chwili są one transportowane do Hamburga – mówi prezes spółki.
OT Logistics planuje też rozwój portu w Rijece, w którym kupił 21 proc. udziałów i jest tam największym inwestorem branżowym. Port w tej chwili przeładowuje ok. 2,5 mln ton towarów, ale spółka wierzy, że zwiększy szybko tę liczbę do 8 mln.
– Na bazie tych portów będziemy w stanie rozwijać całą grupę – dodaje Nowik.
OT Logistic jest potentatem w transporcie rzecznym. Ma m.in. firmę w Niemczech (Deutsche Binnenreederei), silną pozycję na wschodzie Niemiec i w Polsce i chce ten segment dalej rozwijać, co związane jest z dużymi inwestycjami planowanymi w najbliższym czasie. Same inwestycje w rozwój polskiej żeglugi szacowane są na około 60 mld zł.
Jeśli chodzi o kolej, to jednym z elementów strategii spółki jest rozwój segmentu agro.
– Polska staje się coraz większym eksporterem produktów, głównie pszenicy, i sądzimy, że takie miasta jak Gdańsk są do tego bardzo dobrze przygotowane. Ale dostarczanie towarów do portu samochodami staje się skomplikowane, w związku z czym uważamy, że szybki rozwój kolei jest niezbędny. Dlatego w ubiegłym roku kupiliśmy spółkę Landkol, zmieniliśmy jej nazwę na OT Rail i na jej bazie rozwijamy specjalistyczną kolej przeznaczoną do przewozu produktów rolnych – tłumaczy Nowik.
Grupa OT Logistics z dominującym kapitałem polskim ma ponad 60-letnią historię. Świadczy usługi transportowe, spedycyjne i logistyczne w Polsce i Europie Środkowej oraz Zachodniej. Grupa składa się z ponad dwudziestu spółek o różnej wielkości oraz różnym profilu działalności. W wyniku kilkunastu fuzji i przejęć dokonanych w ostatnich latach zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami grupa operuje nie tylko na rynku przewozów towarów żeglugą śródlądową, lecz także działa w takich obszarach jak spedycja morska i kolejowa oraz przeładunki w portach morskich. Właśnie te obszary działalności mają najistotniejszy wpływ na jej rozwój.
Grupa jest największym operatorem portowym w Polsce i największą firmą zajmującą się transportem wodnym-śródlądowym od Kaliningradu po porty w Niemczech i Holandii. W roku ubiegłym wypracowała 752,3 mln zł skonsolidowanych przychodów, a jej zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 15,13 mln zł.
Czytaj także
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
- 2024-10-18: Firmy energetyczne cierpią na niedostatek kadr. Niepewność w branży zniechęca do edukacji w tym kierunku
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt