Newsy

Miliardy złotych na rozwój sieci światłowodowej w Polsce. Orange już inwestuje w szybki internet w 60 miastach

2016-06-28  |  06:55
Mówi:Piotr Muszyński, wiceprezes zarządu Orange Polska

Bożena Leśniewska, członek zarządu ds. sprzedaży i komercyjnej digitalizacji, Orange Polska

  • MP4
  • Po doprowadzeniu światłowodu do milionowego gospodarstwa domowego Orange Polska zapowiada dalsze inwestycje. Wkrótce będą prowadzone w 60 miastach w kraju, a do 2018 roku pochłoną ok. 2,2 mld zł. – Internet światłowodowy, jego szybkość, pojemność i stabilność są teraz niezbędne – mówią przedstawiciele operatora. Rozbudowę światłowodów, szczególnie na obszarach, gdzie nie jest to opłacalne komercyjnie, będą wspierać także środki unijne. Do wydania do 2020 roku będzie 1 mld euro.

    Wybieramy miejsca na inwestycje, kierując się przede wszystkim popytem, czyli idziemy tam, gdzie rzeczywiście mamy klientów. Budowanie sieci musi być oparte o rachunek ekonomiczny – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Piotr Muszyński, wiceprezes zarządu Orange Polska. – Dzisiaj inwestycje dotyczą prawie 60 miast Polski, ale na naszej mapie wciąż przybywa miejsc, gdzie będzie światłowód, także w mniejszych miejscowościach.

    Sieć światłowodów Orange Polska ma dziś ok. 90 tys. km. Na koniec tego roku w zasięgu sieci znajdzie się ok. 1,5 mln gospodarstw domowych. Do końca 2018 roku będzie ich 3,5 mln.

    – Prócz inwestycji Orange Polska mamy też kolejny program z udziałem środków unijnych. Ponad 1 mld euro Polska przeznaczy na inwestycje światłowodowe w sieć dostępową, czyli tzw. ostatnią milę. To ogromna różnica w porównaniu do poprzedniego programu, który był przeznaczony na sieci szkieletowe – mówi Piotr Muszyński.

    Orange Polska jako pierwszy krajowy operator w ramach poprzedniej perspektywy unijnej zrealizował dwa duże projekty sieci regionalnych w województwie lubuskim i pomorskim oraz dziewięć sieci dostępowych na terenach Polski Wschodniej. W sumie powstało 3,3 tys. sieci światłowodowej, 569 punktów dostępowych oraz 101 węzłów. Dotacja wyniosła niemal 100 mln zł, dwukrotnie większa kwota została wydana z budżetu operatora.

    Obecnie Orange uczestniczy w konkursie w ramach perspektywy finansowej 2014–2020. Operator złożył osiem projektów na budowę światłowodowej sieci dostępowej docierającej łącznie do 14 tys. gospodarstw domowych. Zamierza także brać udział w planowanym na październik drugim konkursie na tzw. duże projekty, w którym dofinansowanie ma wynieść ogółem 3 mld zł.

    – Do konkursów mogą się zgłaszać wszystkie podmioty, aby pozyskać dotację do inwestycji własnych, które mają być realizowane na białych plamach. Zakładam, że to dobry kierunek i oprócz Orange znajdą się podmioty, które z pomocą dotacji unijnych i wsparcia finansowego ze strony państwa będą chciały budować internet tam, gdzie nie do końca rachunek ekonomiczny na to pozwala – ocenia wiceprezes Muszyński.

    W całej Polsce sieć światłowodów liczy dziś ok. 420 tys. km. Dalsza rozbudowa jest koniecznością ze względu na rosnące potrzeby użytkowników w zakresie transmisji danych i rozwijającej się technologii internetu rzeczy.

    Wynika to z liczby urządzeń, które mamy w gospodarstwach domowych, i rosnących potrzeb związanych z oglądaniem telewizji, filmów, graniem, z dostępem do wiedzy oraz obecnością w mediach społecznościowych. Coraz częściej mamy inteligentne domy, które wymagają ciągłego podłączenia i monitorowania za pośrednictwem internetu. Rozwija się też internet rzeczy. Najlepszą odpowiedzią na takie potrzeby jest właśnie internet światłowodowy – mówi Bożena Leśniewska, członek zarządu ds. sprzedaży i komercyjnej digitalizacji w Orange Polska

    Jak podkreśla, sprzedaż oferty internetu światłowodowego w Orange dynamicznie się rozwija, chociaż popularny pozostaje internet mobilny 4G. Obydwa dostępy dobrze się jednak uzupełniają.

    Nasza oferta jest coraz bardziej konwergentna. Sprzedajemy zarówno usługi stacjonarne, jak i mobilne. Klienci zyskują korzyści finansowe poprzez obniżenie kosztów korzystania z kolejnych usług. Za każdą następną dostają bowiem obniżki – mówi Bożena Leśniewska.

    Oferta Orange jest do kupienia zarówno na stronie internetowej operatora, w telesprzedaży, jak i w 150 salonach, które znajdują się na obszarach w zasięgu internetu światłowodowego. Istotne są także inicjatywy, które wspierają sprzedaż lokalną.

    – Organizujemy spotkania z klientami na osiedlach. Jesteśmy tam z informacjami i poradami. Takie wydarzenia dzieją się w skali mikro w miastach, miejscowościach, na osiedlach i w budynkach, gdzie zainwestowaliśmy w światłowody – wymienia Leśniewska. – Teraz dochodzi również Fiber Shop, czyli mobilny sklep, który będziemy przenosić na kilka miesięcy na poszczególne osiedla czy miejsca, gdzie mamy gotową ofertę światłowodową. Klienci będą mogli spotkać się z profesjonalnymi doradcami, dowiedzieć, jak to działa, przetestować i sfinalizować transakcję.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok

    Wkrótce Sejm ma się zająć nowym projektem przepisów dotyczących systemu kaucyjnego, którego start zaplanowano na styczeń 2025 roku. Przedstawione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany dotyczą m.in. rezygnacji z podatku VAT i wprowadzenia tzw. mechanizmu podążania kaucji za produktem. – Wszystkie te zmiany oceniamy bardzo pozytywnie, one są niezbędnym elementem dla właściwego funkcjonowania przyszłego systemu kaucyjnego – mówi Aleksander Traple, prezes Zwrotka SA. Jak podkreśla, dalsze odkładanie w czasie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego jest bezzasadne, ponieważ branża odpadowa, handel detaliczny i szereg innych podmiotów już od dłuższego czasu przygotowują się do jego wdrożenia.

    Problemy społeczne

    Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami

    Do Polski cały czas napływają kolejni uchodźcy z Ukrainy, a ci, którzy są u nas już ponad dwa lata, nadal potrzebują wsparcia – oceniają eksperci IOM Poland i UNHCR. Szacuje się, że ok. 200 tys. osób nadal mieszka w miejscach zakwaterowania zbiorowego. To często osoby starsze i z niepełnosprawnościami, którym trudno się usamodzielnić. Uchodźcy nadal potrzebują wsparcia związanego ze znalezieniem zatrudnienia, dostępu dzieci do edukacji czy nauki języka polskiego. Eksperci podkreślają, że integracja ekonomiczna Ukraińców to duża korzyść dla polskiej gospodarki. Tylko w 2023 roku udział pracowników z Ukrainy przełożył się na ok. 1 proc. krajowego PKB.

    Konsument

    Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność

    Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.