Mówi: | Marta Walaszczyk-Szymańska |
Funkcja: | menedżer ds. komunikacji jakości |
Firma: | Bank Zachodni WBK |
Sektor bankowy dostosowuje się do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ułatwienia mogą dotyczyć nawet 5 mln osób
Banki otwierają się na osoby z niepełnosprawnościami. To duża grupa, ok. 15 proc. społeczeństwa, która jeszcze do niedawna była częściowo wykluczona z bankowości. Dziś dzięki wprowadzanym przez banki udogodnień mogą one bez przeszkód korzystać z usług tych instytucji. Umożliwiają to m.in. doradcy posługujący się językiem migowym, sieć udźwiękowionych bankomatów, ale także likwidacja barier architektonicznych, wygodne strefy oczekiwania czy obsługa poza kolejnością.
– Zadaliśmy pytanie w środowisku, co możemy zrobić, co jest potrzebne, z jakimi ograniczeniami najczęściej zmagają się osoby niepełnosprawne i jako jedne z pierwszych zostały wskazane bariery architektoniczna oraz komunikacyjna – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Marta Walaszczyk-Szymańska, menedżer ds. komunikacji jakości w Banku Zachodnim WBK. – Dlatego wciąż rozwijamy tego rodzaju funkcjonalności.
Od blisko sześciu lat Bank Zachodni WBK prowadzi program „Obsługa bez barier”, którego celem jest zapewnienie równych szans oraz pełnego dostępu do usług i produktów banku dla klientów z niepełnosprawnościami. Celem banku, jak przekonuje Marta Walaszczyk-Szymańska, jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i ekonomicznemu oraz ograniczenie sytuacji, w których niepełnosprawność jest barierą.
– W Polsce blisko 15 proc. społeczeństwa to osoby z niepełnosprawnościami. To bardzo ważna i duża grupa – tłumaczy Marta Walaszczyk-Szymańska. –Dlatego projektujemy i wdrażamy rozwiązania, które odpowiadają na potrzeby tej grupy. Wszystkie zmiany konsultujemy, uruchamiamy i audytujemy wspólnie ze środowiskiem osób z niepełnosprawnościami: pytamy, zapraszamy do rozmów oraz sprawdzenia poszczególnych funkcjonalności.
Jak podkreśla, klienci oczekują od banków, że będą dostępne, przyjazne, zaoferują usługi i produkty finansowe skrojone pod ich potrzeby oraz będą to robiły w sposób zgodny z ich szczególnymi potrzebami
– Dlatego w naszym banku klienci mogą korzystać z sieci blisko 160 certyfikowanych oddziałów dostępnych architektonicznie. Mamy także wciąż rozwijającą się sieć mówiących, udźwiękowionych bankomatów dla osób niewidomych oraz przyjazny im serwis transakcyjny BZWBK24. Obsługujemy także klientów w polskim języku migowym – wymienia Walaszczyk-Szymańska.
Jako pierwsza instytucja finansowa w Polsce BZ WBK we wrześniu 2014 r. uruchomił obsługę wideo w Polskim Języku Migowym (PJM). Bank zapewnia dostęp do połączenia wideo z doradcą Contact Center Banku posługującym się PJM przez bankowość internetową oraz mobilną. Z pomocy takiego doradcy można ponadto skorzystać w każdym oddziale poprzez dostępne w placówkach urządzenia mobilne. Dzięki temu, niezależnie od lokalizacji, pracownicy mogą się swobodnie porozumieć z niesłyszącymi klientami. Osoby niesłyszące w Polsce, posługujące się na co dzień PJM, według różnych szacunków stanowią grupę od 50 do 200 tysięcy osób.
Bank sukcesywnie rozwija sieć placówek z Certyfikatem dostępności dla osób z niepełnosprawnością. Mowa tutaj o „Oddziałach bez barier”, w których klienci mają zapewnione niskie stanowiska obsługi, podjazdy i windy oraz szerokie przejścia wraz z przestrzeniami manewrowymi dla wózków. Obecnie działa 160 takich oddziałów, w których obsługują specjalnie przeszkoleni pracownicy. Specjalne udogodnienia w samym oddziale obejmują stanowisko „Pierwszeństwo obsługi”, ramki do podpisu dla osób niewidomych czy też możliwość odczytania przez doradcę treści podpisywanych dokumentów. Mogą z nich korzystać mogą również seniorzy i kobiety w ciąży.
Udogodnienia dotyczą również innych niż oddziały kanałów dostępu.
– Dostępność serwisu transakcyjnego BZWBK24 i bankomatów potwierdziliśmy z Polskim Związkiem Niewidomych – zauważa Marta Walaszczyk-Szymańska. – W czerwcu 2015 roku przenieśliśmy obsługę w PJM do kanałów zdalnych, oferując multikanałowy dostęp z każdego miejsca, które wybierze klient, także oddziałów banku do naszych migających doradców.
Jak podkreśla, tego typu działania przynoszą efekty. Bank obserwuje znaczący wzrost zainteresowania osób z niepełnosprawnościami proponowanymi udogodnieniami.
– W perspektywie lat 2014-2016 obserwujemy blisko 100-proc. wzrost ilości połączeń i zainteresowania klientów obsługą w PJM. Dotyczy to sprzedaży lokat, kredytów, kont. To zainteresowanie w kontekście rozwoju kanałów dostępnych i zdalnej bankowości wróży bardzo pomyślnie – mówi Marta Walaszczyk-Szymańska. – Nie patrzymy na to biznesowo, nie liczymy, czy nam się to opłaca, czy nie. Robimy tak, bo wiemy, że jest to ważne dla naszych klientów z niepełnosprawnościami.
Przedstawiciele Banku Zachodniego WBK podkreślają, że program „Obsługa bez barier” jest najbardziej kompleksowym programem wśród instytucji finansowych. Przy jego tworzeniu bank współpracuje m.in. z Fundacją Polskabezbarier.org, Fundacją TUS, Utilitia i Katarynka. Za działalność na rzecz znoszenia barier dla osób z niepełnosprawnością, w 2015 roku Bank Zachodni WBK został wyróżniony tytułem Ambasadora Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami.
Obok udogodnień wprowadzanych w poszczególnych kanałach obsługi, Bank Zachodni WBK wspiera również integrację osób z niepełnosprawnością, uczestnicząc w inicjatywach o charakterze artystycznym, społecznym i edukacyjnym.
Czytaj także
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-01: Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE
- 2025-03-21: Rośnie zainteresowanie białymi rybami jak dorsz czy mintaj. W Polsce zaledwie 5–10 proc. sprzedaży pochodzi ze zrównoważonych połowów
- 2025-03-17: Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
- 2025-03-18: Europa będzie się zbroić. Musi być gotowa na atak Rosji na kraj NATO w ciągu kilku najbliższych lat
- 2025-03-18: UE chce zmniejszyć udział leków i substancji czynnych z Azji. Nowe przepisy zwiększą możliwości produkcyjne europejskich firm
- 2025-03-21: Ukraińska kultura cierpi na wstrzymaniu pomocy z USA. Wiele projektów potrzebuje wsparcia UE
- 2025-03-25: Uproszczenie przepisów zwiększy potencjał obronny Europy. Ułatwi współpracę sektora prywatnego i publicznego
- 2025-03-12: Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia
- 2025-03-12: Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
Na pierwszy ogień deregulacji w Unii Europejskiej poszły przepisy dotyczące sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju. Obowiązki w tym zakresie będą, zgodnie z planem KE, się koncentrowały na największych podmiotach, co stanowi duże ułatwienie dla średnich podmiotów i małych firm w łańcuchach dostaw, ale też może zmienić proces dochodzenia do neutralności klimatycznej w UE. Raportowanie wpływu na środowisko rzeczywiście wiąże się z dużym wysiłkiem i kosztami, czego firmy się obawiają, ale z drugiej strony coraz więcej podmiotów widzi w tym cenne narzędzie do analizy i dodatkową wartość.
Telekomunikacja
Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona

44 proc. Polaków w 2023 roku posiadało przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe przy średniej unijnej na poziomie 56 proc. – wynika z danych Eurostatu. Dla grupy osób powyżej 55. roku życia odsetek ten wynosi kilkanaście procent. T-Mobile – w ramach projektu „Sieć Pokoleń” – burzy cyfrowe bariery oraz pokazuje, jakie możliwości daje technologia. W tym prowadzi cykl warsztatów stacjonarnych oraz udostępnia kurs online z podstaw obsługi smartfona.
Konsument
Spada spożycie alkoholu wśród młodzieży. Coraz mniej nastolatków wskazuje na jego łatwą dostępność

Alkohol jest najbardziej rozpowszechnioną wśród polskiej młodzieży substancją psychoaktywną, choć jego spożycie przez nastolatków znacznie spadło w ciągu trzech ostatnich dekad. Wciąż spory odsetek 15–16-latków uważa, że alkohol jest dla nich łatwo dostępny, ale o ile w przypadku piwa spadek w tym obszarze jest znaczący, o tyle w przypadku wódki delikatny trend spadkowy został w ostatnim badaniu zahamowany. Dostępność zaczyna się jednak nie w sklepie, ale już w domu. Co piąty rodzic jest w tej kwestii na tyle liberalny, że godzi się na spożywanie alkoholu przez dziecko w swojej obecności.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.