Newsy

IMM: Banki powinny postawić na komunikację w social media. Tam ukazuje się 90 proc. publikacji na ich temat

2016-10-21  |  06:40
Mówi:Karolina Masalska
Funkcja:specjalistka ds. PR
Firma:Instytut Monitorowania Mediów
  • MP4
  • W II i III kwartale 2016 roku w mediach społecznościowych pojawiło się 90 proc. wszystkich publikacji na temat banków – wynika z analizy IMM. W TOP 3 znalazły się PKO Bank Polski, mBank i Bank Zachodni WBK. Większość informacji ma wydźwięk pozytywny, ale media społecznościowe są też wykorzystywane przez internautów jako forum do reklamacji.

    – Przeanalizowaliśmy w IMM ostatnie dwa kwartały 2016 roku pod kątem branży finansowej. Najwięcej publikacji pojawiło się na temat PKO Banku Polskiego, prawie 25 proc. wszystkich informacji. Drugie miejsce przypadło mBankowi, a trzecie miejsce BZ WBK, które odnotowały kolejno 13,4 oraz 12,7 proc. – mówi agencji Newseria Biznes Karolina Masalska, specjalistka ds. PR w IMM

    Na kolejnych miejscach w TOP 10 znalazły się Bank Pekao SA, Alior Bank, Bank Ochrony Środowiska, Bank BPH, Bank Millennium i Bank Gospodarstwa Krajowego. W rankingu w ostatnim kwartale awansował Deutsche Bank (z 13. na 7. miejsce – 5,7 proc. publikacji).

    – W branży finansowej również coraz częściej pojawia się polityka i tak było w przypadku Deutsche Banku. Zauważamy znacznie większe zainteresowanie internautów tym bankiem w III kwartale. Wynika to z informacji o spadku wartości akcji oraz z decyzją Angeli Merkel o tym, że nie będzie wsparcia ze strony państwa dla Deutsche Banku. To wywołało wiele dyskusji w mediach społecznościowych i obawy klientów banku – mówi Masalska.

    W ostatnim tygodniu września publikacje na temat Deutsche Bank wywołały w social mediach ponad 4 tys. interakcji. Przykład ten pokazuje, że internauci mogą mieć istotny wpływ na przebieg komunikacji instytucji finansowych.

    – Dlatego tak ważne jest zwracanie uwagi przez osoby, które zajmują się komunikacją bankową, na to, co dzieje się w social mediach. Tam pojawiają społecznościowe formularze reklamacyjne, w których klienci wyrażają swoje obawy, mówią o swoich problemach. Social media są miejscem na to, żeby odpowiedzieć takim osobom. Pytanie nie powinno pozostać bez odpowiedzi – mówi Karolina Masalska.

    Zdaniem ekspertów IMM ważne jest także analizowanie przez banki kontekstu, w jakim pojawiają się wpisy internautów. W badanym okresie najwięcej polubień odnotował mBank, ale niekoniecznie świadczy to o pozytywnym nastawieniu internautów do marki. Pojawiają się też satyryczne wzmianki, jak choćby ta na profilu Rady Etyki Social Media parodiująca reklamę mBanku, która zdobyła ponad 1,3 tys. polubień.

    – W przypadku mBanku stosunek wzmianek pozytywnych do negatywnych wyniósł 55 do 45 proc. Było to związane z problemami z kartami płatniczymi, które przez jakiś czas nie działały. Ta sytuacja wywołała wiele dyskusji w mediach społecznościowych, ponieważ w opinii użytkowników odpowiedzi ze strony banku były niedostateczne. Nie pozwoliły im w satysfakcjonujący sposób poradzić sobie z niedziałającymi kartami, ponieważ w ich opinii nie zostali o tym dostatecznie poinformowani – mówi Masalska. 

    Jak wynika z analizy IMM, ogólnie wydźwięk publikacji jest pozytywny. Liderem pod tym względem jest PKO Bank Polski, który miał najmniejszy odsetek wypowiedzi o wydźwięku negatywnym.

    Mogło mieć na to wpływ m.in. zwycięstwo w rankingu Portfel Wprost 2016 w kategorii lidera dla klientów indywidualnych. PKO Bank Polski jest też bardzo często sponsorem różnych wydarzeń związanych z aktywnością fizyczną, co również może mieć wpływ na opinie klientów, które pojawiają się na temat banku – mówi ekspertka IMM.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Postępowania sądowe w Polsce trwają coraz dłużej. Wydłuża się zwłaszcza czas w sprawach gospodarczych

    Czas trwania postępowań sądowych, zamiast maleć, w ostatnich latach wzrósł. W przypadku spraw gospodarczych przewlekłość procesów może oznaczać paraliż działalności firmy, a w konsekwencji nawet jej upadłość. Zdaniem prezesa Naczelnej Rady Adwokackiej receptą na ten stan rzeczy powinna być informatyzacja systemu sądowego, zwiększenie jego finansowania oraz ograniczenia zakresu przypadających do rozstrzygnięcia spraw, w których orzeczenia nie wymagają kompetencji sądów. Niepotrzebna jest też procedura gospodarcza.

    Transport

    Mazowieckie lotniska będą mogły wkrótce obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie

    Lotnisko Chopina, które właśnie obchodziło 90. urodziny, może w tym roku obsłużyć nawet 20 mln pasażerów. To o 10 proc. więcej niż rok  temu. Aby sprostać rosnącemu ruchowi turystycznemu w kolejnych latach, potrzebne jest jednak zwiększenie przepustowości. Planowana rozbudowa do 2028 roku pozwoli obsługiwać rocznie nawet 30 mln pasażerów. Łącznie z możliwościami lotnisk w Modlinie i Radomiu ma to być ok. 10 mln pasażerów więcej.

    Ochrona środowiska

    Stworzenie cyfrowego bliźniaka Ziemi coraz bliżej. Pomoże precyzyjniej przewidywać klęski żywiołowe

    Na początku czerwca mają zostać uruchomione dwa pierwsze komponenty cyfrowej repliki Ziemi. To inicjatywa Komisji Europejskiej, w ramach której powstaje superzaawansowana symulacja zjawisk, m.in. atmosferycznych i klimatycznych, do jakich dochodzi na Ziemi. Oparte na bogatych zbiorach danych, m.in. ze zdjęć satelitarnych, i ich zaawansowanej analizie narzędzia pozwolą z dwutygodniowym wyprzedzeniem przewidywać zdarzenia pogodowe, precyzując prognozę do obszarów podzielonych na kwadraty o boku zaledwie kilku kilometrów. Będą mogły być wykorzystywane także w planowaniu miast, farm wiatrowych czy w rolnictwie. W tworzeniu rozwiązania bierze udział polski dostawca rozwiązań chmurowych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.