Mówi: | Ewa Lis-Jeżak |
Funkcja: | senior marketing manager |
Firma: | IDC |
Firmy inwestują w rozbudowę działów IT. Bez informatyków rozwój biznesu staje się niemożliwy
Ponad 70 proc. firm z listy Global 500 do końca 2017 roku będzie mieć zespoły do zarządzania transformacją cyfrową. To oznacza konieczność rozbudowy działów IT, poszerzenia ich zadań, a także inwestycji w nowe narzędzia do zarządzania zasobami informatycznymi. Takie zmiany czekają również firmy w Polsce. Połowa z nich planuje cyfrową transformację swojego biznesu. Bez wsparcia IT prace nad strategią rozwoju i jej wdrażaniem są dziś niemożliwe.
– Z perspektywy makroekonomicznej możemy już dzisiaj mówić o cyfrowej gospodarce – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Ewa Lis-Jeżak z firmy analitycznej IDC. – Z badań przeprowadzonych przez IDC w ubiegłym roku wynika, że połowa polskich firm uwzględnia już cyfrową transformację w swojej strategii. To tak naprawdę dzisiaj kluczowe zagadnienie z perspektywy rozwoju biznesu w najbliższych latach.
Cyfrowa transformacja to zmiana modelu biznesu w oparciu o nowe technologie. Wśród nich są big data, chmura, technologie mobilne i media społecznościowe. To oznacza szereg nowych wyzwań stojących przed działami IT i – co istotne – zmianę ich roli w organizacji.
– Dzisiaj działy IT już nie są dostawcami usług IT wewnątrz organizacji, ale przede wszystkim pozwalają budować w firmie całą strategię wokół technologii, strategię dotarcia do klienta. Do 2018 roku 65 proc. działów IT będzie rozwijać usługi na rzecz zewnętrznych klientów, a nie tylko na wewnętrzne potrzeby organizacji – mówi Ewa Lis-Jeżak. – Dzięki technologiom firma ma niepowtarzalną okazję zdobycia przewagi konkurencyjnej na rynku. Technologie umożliwiają dotarcie do klienta dokładnie tam, gdzie potrzebuje on naszych usług bądź produktów, uzyskanie od niego informacji zwrotnej i wykorzystanie jej do rozwijania produktu w przyszłości.
Według IDC do końca tego roku ponad 70 proc. z największych 500 globalnych firm będzie mieć zespoły do zarządzania transformacją cyfrową. W ramach działów IT powstaną nowe obszary działalności. Ze względu na to, że technologie obejmą wszystkie obszary działania firmy, konieczna będzie także wzmocniona współpraca między IT a pozostałymi działami organizacji.
– Gdy rozmawiam z dyrektorami IT, nie tylko w Polsce, lecz także w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, to widzę wyraźnie, że w ich agendzie wciąż brakuje regularnej współpracy z dyrektorami działów marketingu, sprzedaży czy HR – wskazuje Ewa Lis-Jeżak. – Tymczasem bez pełnego rozumienia, wymiany informacji i współpracy pomiędzy IT a pozostałymi działami trudno sobie dzisiaj wyobrażać zbudowanie skutecznej strategii przedsiębiorstwa na rynku.
Kolejnym zadaniem działów IT będzie zarządzanie kontraktami z zewnętrznymi dostawcami technologii. To będzie coraz trudniejsze, ponieważ – jak ocenia IDC – do końca przyszłego roku ponad połowa firm będzie korzystać z usług co najmniej pięciu dostawców chmury. Wewnętrzny dział IT będzie więc musiał zapewnić bezproblemowe korzystanie z tych usług, zadbać o optymalizację wydatków na nowe rozwiązania oraz sposób przetwarzania i przechowywania danych u zewnętrznych dostawców.
Wyzwaniem dla dyrektorów IT będzie także dynamiczny rozwój aplikacji biznesowych. Działy IT będą musiały nie tylko znaleźć aplikacje, które będą faktycznie usprawniać i przyspieszać pracę, lecz także zadbać o bezpieczeństwo wrażliwych danych, które takie aplikacje wygenerują.
Ze względu na rosnące zainteresowanie tematem cyfrowej transformacji 7 lutego IDC organizuje konferencję IDC Predictions 2017. Odnosi się ona do serii prognoz IDC FutureScapes 2017–2020, których celem jest inspiracja specjalistów ICT poprzez wgląd w kluczowe trendy na rynku IT. Podczas konferencji odbędzie się 6 sesji skupionych wokół chmury, mobilności, IoT, NextGen Security, systemów kognitywnych i mediów społecznościowych. Konferencja jest skierowana do dyrektorów i zarządzających działami IT (CIO), kadry zarządzającej infrastrukturą IT oraz operacyjnej, także szefów działów marketingu i finansów (CMO i CFO) oraz wszystkich tych, którzy zajmują kluczowe stanowiska biznesowe i zdają sobie sprawę ze znaczenia nowych technologii.
– Przede wszystkim chcemy umożliwić owocne zderzenie się perspektyw dostawców technologii z użytkownikami tych technologii – wyjaśnia Ewa Lis-Jeżak. – Cyfrowa transformacja dotyczy bowiem także dostawców technologii, którzy muszą nadążyć za zmianą i nowymi potrzebami klientów. Według szacunków IDC, do 2020 roku niemal jedna trzecia obecnych dostawców IT zostanie przejęta, połączy się z konkurencją lub znacznie zmieni swój profil. Do czekających nas zmian każdy więc musi się dostosować.
Czytaj także
- 2025-03-28: Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
- 2025-04-02: Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia
- 2025-03-11: Ponad 1,2 tys. projektów związanych z zieloną transformacją miast. BGK podpisał już umowy na 6,4 mld zł
- 2025-03-13: Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
- 2025-03-28: Brak krajowej polityki kosmicznej blokuje możliwości współpracy międzynarodowej. Wspólne projekty mogłyby być katalizatorem rozwoju sektora
- 2025-02-26: Przez brak więzi z rodzicami dziecko szuka wsparcia w smartfonie. Psychiatrzy ostrzegają przed taką pułapką
- 2025-03-26: Brak różnorodności szkodzi firmom. Nowa dyrektywa może je skłonić do zmiany podejścia
- 2025-02-19: Biomimetyczny dron z nogami sprawdzi się w dostawach i misjach ratunkowych. Technologia inspirowana jest wronami
- 2025-02-25: Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać
- 2025-02-11: Nowe inicjatywy KE będą odpowiedzią na kryzys konkurencyjności. Pomóc ma przemysł zielonych technologii
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna
Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.
Bankowość
Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.
Media i PR
Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.