Newsy

Coraz większe sukcesy młodych polskich programistów na świecie. Nauka kodowania jednym z priorytetów Ministerstwa Cyfryzacji

2016-09-15  |  06:55

Edukacja cyfrowa oraz nauka kodowania mają być priorytetami Ministerstwa Cyfryzacji. Resort chce współpracować w tym zakresie z organizacjami pozarządowymi i biznesem. Objął m.in. patronatem honorowym program MegaMisja Fundacji Orange. W tym roku szkolnym weźmie w nim udział około 10 tys. dzieci w 350 placówkach edukacyjnych.

– Kwestia edukacji cyfrowej, nauki kodowania to jeden z najistotniejszych hashtagów na sztandarach Ministerstwa Cyfryzacji – deklaruje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Piotr Woźny, podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji. – Policzyliśmy osiągnięcia medalowe polskich, młodych informatyków podczas ostatnich 26 lat na olimpiadach IT. Okazało się, że w grupowej klasyfikacji medalowej Polska jest na czwartym miejscu po Stanach Zjednoczonych, Rosji oraz Chinach.

Edukacja cyfrowa zdaniem wiceministra Piotra Woźnego to bardzo szerokie pojęcie. Przede wszystkim określa oswajanie dzieci zarówno z treściami, jak i technikami ich poznawania. Młodzi ludzie w tej chwili mogą się uczyć i odbywać swoje pierwsze wizyty w cyfrowym świecie za pomocą niezwykle atrakcyjnych urządzeń oraz aplikacji i różnego rodzaju narzędzi edukacyjnych osadzonych w wyobrażeniach.

 To truizm, ale w procesie nauki ważne jest, żeby zawsze towarzyszyła jej zabawa. Wydaje się, że możliwości stojące obecnie przed dziećmi, zarówno związane z treściami, jak i technologiami są takie, że edukacja cyfrowa staje się bardzo atrakcyjną formą spędzania czasu – przekonuje wiceminister Piotr Woźny.

Jak wynika z badań Centrum Cyfrowego Projekt Polska, aż 97 proc. wychowawców szkolnych świetlic uważa, że nowe technologie mogą uczynić naukę ciekawszą i łatwiejszą. Jednocześnie 80 proc. z nich obawia się o bezpieczeństwo dzieci korzystających z tych technologii.

–  W dzisiejszych czasach coraz więcej dzieci komunikuje się za pośrednictwem internetu przy użyciu telefonów komórkowych i smartfonów. Uważamy, że jako odpowiedzialna firma powinniśmy edukować dzieci i to właśnie robimy – wyjaśnia Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska. – Kierujemy się tymi samymi pryncypiami, co Ministerstwo Cyfryzacji. Nam również chodzi o to, by przyciągnąć dzieci do świata cyfrowych technologii, bezpiecznej strony Internetu. Chcemy wyposażyć w taką wiedzę 10 tysięcy dzieci w 350 szkołach.  

Odpowiadając na te potrzeby Fundacja Orange uruchomiła nieodpłatny, ogólnopolski programu edukacyjny dla szkół podstawowych MegaMisja adresowany do nauczycieli oraz dzieci w wieku od sześciu do dziesięciu lat spędzających czas w świetlicach i uczestniczących w zajęciach pozalekcyjnych. Celem przedsięwzięcia jest podniesienie poziomu wiedzy i cyfrowych kompetencji zarówno wychowawców, jak i uczniów. 1 września br. 300 szkół w całym kraju uruchomiło tego rodzaju zajęcia, a kolejne 50 kontynuuje je po ubiegłorocznej edycji pilotażowej. Program objęło patronatem między innymi Ministerstwo Cyfryzacji.

– Bardzo uważnie śledzimy to, co robią partnerzy społeczni, organizacje pozarządowe czy fundacje takie jak Orange – zapewnia wiceminister Piotr Woźny. –Nie chcemy popełnić błędu polegającego na tym, żeby z poziomu centralnego, rządowego, definiować wszystkie możliwe zachowania, wiedzieć lepiej, jak należy coś robić. Uczymy się od organizacji pozarządowych, patrzymy na ich sukcesy. 

– Wyposażamy dzieci w ważne i bardzo potrzebne kompetencje. Po lekcjach mogą się nauczyć w świetlicy szkolnej, jak mądrze korzystać z internetu. Będziemy pokazywać, jak twórczo i bezpiecznie korzystać z dostępu do sieci, wykorzystując różne formy działań, by nauka był ciekawa – podkreśla Jean-François Fallacher.

Według niedawno opublikowanego rankingu portalu HackerRang w kategorii programowania w języku Java polscy programiści znaleźli się na pierwszym miejscu. W rywalizacji wzięło udział 1,5 mln programistów z całego świata, którzy rozwiązywali różnego rodzaju zagadki programistyczne i algorytmiczne.

– Wierzymy, że jeśli dobrze alokujemy pieniądze, przeznaczając je na kształcenie młodego pokolenia, to Polska przestanie być uważana za kraj dostarczający tylko tanią siłę roboczą – twierdzi wiceminister Piotr Woźny. – Wiele tradycji lwowskiej szkoły matematycznej, osiągnięcia na różnego rodzaju olimpiadach czy chociażby ostatnie sukcesy programowania w języku Java to zjawiska udowadniające, że jeżeli stworzymy bardzo szeroki dostęp do kompetencji informatycznych i programistycznych, to korzyści dla młodego pokolenia i nas wszystkich mogą być ogromne.

Fundacja Orange, jak przypomina Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska, istnieje już dziesięć lat. Jej głównym celem jest wprowadzanie społeczeństwa w cyfrowy świat nowoczesnych technologii. To jedyna fundacja korporacyjna wśród operatorów telekomunikacyjnych. Przez ten czas nauczyła setki tysięcy dzieci i młodzieży korzystać z internetu i technologii w sposób bezpieczny i pożyteczny, zapewniła dostęp do internetu wielu bibliotekom publicznym i placówkom szkolnym, utworzyła i wspiera 75 multimedialnych Pracowni Orange w małych miejscowościach.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.