Newsy

Koniec dużych inwestycji na rynku nieruchomości handlowych. Rynek będą napędzać mniejsze projekty i modernizacja już istniejących budynków

2015-06-12  |  06:25

Nowoczesna powierzchnia handlowa liczy dziś w Polsce 10 mln mkw., a w ostatnich latach przybywało jej w tempie 500 tys. mkw. rocznie. W najbliższym czasie dużych przedsięwzięć deweloperskich będzie mniej, ale to nie znaczy, że rynek znacząco spowolni. Powstawać będą galerie mniejsze, w mniejszych miastach, a istniejące obiekty będą rozbudowywane i modernizowane. Więcej inwestycji będzie widocznych również na ulicach handlowych.

Obecnie nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce wynosi nieco ponad 10 mln mkw. Ta duża podaż skonfrontowana z dość trudnymi warunkami rynkowymi spowodowała, że rynek musiał się dostosować, znaleźć nowy poziom równowagi. Mam wrażenie, że ciągle go poszukujemy. Kolejne kwartały i kolejne lata pokażą, czy nowych przedsięwzięć deweloperskich będzie mniej – mówi agencji Newseria Biznes Marek Noetzel, partner i dyrektor działu powierzchni handlowych w Cushman & Wakefield.

W 2014 r. do użytku oddano blisko 0,5 mln mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Z tego 81 proc. stanowiły centra handlowe.

W kolejnych kwartałach na rynku będzie coraz więcej projektów modernizacyjnych. Jak podkreśla Noetzel, coraz silniej obserwowana jest tendencja repozycjonowania galerii, które zostały wybudowane 10-15 lat temu.

Są to przebudowy, rozbudowy, nowe pomysły na komercjalizację obecnych tkanek, tak żeby utrzymać przewagę na rynku, który staje się coraz bardziej konkurencyjny. To wymaga nie lada umiejętności i myślę, że rynek w tym kierunku zmierza – ocenia ekspert.

Inną tendencją na rynku jest budowanie parków handlowych i centrów typu convenience w mniejszych miastach. Jak podkreśla Noetzel, w takich miejscach jest zapotrzebowanie na nowoczesną powierzchnię handlową (zarówno ze strony najemców, jak i klientów), ale nie ma miejsca na duże miejskie galerie handlowe.

W ubiegłym roku blisko połowa oddanej do użytku powierzchni znajdowała się w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców (9 proc. powstało w ośmiu największych aglomeracjach). Rok wcześniej było to 24 proc. (70 proc. w ośmiu największych miastach).

Dużo takich projektów powstaje, mają one dużo plusów, czynsze są niższe, podobnie koszty zarządzania, a można w nich prowadzić całkiem dochodowy biznes – mówi Marek Noetzel.

Jako przykład podaje otworzoną pod koniec kwietnia Galerię Neptun w Stargardzie Gdańskim, mieście ok. 50-tysięcznym.

Galeria jest dość duża jak na tej wielkości miasto, bo ma aż 25 tys. mkw. Udało się ją skomercjalizować w bardzo dużym stopniu. W ciągu dwóch miesięcy od otwarcia notujemy bardzo satysfakcjonującą odwiedzalność. To udowadnia, że zapotrzebowanie na galerie w tego typu miejscowościach czy jeszcze mniejszych istnieje – podkreśla Noetzel.

Trzecią dominującą tendencją na rynku będzie rozwój ulic handlowych. Ekspert Cushman & Wakefield ocenia, że wraz z rozwojem infrastruktury transportowej w największych miastach, również w Warszawie w związku z kontynuacją budowy nowej linii metra, pojawiać się będzie coraz bogatsza oferta sklepów na ulicach handlowych.

Z danych Cushman & Wakefield wynika, że w budowie znajduje się ok. 900 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego połowa ma zostać oddana do użytku w tym roku. Zaplanowane jest otwarcie 20 nowych centrów handlowych, czterech parków handlowych i jednego centrum wyprzedażowego oraz rozbudowy czterech istniejących centrów handlowych i jednego parku handlowego.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

Infrastruktura

Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

Firma

Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.