Mówi: | Marcin Szczepański |
Funkcja: | dyrektor ds. compliance |
Firma: | Siemens Polska |
Przybywa firm walczących z korupcją i nadużyciami za pomocą systemów compliance
Przybywa mechanizmów zapobiegania korupcji w polskich firmach i jednostkach publicznych. Coraz więcej podmiotów wprowadza zasady compliance, które zwiększają nie tylko przejrzystość procedur zamówień, lecz także szanse na wykrycie korupcji i wprowadzenie zmian ograniczających ryzyko w przyszłości. To szczególnie ważne w obszarze zamówień publicznych.
‒ Jeszcze kilka lat temu mało kto słyszał o systemach compliance. Posiadały go tylko niektóre spółki zagraniczne i te z rynku regulowanego, na przykład banki, firmy farmaceutyczne. Dzisiaj widzimy, że systemy compliance wdrażane są nawet w firmach z kapitałem polskim oraz w tych, które są powiązane w jakiś sposób ze Skarbem Państwa – mówi agencji informacyjnej Newseria Marcin Szczepański, dyrektor ds. compliance w Siemens Polska.
Jak podkreśla Szczepański, firmom zależy na wizerunku uczciwych i wiarygodnych, a systemy compliance są dowodem na walkę przedsiębiorstwa z nadużyciami i korupcją. To trend podobny do coraz większej dbałości o środowisko naturalne i ekologię.
Zapobieganie korupcji jest szczególnie istotne w obszarze zamówień publicznych. To często duże kontrakty, a styk sfery publicznej i prywatnej rodzi ryzyko korupcji. Ten obszar jest określany jako szczególnie zagrożony nadużyciami nie tylko w Polsce, lecz także w całej Unii Europejskiej.
‒ Prawidłowo wdrożony i efektywny system compliance może być sojusznikiem regulatorów i organów ścigania w zwalczaniu problemu korupcji w obszarze zamówień publicznych. Compliance wprowadza przejrzystość i pozwala prowadzić w sposób uczciwy procesy biznesowe – wylicza Szczepański.
Podkreśla, że firmy stosujące taki system są bardziej wiarygodnymi partnerami zarówno dla kontrahentów prywatnych, jak i zamawiających w przetargach publicznych.
Szczepański wyjaśnia, że system compliance działa w trzech obszarach. Pierwszym jest zapobieganie korupcji i nadużyciom poprzez stosowne procedury, zwiększające przejrzystości postępowania, oraz szkolenia i wspólne akcje uświadamiające, podejmowane z innymi firmami z danej branży czy organizacjami pozarządowymi. Kolejnym są mechanizmy pozwalające na wykrywanie nadużyć. Szczepański wyszczególnia tu znaczenie niezależnych audytów i systemów umożliwiających pracownikom anonimowe zgłaszanie potencjalnych nadużyć.
‒ Trzeci obszar to działania pokontrolne, w ramach których wprowadza się zmian w celu ulepszenia systemu – dodaje Szczepański. ‒ Są to często procesy dyscyplinarne oraz działania włączone w procesy pracownicze.
Czytaj także
- 2023-07-06: Compliance odgrywa w firmach często większą rolę niż działy prawne spółek. Największym wyzwaniem z tego zakresu jest obecnie przeciwdziałanie praniu brudnych pieniędzy
- 2022-08-11: Prawie połowa Polaków jest skłonna usprawiedliwić nieetyczne zachowania finansowe. Najczęściej pracę na czarno i unikanie alimentów
- 2021-08-09: Prawie 2/3 Polaków akceptuje pracę na czarno, żeby uniknąć ściągnięcia długów. W czasie pandemii moralność finansowa jednak nieznacznie wzrosła
- 2021-06-04: Dzięki nowym technologiom można skutecznie zapobiegać powodziom. W południowej Polsce wdrażane jest przełomowe rozwiązanie
- 2021-07-27: Firmy będą musiały wdrożyć u siebie system zgłaszania nieprawidłowości. Termin się zbliża, a odpowiednich regulacji brak
- 2021-06-16: Szykują się duże zmiany w ochronie osób zgłaszających nieprawidłowości w miejscu pracy. W grudniu zaczną obowiązywać nowe przepisy
- 2019-11-14: Kobiety pracujące jako hostessy są narażone na liczne nadużycia. Powstający kodeks etyczny pomoże uregulować branżę i zerwać ze stereotypami
- 2019-11-19: Centralny Rejestr Beneficjentów Bezpośrednich ma pomóc walczyć z praniem brudnych pieniędzy. Za brak wpisu grozi kara miliona złotych
- 2019-10-22: Polska jednym z niewielu państw na świecie z oświadczeniami majątkowymi wypełnianymi ręcznie. Kontrola nad tym systemem jest iluzoryczna
- 2019-10-11: Przyszłością systemów antyplagiatowych będzie stworzenie profilu językowego studenta. To pozwoli wychwycić prace kupowane na zamówienie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.
Finanse
Trwają prace nad reformą finansowania samorządów. Mają zyskać większą autonomię i niezależność budżetu od zmian w podatkach
Ministerstwo Finansów przedstawiło założenia reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Resort przekonuje, że po jej wprowadzeniu dochody samorządów będą wyższe i niezależne od decyzji podatkowych podejmowanych na szczeblu centralnym. Dochody JST mają być określane poprzez wskazanie procentowego udziału danej jednostki w dochodach podatkowych na jej terenie, nie tylko w przypadku PIT-u i CIT-u, ale też podatku zryczałtowanego. Ministerstwa do końca maja mają też dokonać przeglądu zadań zlecanych samorządom, co będzie służyć ich wystandaryzowaniu.
Transport
Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów
W związku z odblokowaniem środków unijnych firmy – zwłaszcza z sektora budowlanego – spodziewają się w tym roku boomu w inwestycjach infrastrukturalnych. Barierą dla ich realizacji może się jednak okazać dostępność rąk do pracy. Przedsiębiorcy obawiają się też, że kumulacja inwestycji w krótkim czasie może pociągnąć za sobą wzrost popytu nie tylko na kadry, ale i materiały czy specjalistyczne usługi podwykonawcze, co z kolei może się przełożyć na wzrost cen. – Od strony formalnej jesteśmy przygotowani do poradzenia sobie z tą kumulacją. Jest możliwość punktowych zmian w prawie zamówień publicznych i tego nie wykluczam – mówi Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.