Mówi: | Piotr Karbowy |
Funkcja: | dyrektor techniczny |
Firma: | Apsys Polska |
Centra handlowe są coraz bardziej ekologiczne. Inwestycje w zielone technologie zwracają się po 2–4 latach
Inwestycje centrów handlowych w zielone technologie związane są przede wszystkim z ograniczeniem zużycia wody, energii i odpowiednią gospodarkę odpadami. Przekłada się to na znaczne oszczędności kosztów, co sprawia, że inwestycja zwraca się już w ciągu 2–4 lat. Sama wymiana konwencjonalnego oświetlenia na LED powoduje obniżenie wydatków na energię elektryczną o przeszło połowę.
– Nowe i mądrze zaprojektowane rozwiązania ekologiczne mogą przynieść obiektom handlowym bardzo dużo korzyści i zwrócić się już w ciągu kilku lat – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Piotr Karbowy, dyrektor techniczny w firmie Apsys Polska, która zarządza centrami handlowymi. – Właściwa diagnoza jest możliwa dopiero po rozpoznaniu tego, co w danym obiekcie szwankuje, co generuje koszty i co można ulepszyć.
Obiekty handlowe smart charakteryzują się innowacyjną architekturą, są funkcjonalne, przyjazne i atrakcyjne dla klientów, biznesu oraz inwestorów, szanują lokalną zabudowę oraz środowisko naturalne.
Piotr Karbowy przekonuje, że nie ma jednej recepty na ograniczenie wydatków eksploatacyjnych. Każda nieruchomość charakteryzuje się bowiem innymi rozwiązaniami, powstała w innych warunkach, czasie, była projektowana przez różne zespoły.
– Każdy obiekt ma coś, co można poprawić, ulepszyć, usprawnić – zauważa Karbowy.
Sama wymiana konwencjonalnego oświetlenia na LED-owe może przynieść oszczędności w rachunkach za energię elektryczną rzędu kilkudziesięciu procent.
– Niektórzy obawiają się światła LED: czy na pewno będzie ten kolor, odpowiednia częstotliwość – mówi dyrektor techniczny w Apsys Polska. – Pamiętam pierwszy obiekt w Krakowie, w którym taką inwestycję prowadzaliśmy. Do dziś mamy oświetloną galerię, mimo że dawno już minął okres gwarancji. Lampy są sprawne, przynoszą oszczędności i będziemy ich używać do czasu, aż wejdzie nowa technologia, która pozwoli na jeszcze większe oszczędności.
Co więcej, ekologiczne technologie, serce tzw. smart center, pozwalają minimalizować zużycie nie tylko prądu, lecz także energii cieplnej (gazu), racjonalnie wykorzystywać i oszczędzać wodę oraz gospodarować odpadami, zmniejszać emisję substancji niszczących warstwę ozonową, utrzymywać porządek i dbać o tereny zielone. Dla przykładu, recykling wody pozwala zmniejszyć zarówno opłaty za jej wykorzystanie, nawet o połowę, jak i ilość wody odprowadzanej do ścieków. To jednocześnie obniża koszty wody dostarczanej do centrów oraz koszty odprowadzanych ścieków.
Podczas poszukiwania oszczędności bardzo istotne jest, zdaniem eksperta, działanie już na pierwszym etapie powstawania obiektu. Zarówno projektanci, jak i wykonawcy w niewielkim stopniu ograniczają koszty proponowanych rozwiązań.
– Pracownia, która nie ma dostępu do nowych technologii, nie śledzi na bieżąco ich rozwoju, nie zaprojektuje systemu, którego nie zna – tłumaczy Piotr Karbowy. – Jeżeli jednak będzie propagować oszczędne rozwiązania, to problem mamy rozwiązany na samym początku, bo wykonawca wybuduje to, co projektant przeniesie na papier. Zarządca będzie zadowolony. Natomiast obecnie świadomość ekologiczna i ekonomiczna dobrze rozwinęła się przede wszystkim u właścicieli obiektów i zarządców. To my szukamy oszczędności, nowych technologii, pieniędzy, dzięki którym możemy potem zarządzać obiektami taniej. Nieprowadzony przez zarządcę projektant narysuje na planach swoje pomysły i najczęściej będą to rozwiązania sprzed lat.
Jak podkreśla Karbowy, smart oznacza także ekologiczne podejście do transportu. Takie centra zapewniają integrację transportu miejskiego z indywidualnym, czyli samochodami oraz rowerami.
Czytaj także
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-03-21: Rośnie zainteresowanie białymi rybami jak dorsz czy mintaj. W Polsce zaledwie 5–10 proc. sprzedaży pochodzi ze zrównoważonych połowów
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-11: Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-03-19: Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu
- 2025-03-11: Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
Na pierwszy ogień deregulacji w Unii Europejskiej poszły przepisy dotyczące sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju. Obowiązki w tym zakresie będą, zgodnie z planem KE, się koncentrowały na największych podmiotach, co stanowi duże ułatwienie dla średnich podmiotów i małych firm w łańcuchach dostaw, ale też może zmienić proces dochodzenia do neutralności klimatycznej w UE. Raportowanie wpływu na środowisko rzeczywiście wiąże się z dużym wysiłkiem i kosztami, czego firmy się obawiają, ale z drugiej strony coraz więcej podmiotów widzi w tym cenne narzędzie do analizy i dodatkową wartość.
Telekomunikacja
Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona

44 proc. Polaków w 2023 roku posiadało przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe przy średniej unijnej na poziomie 56 proc. – wynika z danych Eurostatu. Dla grupy osób powyżej 55. roku życia odsetek ten wynosi kilkanaście procent. T-Mobile – w ramach projektu „Sieć Pokoleń” – burzy cyfrowe bariery oraz pokazuje, jakie możliwości daje technologia. W tym prowadzi cykl warsztatów stacjonarnych oraz udostępnia kurs online z podstaw obsługi smartfona.
Konsument
Spada spożycie alkoholu wśród młodzieży. Coraz mniej nastolatków wskazuje na jego łatwą dostępność

Alkohol jest najbardziej rozpowszechnioną wśród polskiej młodzieży substancją psychoaktywną, choć jego spożycie przez nastolatków znacznie spadło w ciągu trzech ostatnich dekad. Wciąż spory odsetek 15–16-latków uważa, że alkohol jest dla nich łatwo dostępny, ale o ile w przypadku piwa spadek w tym obszarze jest znaczący, o tyle w przypadku wódki delikatny trend spadkowy został w ostatnim badaniu zahamowany. Dostępność zaczyna się jednak nie w sklepie, ale już w domu. Co piąty rodzic jest w tej kwestii na tyle liberalny, że godzi się na spożywanie alkoholu przez dziecko w swojej obecności.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.