Newsy

Polacy wydają na leki coraz więcej. Niskie marże obniżają jednak zyski firm farmaceutycznych

2014-10-14  |  10:00

Co roku rosną wydatki Polaków na leki, najwyższe poziomy osiągając jesienią. Nie przekłada się to jednak na wzrosty notowań spółek farmaceutycznych. Duża konkurencja na rynku sprawia bowiem, że ich wyniki nie są imponujące.

– Uważam, że raczej nie możemy liczyć na wzrost kursów pod koniec roku z tego względu, że branża jest źle postrzegana mówi agencji Newseria Inwestor Krzysztof Kozieł, analityk z Biura Maklerskiego BGŻ. – I półrocze pokazało, a w szczególności II kwartał, że marże na działalności hurtowej bardzo spadają. Dlatego wyniki tych spółek bardzo się pogorszyły.

W sierpniu Polacy kupili leki za ponad 2,1 mld zł – podaje specjalizująca się w badaniach rynku farmaceutycznego firma PharmaExpert. Według jej prognoz w październiku wartość sprzedaży leków w Polsce przekroczy 2,5 mld zł, a wartość całego rynku na koniec roku wyniesie 28,6 mld i będzie o 2 do 4 proc. większa niż w roku 2013.

– Jeżeli spojrzymy na wyniki Farmacolu czy Pelionu, to zauważymy, że bardzo spadły marże hurtowe zwraca uwagę Krzysztof Kozieł. – Spółki w swoich sprawozdaniach przyznają, że wynika to z bardzo zaciętej konkurencji cenowej w segmencie leków bez recepty. Dlatego wydaje mi się, że nawet, gdyby sprzedaż wzrosła w III-IV kw. w związku właśnie z nadchodzącym sezonem grypowym, to nie poprawi to wizerunku tych spółek w oczach inwestorów.

Kolejna spółka farmaceutyczna Neuca dodatkowo zmaga się z wyzwaniami związanymi z przejęciem spółki ACP Pharma. To oznacza dla niej dodatkowe koszty, które obciążyły wynik. Z drugiej strony spółka dywersyfikuje swoją działalność i bardzo duże znaczenie w jej przypadku zaczyna mieć segment leków własnych.

– To są leki, których może Neuca nie produkuje, ale które firmuje swoją marką podkreśla analityk BM BGŻ. – Segment leków własnych zaczyna coraz bardziej ważyć na skonsolidowanej marży, co podoba się inwestorom. Dlatego Neuca historycznie była notowana z premią w stosunku do swoich konkurentów. I też w naszej ocenie jest to spółka, która jest warta uwagi, ponieważ dobrze się prezentuje nie tylko na tle pozostałych spółek z branży, lecz także na tle innych spółek notowanych na GPW.

Rynek farmaceutyczny jest w Polsce ustabilizowany. Analitycy nie oczekują, by doszło na nim do jakiś gwałtownych zmian, ani na lepsze, ani na gorsze.

– Rynek dystrybucji farmaceutycznej, w szczególności dystrybucji hurtowej, jest rynkiem ugruntowanym, dlatego bardzo trudno wskazać takie czynniki, które mogłyby gwałtownie pogorszyć lub polepszyć sytuację którejś ze spółek. Nie przewidywalibyśmy, że w końcówce roku zdarzy się coś, co zabierze lub doda udziałów rynkowych którejś ze spółek i poprawi tym wyniki – uważa Krzysztof Kozieł, analityk z Biura Maklerskiego BGŻ.

Czytaj także