Mówi: | Frank Wagner |
Funkcja: | Country Manager |
Firma: | Lufthansa Group w Polsce |
Zagrożenie terrorystyczne osłabiło popyt na loty do krajów europejskich. Linie lotnicze rozszerzają ofertę o nowe, egzotyczne kierunki
Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków lotniczych w Europie – przekonuje Frank Wagner z Lufthansa Group. W ubiegłym roku ruch przekroczył 30,5 mln pasażerów. Choć wciąż dużą część z nich stanowią klienci korporacyjni, to rośnie liczba osób latających do rodziny, znajomych czy na wakacje. Zagrożenia turystyczne ograniczyły ruch na części kierunków europejskich. Linie lotnicze rozszerzają więc ofertę, by ożywić ruch na innych, często egzotycznych kierunkach.
– W Polsce tradycyjnie w dużej mierze obsługiwaliśmy klientów z sektora korporacyjnego. Polska jest dla nas jednym z rynków z największą liczbą klientów biznesowych, ale to się zmienia. 70 proc. Polaków podaje, że ma rodzinę albo dobrych znajomych za granicą, 20 proc. jest częścią polskiej diaspory w innych krajach. Coraz większy jest więc popyt na loty o charakterze bardziej turystycznym, towarzyskim czy rodzinnym. Temu segmentowi poświęcamy więcej uwagi i w przyszłości chcemy go bardziej promować – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Frank Wagner, country manager Lufthansy w Polsce.
Obecnie Lufthansa obsługuje ok. 7 tys. firm w Polsce, a klienci korporacyjni stanowią ok. połowy pasażerów. Duży odsetek podróżujących to już jednak osoby mieszkające poza granicami kraju lub odwiedzające znajomych lub przyjaciół. Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że w 2015 roku najpopularniejszym kierunkiem lotniczym była Wielka Brytania (ponad 6,1 mln pasażerów i 26 proc. udział w rynku).
– Polska jest jednym z nielicznych krajów, w których odnotowywaliśmy wzrost w ostatnich latach, nawet podczas kryzysu finansowego. Zasadnicza zmiana nastąpiła po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Pojawiło się dużo więcej destynacji, do których polscy turyści mogą się wybrać bez konieczności posiadania wiz. Oprócz Unii obejmuje to także Amerykę Południową, Azję, niektóre kraje afrykańskie. Latamy m.in. do Nairobi w Kenii, na Mauritius, do Mali i na wszystkich tych kierunkach odnotowujemy rosnący popyt – wskazuje Wagner.
W ubiegłym roku wszystkie polskie porty lotnicze zanotowały wzrost liczby pasażerów. W całym kraju ruch wyniósł blisko 30,6 mln pasażerów, czyli o 12,5 proc. więcej niż w 2014 roku. W pierwszym kwartale 2016 roku polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 6,4 mln pasażerów, czyli o 13 proc. więcej niż w 2015 roku. Więcej podróżujących korzysta też z Lufthansy, która w ubiegłym roku obsłużyła blisko 2 mln pasażerów, o 7,3 proc. więcej niż rok wcześniej.
– Najpopularniejsze kierunki wśród naszych pasażerów to obecnie Hiszpania, Portugalia oraz Floryda. Tampa jest tam trzecią naszą destynacją po Orlando i Miami. Lata tam kilka naszych linii lotniczych, nie tylko Lufthansa, lecz także Eurowings i Austrian Airlines – wymienia country manager Lufthansy w Polsce.
Łącznie Lufthansa obsługuje ok. 320 destynacji w ponad 100 krajach. W Polsce część osób dzięki linii lata bezpośrednio, inni stawiają na loty dalekodystansowe z przesiadkami w Europie. Coraz chętniej podróżujemy do Stanów Zjednoczonych, które są najszybciej rozwijającym się kierunkiem. Lata tam już co trzeci klient Lufthansy.
Jak wskazuje Wagner, wpływ na podróże ma również zagrożenie terrorystyczne. Zamachy we Francji i Belgii oraz niespokojna sytuacja w Turcji sprawiają, że linie lotnicze szukają nowych kierunków.
– Staramy się stymulować popyt, planując sezon zimowy. Oferujemy atrakcyjne ceny na bardziej egzotyczne kierunki, jak Mali, Mauritius i zachodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych. Stawiamy także na Azję. Od 5 września Austrian Airlines należące do Lufthansa Group zaczną latać do Hongkongu. Rozszerzamy więc naszą ofertę, by ożywić ruch także na innych kierunkach – analizuje Wagner.
Jak przekonuje, sytuacja linii lotniczych uzależniona jest w dużej mierze od czynników zewnętrznych, zagrożenia terroryzmem, sytuacji politycznej i ekonomicznej poszczególnych krajów.
– Zagrożenia terrorystyczne wpływają na naszą branżę, ale możemy minimalizować straty, oferując naszym pasażerom gwarancję bezpieczeństwa podróży. Bezpieczeństwo to największe wyzwanie, które przed nami stoi. Do tego dochodzi sytuacja ekonomiczna, która na niektórych rynkach jest niestabilna, choć akurat w Polsce gospodarka rozwija się bardzo dynamicznie. Wyzwaniem jest także sytuacja polityczna. Nasza stabilność w dużej mierze zależy więc od czynników zewnętrznych – tłumaczy Frank Wagner.
Czytaj także
- 2025-04-03: Eksperci apelują o przyspieszenie wdrożenia ETCS na polskiej kolei. Można to zrobić taniej i szybciej
- 2025-03-10: Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
- 2025-01-23: Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
- 2025-01-14: Producenci drobiu obawiają się liberalizacji handlu z Mercosurem i Ukrainą. Ostrzegają przed zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego w UE
- 2025-01-02: Hazard coraz poważniejszym problemem dla zdrowia publicznego. Najbardziej zagrożone są dzieci
- 2024-12-09: Podejście do przemocy wobec dzieci się zmienia, ale wciąż dużo jest do zrobienia. Trwają prace nad uszczelnieniem przepisów
- 2024-11-22: Artur Barciś: Od sztucznej inteligencji dowiedziałem się, że zmarłem na scenie. Dla niej jestem kompletnie nikim
- 2024-11-21: Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
- 2024-11-20: Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora
- 2024-10-23: Tylko połowa poszkodowanych pasażerów walczy o odszkodowanie za opóźniony lot. To nieodebrane kilka miliardów euro
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
Na pierwszy ogień deregulacji w Unii Europejskiej poszły przepisy dotyczące sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju. Obowiązki w tym zakresie będą, zgodnie z planem KE, się koncentrowały na największych podmiotach, co stanowi duże ułatwienie dla średnich podmiotów i małych firm w łańcuchach dostaw, ale też może zmienić proces dochodzenia do neutralności klimatycznej w UE. Raportowanie wpływu na środowisko rzeczywiście wiąże się z dużym wysiłkiem i kosztami, czego firmy się obawiają, ale z drugiej strony coraz więcej podmiotów widzi w tym cenne narzędzie do analizy i dodatkową wartość.
Telekomunikacja
Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona

44 proc. Polaków w 2023 roku posiadało przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe przy średniej unijnej na poziomie 56 proc. – wynika z danych Eurostatu. Dla grupy osób powyżej 55. roku życia odsetek ten wynosi kilkanaście procent. T-Mobile – w ramach projektu „Sieć Pokoleń” – burzy cyfrowe bariery oraz pokazuje, jakie możliwości daje technologia. W tym prowadzi cykl warsztatów stacjonarnych oraz udostępnia kurs online z podstaw obsługi smartfona.
Konsument
Spada spożycie alkoholu wśród młodzieży. Coraz mniej nastolatków wskazuje na jego łatwą dostępność

Alkohol jest najbardziej rozpowszechnioną wśród polskiej młodzieży substancją psychoaktywną, choć jego spożycie przez nastolatków znacznie spadło w ciągu trzech ostatnich dekad. Wciąż spory odsetek 15–16-latków uważa, że alkohol jest dla nich łatwo dostępny, ale o ile w przypadku piwa spadek w tym obszarze jest znaczący, o tyle w przypadku wódki delikatny trend spadkowy został w ostatnim badaniu zahamowany. Dostępność zaczyna się jednak nie w sklepie, ale już w domu. Co piąty rodzic jest w tej kwestii na tyle liberalny, że godzi się na spożywanie alkoholu przez dziecko w swojej obecności.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.