Mówi: | Mateusz Morawiecki, wicepremier i minister rozwoju Marcin Chludziński, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu |
M. Morawiecki: Rząd stawia na nowoczesny przemysł. Czwarta rewolucja przemysłowa szansą dla Polski
Rząd zamierza wspomóc polskich przedsiębiorców i przemysł w maksymalnym wykorzystaniu szansy, jaką daje czwarta rewolucja przemysłowa, czyli łączenie najnowocześniejszych wirtualnych technologii z realną produkcją. Chce zlikwidować bariery regulacyjne, zachęcać do inwestowania w nowatorskie projekty i wspierać je finansowo oraz administracyjnie na arenie międzynarodowej. Chce także tworzyć warunki do budowania polskiego kapitału.
– Musimy przeformułować nasze myślenie o oszczędnościach i inwestycjach, bo zawsze mieliśmy apetyt na inwestycje, ale żeby je robić, musieliśmy ściągać kapitał z zewnątrz, za mało mieliśmy kapitału krajowego. Musimy wypracować mechanizmy oszczędzania, oszczędzania zarówno na emeryturę, jak i oszczędzania na depozytach, lokatach różnego rodzaju, funduszach, bo to da zarówno lepsze perspektywy emerytalne, jak i długofalową bazę do inwestycji w najróżniejsze przedsięwzięcia – mówi agencji Newseria Biznes Mateusz Morawiecki, wicepremier i minister rozwoju.
Reindustrializacja, rozwój innowacyjnych firm, kapitał dla rozwoju, ekspansja zagraniczna oraz rozwój społeczny i terytorialny to pięć filarów Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, według którego na inwestycje przeznaczonych ma zostać prawie 1 bln zł, z czego połowa ze środków unijnych. Szczegóły planu z tzw. „Konstytucją dla biznesu” mają być przedstawione na jesieni.
– Polskę i cały świat czeka wielkie wyzwanie gospodarcze, ponieważ mamy wiele szybko zachodzących zmian technologicznych. Można przez moment się zapomnieć i nagle tracimy biznes. W związku z tym musimy, jako administracja publiczna, utrzymywać ogromną czujność i być w kontakcie z przedsiębiorcami, żeby wiedzieć, w jaki sposób im pomagać – mówi wicepremier.
Rząd stawia przede wszystkim na nowoczesny przemysł, dlatego na wsparcie mogą przede wszystkim liczyć produkty i usługi, które należą do najbardziej perspektywicznych dziedzin.
– Chciałbym, żeby przemysł był jak najbardziej nowoczesny. Wiadomo, że dzisiaj industrializacja nie polega na tym, na czym polegała 40 czy 50 lat temu, żeby budować w jakimś wskazanym na mapie palcem miejscu osobne fabryki i żeby państwo to robiło – przekonuje Morawiecki. – Państwo jest przede wszystkim po to, żeby tworzyć jak najlepsze warunki do rozwoju, dla przedsiębiorców. A jeżeli przy tym możemy im pomóc poprzez odpowiednie granty albo inicjowanie współpracy pomiędzy uczelniami a firmami, to tym lepiej. Tak właśnie rodzą się nowoczesne ekosystemy gospodarcze.
Jak mówi, najważniejsze jest uwolnienie przedsiębiorczości, stworzenie warunków, w których będzie ona mogła rozkwitnąć. Chodzi zarówno o uproszczenie formalności, znalezienie źródeł finansowania dla zaawansowanych technologicznie, innowacyjnych pomysłów, jak i pomoc w konkurowaniu na zagranicznych rynkach.
Marcin Chludziński, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu, podkreśla, że przy wsparciu odpowiednio kształtowanej polityki rządu Polska może osiągnąć sukces w trwającej czwartej rewolucji przemysłowej.
– Okazuje się, że mamy potencjał w takich branżach jak robotyka, przemysł kosmiczny i inne, w których liczy się kapitał intelektualny, a nie aktywa trwałe. To jest okres roku, dwóch, trzech, czterech lat, kiedy odpowiednio stawiając priorytety w polityce wsparcia państwa, możemy być liderami w wielu ciekawych dziedzinach – uważa Marcin Chludziński.
Postuluje, by przedsiębiorców inwestujących w innowacyjne projekty nagradzać premią podatkową, czyli ulgami w podatkach, co będzie zachęcało do zaangażowania w zaawansowane technologicznie obszary.
– Firmy muszą mieć korzyść finansową z tego, że podejmują wyzwania inwestycyjne – uważa Chludziński. – Kolejny wątek, nad którym państwo polskie intensywnie pracuje, np. w kontekście Polskiego Funduszu Rozwoju, to są konkretne instrumenty finansowania dużych i mniejszych projektów inwestycyjnych w różnych fazach rozwoju biznesu.
Jeśli polscy przedsiębiorcy zyskają motywację i środki do przeprowadzania innowacyjnych projektów, to Polska ma szansę z kraju wykonawcy stać się krajem pomysłodawcą, a to oznacza nie tylko markę, lecz także wyższe marże.
– Polska jest w takim unikalnym miejscu, że może wskoczyć na tę falę, która wzbiera. Korzystając z odpowiednich form wsparcia i obstawiając odpowiednie branże, jesteśmy w stanie stać się liderem w branżach, które są istotne w czwartej fazy rozwoju gospodarczego – mówi Marcin Chludziński. – To są takie branże jak np. branża robotyczna, branża związana z transportem, z inżynierią produkcji, z przemysłem maszynowym. Jesteśmy w stanie skorzystać z tej fali wznoszącej, która jest w tej chwili dla nas dostępna.
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
Na pierwszy ogień deregulacji w Unii Europejskiej poszły przepisy dotyczące sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju. Obowiązki w tym zakresie będą, zgodnie z planem KE, się koncentrowały na największych podmiotach, co stanowi duże ułatwienie dla średnich podmiotów i małych firm w łańcuchach dostaw, ale też może zmienić proces dochodzenia do neutralności klimatycznej w UE. Raportowanie wpływu na środowisko rzeczywiście wiąże się z dużym wysiłkiem i kosztami, czego firmy się obawiają, ale z drugiej strony coraz więcej podmiotów widzi w tym cenne narzędzie do analizy i dodatkową wartość.
Telekomunikacja
Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona

44 proc. Polaków w 2023 roku posiadało przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe przy średniej unijnej na poziomie 56 proc. – wynika z danych Eurostatu. Dla grupy osób powyżej 55. roku życia odsetek ten wynosi kilkanaście procent. T-Mobile – w ramach projektu „Sieć Pokoleń” – burzy cyfrowe bariery oraz pokazuje, jakie możliwości daje technologia. W tym prowadzi cykl warsztatów stacjonarnych oraz udostępnia kurs online z podstaw obsługi smartfona.
Konsument
Spada spożycie alkoholu wśród młodzieży. Coraz mniej nastolatków wskazuje na jego łatwą dostępność

Alkohol jest najbardziej rozpowszechnioną wśród polskiej młodzieży substancją psychoaktywną, choć jego spożycie przez nastolatków znacznie spadło w ciągu trzech ostatnich dekad. Wciąż spory odsetek 15–16-latków uważa, że alkohol jest dla nich łatwo dostępny, ale o ile w przypadku piwa spadek w tym obszarze jest znaczący, o tyle w przypadku wódki delikatny trend spadkowy został w ostatnim badaniu zahamowany. Dostępność zaczyna się jednak nie w sklepie, ale już w domu. Co piąty rodzic jest w tej kwestii na tyle liberalny, że godzi się na spożywanie alkoholu przez dziecko w swojej obecności.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.