Mówi: | Ryszard Szczotka |
Funkcja: | główny energetyk |
Firma: | Arcyksiążęcy Browar w Żywcu |
Polskie browary w światowej czołówce w zakresie działań na rzecz ochrony środowiska
Woda w browarach ma kluczowe znaczenie. Stanowi 95 proc. piwa i jest wykorzystywana w większości procesów w trakcie jego produkcji. Od 2008 roku Grupa Żywiec ograniczyła zużycie wody o 5 proc. Dziś wynosi ono 2,8 hl wody na 1 hl piwa. Dwa z pięciu polskich browarów znajdują się w pierwszej piątce pod względem efektywności zużycia wody w Grupie Heineken.
– Do produkcji piwa wykorzystuje się przede wszystkim wodę, słód, chmiel i drożdże. Aż 95 proc. składu piwa to właśnie woda. Jej jakość w istotny sposób wpływa na smak piwa, dlatego jest strategicznym surowcem. Jest też wykorzystywana w całym procesie produkcji, począwszy od zacierania, warzenia, fermentacji, filtracji, skończywszy na procesie rozlewu piwa – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Ryszard Szczotka, główny energetyk Arcyksiążęcego Browaru w Żywcu.
Szacuje się, że średnio na 1 hl wyprodukowanego piwa zużywa się od 3 hl do 12 hl wody. W Grupie Żywiec zużycie wynosi ok. 2,8 hl wody. To o ponad 1 hl wody na hektolitr piwa mniej niż wynosiło średnie zużycie w browarach Grupy Heineken na świecie.
W ciągu roku w pięciu browarach – w Warce, Elblągu, Leżajsku, Żywcu i Cieszynie – produkuje się 11 mln hl piwa. To 1/10 pojemności Morskiego Oka. Przy tak dużej produkcji zużycie wody jest znaczące, dlatego jej ograniczanie stało się częścią strategii Grupy „Warzymy lepszy świat”.
– Zgodnie z nią Grupa Heineken zobowiązała się do ograniczenia zużycia wody we wszystkich swoich browarach na świecie o 30 proc., do wartości 3,5 hl zużycia wody na 1 hl piwa do 2020 roku – wskazuje Ryszard Szczotka.
Zużycie wody na świecie wzrosło dwukrotnie na przestrzeni ostatnich 50 lat, a do 2030 roku wzrośnie o kolejne 40 proc. Zasoby wody są ograniczone, zwłaszcza w Polsce, gdzie wynoszą ok. 1,5 tys. m³ rocznie na mieszkańca. To 36 proc. europejskiej średniej. Dlatego tak istotne jest ograniczenie zużycia wody, zwłaszcza w przemyśle, gdzie oszczędności mogą być największe.
– Od 2008 roku widzimy realne efekty naszych działań. Udało nam się obniżyć zużycie wody o 5 proc. Stale inwestujemy w technologie pozwalające oszczędzać wodę i energię. Prowadzimy ciągły monitoring. Zwracamy uwagę na zużycie wody w procesach produkcyjnych, technologicznych oraz pomocniczych – podkreśla ekspert.
Sam Browar w Elblągu osiągnął jeszcze lepszy wynik, schodząc do poziomu 2,7 hl wody na 1 hl piwa. To efekt nadzorowania poziomu zużycia wody oraz regularnie dokonywanych zmian w procesie warzenia piwa. W pierwszej piątce najbardziej efektywnych pod tym względem browarów Heinekena na świecie (a jest ich łącznie 130) jest jeszcze Arcyksiążęcy Browar w Żywcu.
– Nasze działania rozpoczynamy od dbałości o czystość brzegów i zlewni potoku Leśnianka oraz od wspierania samorządów lokalnych w jej utrzymaniu. Nasza efektywność to wynik wdrażania nowoczesnych technologii oraz wysokiej kultury organizacyjnej – przekonuje Ryszard Szczotka.
Grupa Żywiec stale ogranicza również zużycie prądu – od 2008 roku udało się zmniejszyć o 7 proc. W 2015 roku na produkcję 1 hl piwa zużywano jedynie 72,7 MJ. Jednocześnie 99 proc. energii wykorzystanej do warzenia piwa pochodziła z odnawialnych źródeł. Co więcej, na polu energooszczędnościowym Browar z Elbląga znalazł się w czołówce – jest to piąty najoszczędniejszy energetycznie browar w całej Grupie Heineken.
Grupa Żywiec stale monitoruje swój wpływ na otoczenie, inwestuje w oszczędne i efektywne technologie, wykorzystuje energię pochodzącą z odnawialnych źródeł oraz prowadzi działania, która zamykają obieg gospodarki poprzez recykling. Jak pokazują dane, od 2008 roku wytwarzanie odpadów niepoddawanych recyklingowi na hektolitr piwa zredukowano o 92 proc. W trakcie produkcji jednego hektolitra piwa w browarach Grupy Żywiec tworzy się jedynie 10 gramów odpadów niepoddawanych recyklingowi.
Promowaniu tego typu proekologicznych inicjatyw służyć ma Światowy Dzień Ziemi, który obchodzony jest 22 kwietnia. Celem obchodów jest zwrócenie uwagi szerokiej opinii publicznej na to, jak istotna jest troska o środowisko naturalne.
Czytaj także
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-04-15: Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie
- 2024-04-03: Wielu Polaków od bankructwa po utracie pracy dzieli jedna pensja. 61 proc. uważa, że wydarzenia ostatniego roku powinny skłonić ich do regularnego oszczędzania
- 2024-04-15: Piotr Zelt: Zmiany klimatyczne nabrały już gigantycznego rozpędu. Na każdym kroku trzeba pamiętać o segregacji śmieci, oszczędzaniu wody i recyklingu ubrań
- 2024-02-19: Po trudnym 2023 roku branża piwowarska oczekuje ożywienia na rynku piwa. Od kilku lat udział w sprzedaży zwiększa piwo bezalkoholowe
- 2024-04-22: Tomasz Dedek: Trzy dekady temu wziąłem udział w zdjęciach do „Listy Schindlera” Stevena Spielberga. Film był za długi i niestety cały mój wątek wycięli
- 2024-03-21: Joanna Trzepiecińska: Z „Rodziny zastępczej” mam same dobre wspomnienia. Do dziś odcinam kupony sympatii widzów
- 2024-02-05: Olej palmowy znajduje się w połowie produktów na sklepowych półkach. Wbrew powszechnemu przekonaniu jego produkcja nie musi szkodzić środowisku
- 2024-03-05: Polacy inwestują niechętnie i zachowawczo. W wielu wypadkach umiejętności nie dorównują wyobrażeniom o nich
- 2024-02-05: Polacy przechodzą przyspieszony kurs inwestowania, ale wciąż niewiele wiedzą o rynku kapitałowym. Wypadają pod tym względem gorzej niż Czesi i Słowacy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Konsument
Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.