Newsy

Makarony Polskie zwiększają eksport do Chin i Egiptu. Firma będzie też rozwijać sprzedaż produktów prozdrowotnych

2015-05-13  |  06:25

Rosnący rynek zdrowej żywności w Polsce zachęca kolejne firmy spożywcze do prac nad produktami tego typu. W połowie roku może trafić do sprzedaży nowa oferta Makaronów Polskich – makaron żytni i gryczany. Spółka liczy, że przyczyni się to do poprawy wyników finansowych. Podobnie jak zwiększony eksport do Chin i Egiptu, którym rekompensuje sobie spowolnienie w handlu ze Wschodem.

Rynki azjatyckie i afrykańskie są bardzo ciekawe, ale dzisiaj nie ma pustyni i na każdym rynku jest wielu konkurentów i wiele produktów. Myślę, że utrata rynku rosyjskiego i ukraińskiego będzie możliwa do skompensowania w Azji i Afryce, choć marzę o tym, żeby można było na Ukrainę sprzedawać tak, jak kiedyś – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Zenon Daniłowski, prezes zarządu spółki Makarony Polskie.

Spółka od wielu lat była obecna na rynku makaronów w Rosji i na Ukrainie. Tylko w pierwszej połowie ubiegłego roku nie wyeksportowała makaronu za ok. 2 mln zł, który był już zakontraktowany.

Dzisiaj koncentrujemy się głównie na rynku egipskim, gdzie mamy bardzo mocnego dystrybutora. Jest to firma, która dystrybuuje również inne znane światowe brandy. W tym roku planujemy sprzedać do Egiptu około 3 tys. ton makaronu. To kraj do którego wysyłamy najwięcej. – mówi Zenon Daniłowski.

Na egipskim rynku sprzedają się głównie makarony tańsze, wytwarzane z miękkiej mąki, oraz sosy do makaronów.

Drugim silnie rozwijanym kierunkiem są Chiny.

– Tu sprzedajemy makarony semolinowe, czyli wyższej jakości, a także sosy i dżemy – wymienia prezes Makaronów Polskich. – Z Chinami jest bardzo trudno, ponieważ nasi partnerzy mnożą różne pytania, głównie o jakość. Odnosimy często wrażenie, że jest to związane z pewnym sposobem na zdobycie receptury produktu. Ale znajdują się też wśród nich tacy, którzy u nas kupują znaczne ilości makaronu.

Według raportu skonsolidowanego spółki za 2014 rok przychody ze sprzedaży Makaronów Polskich wyniosły 123,8 mln zł i były o blisko 8 mln zł niższe niż w 2013 roku. Przedsiębiorstwo osiągnęło zysk netto w wysokości 4,1 mln zł, o około 30 proc. wyższy niż rok wcześniej.

W tym roku planujemy wzrost organiczny na poziomie 10 proc. – prognozuje prezes spółki Makarony Polskie. – Po pierwszym kwartale widać, że idziemy w dobrym kierunku.

Progres ma dotyczyć zarówno sprzedaży, jak i zysku. Spółka planuje wzbogacenie oferty produktowej o artykuły prozdrowotne, takie jak makaron gryczany, żytni oraz razowy.

Nowe produkty cały czas trafiają na rynek. Makaron orkiszowy już jest w sprzedaży, a makaron żytni i gryczany – mam nadzieję  trafi w połowie roku – mówi Daniłowski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok

Wkrótce Sejm ma się zająć nowym projektem przepisów dotyczących systemu kaucyjnego, którego start zaplanowano na styczeń 2025 roku. Przedstawione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany dotyczą m.in. rezygnacji z podatku VAT i wprowadzenia tzw. mechanizmu podążania kaucji za produktem. – Wszystkie te zmiany oceniamy bardzo pozytywnie, one są niezbędnym elementem dla właściwego funkcjonowania przyszłego systemu kaucyjnego – mówi Aleksander Traple, prezes Zwrotka SA. Jak podkreśla, dalsze odkładanie w czasie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego jest bezzasadne, ponieważ branża odpadowa, handel detaliczny i szereg innych podmiotów już od dłuższego czasu przygotowują się do jego wdrożenia.

Problemy społeczne

Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami

Do Polski cały czas napływają kolejni uchodźcy z Ukrainy, a ci, którzy są u nas już ponad dwa lata, nadal potrzebują wsparcia – oceniają eksperci IOM Poland i UNHCR. Szacuje się, że ok. 200 tys. osób nadal mieszka w miejscach zakwaterowania zbiorowego. To często osoby starsze i z niepełnosprawnościami, którym trudno się usamodzielnić. Uchodźcy nadal potrzebują wsparcia związanego ze znalezieniem zatrudnienia, dostępu dzieci do edukacji czy nauki języka polskiego. Eksperci podkreślają, że integracja ekonomiczna Ukraińców to duża korzyść dla polskiej gospodarki. Tylko w 2023 roku udział pracowników z Ukrainy przełożył się na ok. 1 proc. krajowego PKB.

Konsument

Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność

Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.