Newsy

Branża spirytusowa stawia na eksport. To szansa na podniesienie sprzedaży po zeszłorocznej podwyżce akcyzy

2015-05-08  |  06:40

Polska wódka jest jedyną globalną marka dostępną na wszystkich rynkach, choć jeszcze w niewystarczającym stopniu – uważa prezes Stowarzyszenia Polska Wódka. Dzięki coraz większemu uznaniu dla polskiej marki w świecie oraz szeroko zakrojonym działaniom promocyjnym eksport wódki powinien z roku na rok rosnąć. W innych krajach flagowe alkohole, jak np. francuski calvados czy szkocka whisky, w znaczącej większości trafiają na eksport. Podobnie może być w Polsce.

Stawiając na sprzedaż za granicą, producenci wódki rekompensują sobie trudną sytuację na polskim rynku, gdzie wciąż odczuwalne są negatywne konsekwencje ubiegłorocznej 15-proc. podwyżki akcyzy. Z informacji Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy wynika, że po podwyżce tylko dwie trzecie dużych i średnich firm z branży jest rentowne, a produkcja wódki zmalała o blisko jedną czwartą. To wpłynęło na zmniejszenie wolumenu eksportowego w ubiegłym roku.

– Polska wódka jest jedyną polską marką globalną, jeśli chodzi o marki produktowe na rynkach światowych. Jest dostępna wszędzie, choć może nie w takim wymiarze, jak sobie byśmy tego życzyli – mówi agencji Newseria Biznes Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka. – Wierzę, że przyszłością polskiej wódki jest przede wszystkim eksport – eksport produktu doskonale znanego, cenionego przez koneserów, uzyskującego wyższe ceny i w związku z tym mogącego znaleźć swoje solidne miejsce na rynkach całego świata.

Przewagą polskiej wódki na rynkach zagranicznych jest to, że jest to produkt z unijnym oznaczeniem geograficznym. Taki certyfikat gwarantuje, że dana marka faktycznie jest produkowana w Polsce, z zachowaniem określonych procedur i przy użyciu określonych surowców, a to z kolei w oczach konsumentów kojarzy się z wysoką jakością. Samo oznaczenie jednak nie wystarczy – potrzebna jest też duża promocja.

Szumowski podkreśla, że już teraz Agencja Rynku Rolnego wspiera polską wódkę, podobnie jak promujące eksport resorty i służby dyplomatyczne

Na jesień wstępnie zapowiedziano szeroki wachlarz działań promujących produkty geograficznie wytwarzane w Unii Europejskiej. Komisarz UE ds. rolnictwa wybiera się do Pekinu, gdzie będzie promował produkty oznaczone jako GI [geographical identification – red.], w tym polską wódkę – mówi Szumowski.

Jak podkreśla, promocja polskiej wódki powinna być powiązana z promocją żywności w ogóle. Według niego powinniśmy uczyć się od Francuzów, którzy promując własne potrawy, popularyzują również krajowe wina, calvadosy, koniaki i inne trunki.

Wykorzystujmy do promocji chociażby polskie mięso – nie da się zjeść polskiego tatara bez kieliszka polskiej wódki. Bądźmy dumni z polskiej żywności, która nie ma sobie równej na świecie – podkreśla Szumowski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok

Wkrótce Sejm ma się zająć nowym projektem przepisów dotyczących systemu kaucyjnego, którego start zaplanowano na styczeń 2025 roku. Przedstawione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany dotyczą m.in. rezygnacji z podatku VAT i wprowadzenia tzw. mechanizmu podążania kaucji za produktem. – Wszystkie te zmiany oceniamy bardzo pozytywnie, one są niezbędnym elementem dla właściwego funkcjonowania przyszłego systemu kaucyjnego – mówi Aleksander Traple, prezes Zwrotka SA. Jak podkreśla, dalsze odkładanie w czasie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego jest bezzasadne, ponieważ branża odpadowa, handel detaliczny i szereg innych podmiotów już od dłuższego czasu przygotowują się do jego wdrożenia.

Problemy społeczne

Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami

Do Polski cały czas napływają kolejni uchodźcy z Ukrainy, a ci, którzy są u nas już ponad dwa lata, nadal potrzebują wsparcia – oceniają eksperci IOM Poland i UNHCR. Szacuje się, że ok. 200 tys. osób nadal mieszka w miejscach zakwaterowania zbiorowego. To często osoby starsze i z niepełnosprawnościami, którym trudno się usamodzielnić. Uchodźcy nadal potrzebują wsparcia związanego ze znalezieniem zatrudnienia, dostępu dzieci do edukacji czy nauki języka polskiego. Eksperci podkreślają, że integracja ekonomiczna Ukraińców to duża korzyść dla polskiej gospodarki. Tylko w 2023 roku udział pracowników z Ukrainy przełożył się na ok. 1 proc. krajowego PKB.

Konsument

Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność

Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.