Newsy

Rośnie rynek usług kurierskich. Spodziewany jest wzrost liczby fuzji i przejęć

2014-09-22  |  06:35

Dzięki szybkiemu wzrostowi handlu internetowego dynamicznie rozwija się również rynek usług kurierskich. Konkurencja na nim jest coraz większa, dlatego firmy muszą sięgać po nowoczesne rozwiązania. Uczestnicy rynku spodziewają się, że wraz z jego rozwojem będzie na nim więcej fuzji i przejęć, podobnych do zakupu polskiej Siódemki przez DPD. Firmy czekają na zgodę UOKiK.

Duży podmiot chcąc zwiększyć swój udział w rynku i ugruntować swoją pozycję, przejmuje mniejszy – to normalne zjawisko dla dojrzałych rynków. Wystarczy spojrzeć na rynek telekomów czy sieci spożywczych. To taka naturalna droga w biznesie i kreacji rozwoju danego rynku. Jestem przekonany o tym, że dalsza konsolidacja rynku będzie następować – prognozuje Jarosław Śliwa, prezes zarządu Siódemki.

W połowie kwietnia firma DPD ogłosiła informację o planach zakupu 100 proc. akcji Siódemki. Firmy złożyły w tej sprawie wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ale zgody jeszcze nie otrzymały. W wyniku połączenia mogłaby powstać druga pod względem udziału w polskim rynku firma kurierska (24 proc.). Na rynku działa obecnie ok. 200 podmiotów.

Kilka lat temu predysponowaliśmy do bycia w pierwszej lidze, dzisiaj walczymy o jej czołówkę – mówi agencji Newseria Biznes Jarosław Śliwa. – Każdego miesiąca wystawiamy kilkanaście tysięcy faktur. Mamy 40 lokalizacji w całym kraju, wciąż budowana jest też sieć punktów obsługi klienta, obecnie jest ich 1,2 tys. na terenie Polski.

W ciągu 15 lat istnienia Siódemka stała się jednym z ważniejszych graczy na rynku. Jak podkreśla prezes spółki, w walce o coraz bardziej wymagających klientów liczy się nie tylko rozbudowana sieć placówek, lecz także wdrażanie nowoczesnych rozwiązań. Wprowadzona przez Siódemkę aplikacja Internet Shipping pozwala za pośrednictwem sieci wybrać sposób nadania przesyłki, zamówić kuriera po jej odbiór czy śledzić status realizacji. Śliwa zaznacza, że nowoczesne usługi i udogodnienia dla klientów pozwoliły firmie na podwojenia przychodów w ciągu pięciu lat (od 156 mln zł w 2009 roku do 336 mln zł na koniec 2013 roku).

Zdaniem prezesa Siódemki decydujący wpływ na rozwój firmy miało mocne wejście na rynek e-commerce w momencie, kiedy nie był on jeszcze mocno rozwinięty.

Siódemka jako pierwsza firma zintegrowała na polskim rynku Allegro z modułem wysyłkowym. Zaoferowaliśmy klientom korzystającym z serwisu aukcyjnego możliwość wyszukiwania swojej paczki po nicku, było to duże udogodnienie – ocenia Śliwa.

Dziś rosnący w dwucyfrowym tempie rynek e-commerce wciąż stanowi ogromną szansę dla polskiego rynku usług kurierskich. W ubiegłym roku blisko 25 proc. przesyłek wysłały sklepy internetowe. Polska wciąż jest jednak w tyle Europy pod względem istniejących e-sklepów. Firma Comarch ocenia, że w kraju działa ich ok. 14 tys. (przy 100 tys. w Niemczech i 117 tys. we Francji). Dlatego e-commerce czeka dalszy rozwój, a to oznacza większe możliwości dla firm kurierskich.

Oferowanie sprzedawcom przyjaznych rozwiązań zakupowych, które doceniają kupujący, decyduje o tym, czy sklep odniesie sukces w pozyskiwaniu klientów e-commerce’owych. Trend na rynku jest taki, że to satysfakcja z obsługi kurierskiej determinuje kolejne zakupy – tłumaczy Śliwa.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.