Newsy

Konsumenci piwa coraz bardziej wymagający. Piwa specjalne są najszybciej rosnącą kategorią na tym rynku

2016-04-01  |  06:40

Kategoria piw specjalnych, do której należą m.in. piwa smakowe, pszeniczne i niepasteryzowane, w ubiegłym roku rosła najszybciej na rynku. Zarówno pod względem wartości, jak i wolumenu sprzedaży był to ponad 15-proc. wzrost względem 2014 roku. Na tę kategorię stawia także Kompania Piwowarska i zapowiada nowości w tym segmencie. Chce także promować konsumpcję piwa do jedzenia.

– Spodziewamy się, że w tym roku w dalszym ciągu będzie rósł segment piw specjalnych, takich jak portery, piwa niepasteryzowane czy pszeniczne. Konsumenci stają się coraz bardziej świadomi tego, jaki jest wybór piw na rynku i częściej wybierają te bardziej wyszukane – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrew Highcock, prezes Kompanii Piwowarskiej, jednego z największych producentów złocistego trunku w Polsce.

Jak wynika z raportu firmy Nielsen cytowanego przez ZPPP Browary Polskie, w 2015 roku wartość tej kategorii wzrosła o 15,3 proc., a wolumen sprzedaży o 15,6 proc. W tym czasie rynek segment lagerów, który jest najpopularniejszy w Polsce, wzrósł o 0,8 proc. wartościowo, a spadł o 0,1 proc. ilościowo. Największe spadki dotknęły kategorię piw mocnych – wartość spadła o 5,4 proc., a wolumen o 3,5 proc. Cała branża zanotowała wzrost wartości sprzedaży o 0,8 proc., a w ujęciu ilościowym o 1,4 proc.

– Jesteśmy numerem jeden na rynku, dlatego chcemy odpowiadać na trendy rynkowe. Mamy już w ofercie piwo Książęce Pszeniczne, ale w tym roku planujemy także wprowadzić niepasteryzowane piwo Prażubr – zapowiada Andrew Highcock.

Jak podkreśla, w tym roku Kompania będzie inwestować zarówno w marki już istniejące i lubiane na rynku, jak i w nowości. Do koncernu należą Tyskie Browary Książęce, Dojlidy w Białymstoku, poznański Lech Browary Wielkopolski oraz znane wszystkim piwoszom marki Tyskie, Lech, Żubr czy Książęce.

– Chcemy także wzmacniać sprzedaż w gastronomii. W tym celu będziemy rozwijać ofertę piwa Tyskie 14-dniowe, które jest dostarczane do pubów bezpośrednio z naszego browaru w Tychach – podkreśla prezes Kompanii Piwowarskiej. – Będziemy pokazywali konsumentom możliwości łączenia piwa z różnymi potrawami.

Marki obecne na rynku zostaną wsparte nowymi kampaniami marketingowymi, które odświeżą ich wizerunek. Jak podkreśla Highcock, Kompania pozostanie przy sprawdzonych pomysłach na spoty reklamowe.

– To piwo jest największą gwiazdą naszych reklam i spotów telewizyjnych. Bardzo duży sukces jako bohater spotów reklamowych odniósł Żubr. W nowej kampanii reklamowej piwo Tyskie pojawia się jako bohater, który pomaga dwóm żołnierzom wrócić do Polski – mówi prezes KP.

Jak wynika z raportu firmy Nielsen cytowanego przez ZPPP Browary Polskie, w 2015 roku statystyczny polski piwosz częściej niż przed rokiem sięgał po piwa markowe (sprzedaż wzrosła ilościowo o 1,8 proc.). Na znaczeniu straciły za to trunki marek własnych sieci handlowych (spadek o 3,8 proc.).

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.