Newsy

W Grupie Mobilis najdynamiczniej rozwija się segment komunikacji miejskiej

2016-10-13  |  07:00

W ostatnim czasie w Grupie Mobilis, jednej z największych krajowych firm przewozów autobusowych, najdynamiczniej rozwijał się segment przewozów miejskich. Zdaniem prezesa Dariusza Załuski dużym sukcesem przedsiębiorstwa było podpisanie umowy z Warszawą.

– Bardzo dynamicznie rozwija się nam biznes komunikacji miejskiej i w tym zakresie osiągamy spore sukcesy – mówi agencji informacyjnej Newseria Dariusz Załuska, prezes zarządu Mobilis sp. z o.o. – Jednym z nich było wygranie przetargu na dostawę autobusów dla Warszawy. Oba kontrakty łącznie na 108 pojazdów uruchomiliśmy na początku sierpnia.

Do Grupy Mobilis, jak wskazuje Dariusz Załuska, należy kilkanaście podmiotów, wśród których dominującą rolę odgrywa spółka nosząca nazwę grupy (Mobilis). Ma ona większościowe udziały łącznie w dziesięciu innych spółkach transportowych – PKS-ach). Podstawowymi obszarami działalności Grupy są  komunikacja miejska i międzymiastowa. Pierwsza jest realizowana przede wszystkim przez Mobilis, a druga – spółki zależne.

W połowie lutego Warszawa podpisało ze spółką Mobilis umowę, na podstawie której przewoźnik przez siedem i pół roku ma świadczyć usługi przewozowe z wykorzystaniem pięćdziesięciu czterech dziewięciometrowych pojazdów i takiej samej liczby przegubowców (w sumie około ośmiu milionów tzw. wozokilometrów rocznie). W przetargu Mobilis zadeklarował stawkę na poziomie 6,77 zł (wozy krótkie) i 8,29 zł brutto (przegubowce). Autobusy wyjechały na trasy na początku sierpnia tego roku. Maksymalna wartość obu umów za cały okres świadczenia usług wyniesie ponad 572 mln zł.

– To dosyć duże osiągnięcie, bo pod każdym względem wymagania tego kontraktu były bardzo wysokie, niemniej zaoferowaliśmy bardzo atrakcyjną cenę przy jednoczesnym uwzględnieniu oczekiwań zamawiającego – wyjaśnia Dariusz Załuska. – Drugi sektor jest trochę trudniejszy, bo mamy w nim do czynienia z innym rodzajem konkurencji. W komunikacji miejskiej rywalizujemy w momencie ogłoszenia i składania ofert do przetargu, natomiast w międzymiastowej konkurujemy każdego dnia, o każdej godzinie, bo ten rynek bardzo dynamicznie się zmienia.

Rośnie liczba przewoźników, dynamicznie powiększają się tabory. Jak wynika z analizy portalu Infobus.pl, w pierwszej połowie tego roku, pomimo słabych pierwszych trzech miesięcy, odnotowano rekordową sprzedaż nowych autobusów. W tym czasie na drogi wyjechały 942 pojazdy, o 27 sztuk więcej (około trzech proc.) niż w tym samym okresie rok wcześniej. Najwyższa miesięczna różnica miała miejsce w kwietniu, kiedy to zarejestrowano o 115 autobusów więcej (20,9 proc.) niż dwanaście miesięcy wcześniej.

– Na przestrzeni ostatnich kilku lat zostały wprowadzone nowe standardy, pojawili się nowi operatorzy i rynek stał się bardzo konkurencyjny, co wymaga od nas zdecydowanych działań – zauważa Dariusz Załuska. – Obecnie jesteśmy w trakcie analizowania zmian i dostosowania się do nich.

Mobilis jest dzisiaj największą krajową firmą transportową specjalizującą się w przewozach pasażerskich na terenie Polski i poza jej granicami. Obecnie obsługuje warszawskie i krakowskie miejskie linie autobusowe. Flota Grupy składa się z ponad 1,5 tys. pojazdów takich marek, jak Solaris, Iveco, Skania, Solbus, Autosan, Volvo i Man. Grupa jest udziałowcem holenderskiej spółki EBS Transportation BV, która obsługuje komunikację podmiejską w Amsterdamie w  Holandii. 100 proc. udziałów w firmie Mobilis należy do spółki Egged, będącej największym przewoźnikiem autobusowym w Izraelu i jednym z liderów tego rodzaju transportu na świecie.

– W skali całego kraju, jeśli chodzi o liczbę autobusów w ruchu, to jesteśmy jednym z największych podmiotów, biorąc pod uwagę potencjał całej Grupy –precyzuje Dariusz Załuska. – Nasza działalność jest jednak skoncentrowana geograficznie, bo działamy głównie w północnej części Mazowsza, gdzie mamy dość silną pozycję, ale nie jest ona dominująca ani monopolistyczna. Operujemy w kilku obszarach komunikacji, tj. dalekobieżnej, lokalnej i zapewniamy dowóz dzieci do szkół i pracowników do dużych zakładów pracy.

W segmencie komunikacji dalekobieżnej, jak twierdzi Dariusz Załuska, ostatni kwartał także był dla przedsiębiorstwa korzystny.

– Był to dla nas dosyć dobry okres, bo wykonaliśmy większość zamierzeń, które sobie planowaliśmy – precyzuje Dariusz Załuska. – Tylko komunikację czysto lokalną, z uwagi na okres wakacyjny, realizowaliśmy w znacznie mniejszym zakresie, ale tak jest co roku.

Czytaj także