Newsy

Enter Air w Nowym Roku liczy na utrzymanie pozycji rynkowego lidera oraz zwiększenie przewagi nad konkurencją

2015-12-30  |  07:55
Mówi:Andrzej Kobielski
Funkcja:członek zarządu ds. handlowych
Firma:Enter Air
  • MP4
  • W 2016 roku Enter Air liczy na utrzymanie pozycji lidera polskiego rynku przewozów czarterowych oraz kilkunastoprocentowy wzrost sprzedaży. Dla spółki istotne źródło przychodów stanowią także przeloty międzynarodowe, które świadczy we współpracy z touroperatorami. Dzięki temu flota, którą dysponuje przewoźnik jest znacznie efektywniej wykorzystywana. Spółka prowadzi także usługi szkoleniowe - kształcąc przyszłych pilotów Boeingów 737.

    – Początek 2015 roku zaczął się dla nas lekkimi turbulencjami – pamiętamy kłopoty Grecji i duży znak zapytania, czy ten kraj zostanie w strefie euro. Jednocześnie trochę niepokojów w Afryce Północnej, spowodowały zawirowania na rynku – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Andrzej Kobielski, członek zarządu ds. handlowych w spółce Enter Air.

    Rozmówca dodaje jednak, że z punktu widzenia obsłużonej ilości pasażerów wymienione czynniki nie miały dla spółki Enter Air żadnego znaczenia. Zmianie uległy jedynie destynacje wybierane przez podróżnych – zamiast lotów do Egiptu, duża cześć z nich poleciała do Bułgarii czy Hiszpanii.

    Według danych za 2014 rok łączna ilość przewiezionych pasażerów wyniosła 1,5 mln, z czego 0,3 mln skorzystało z usług spółki Enter Air na trasach międzynarodowych.

    – Nasz model biznesowy jest oparty w dużej mierze o dystrybucję pojemności naszych samolotów. Klient biznesowy, czyli touroperator kupuje dziewięćdziesiąt kilka procent całej naszej pojemności, którą jesteśmy w stanie zaoferować rynkowi – Andrzej Kobielski tłumaczy jak wygląda model biznesowy, który przyjął przewoźnik.

    Pozostałe miejsca oferowane są pasażerom indywidualnym, którzy mogą zarezerwować lot bezpośrednio poprzez stronę internetową spółki.

    W 2016 roku Enter Air spodziewa się kilkunastoprocentowego tempa wzrostu przychodów. Dzięki temu spółka ma zamiar utrzymać pozycję rynkowego lidera (obecnie posiada 31,6 proc. udziału w rynku polskich przewozów czarterowych) lub zwiększyć swoją przewagę nad konkurencją.

    – Naszym podstawowym produktem jest przewóz pasażerów z jednego lotniska na lotnisko docelowe. Mamy w ofercie także usługę szkolenia pilotów, ośrodek szkoleniowy i ten segment jak najbardziej eksploatujemy. W tej chwili kolejka chętnych do tego, aby uzyskać licencję pilota na samolot typu Boeing 737 przekracza 2 lata – tłumaczy Andrzej Kobielski.

    Menadżer precyzuje, że ilość chętnych jest tak duża, że osoby które dziś zgłoszą się na szkolenie prowadzone przez spółkę Enter Air będą mogli rozpocząć je dopiero na początku 2018 roku. Oprócz usług szkoleniowych istotne źródło przychodów stanowi także sprzedaż pokładowa. W ofercie znajdują się głównie produkty spożywcze oraz artykuły butikowe.

    – W tej chwili współpracujemy z największymi polskim touroperatorami, co gwarantuje dużą stabilność i bezpieczeństwo również dla klienta końcowego. Duzi touroperatorzy mają w swoim portfelu wszystkie kierunki, dzięki temu nawet, gdyby na rynku działy się jakieś nieplanowane zdarzenia, to bardzo łatwo jest przekierować strumień pasażerów na te, które są bezpieczne – wyjaśnia.

    Ekspert wskazuje przy tym na dużą sezonowość panującą na rynku przewozów lotniczych. Zdecydowana większość ruchu przypada na okres od czerwca do września. Na pozostałe miesiące przypada zaledwie 1/4 pasażerów.

    – Radzimy sobie z tą sezonowością w trochę inny sposób. Ponad 1/3 naszej aktywności jest prowadzona poza granicami Polski. Jesteśmy dość dużym eksporterem usług i działamy na rynkach Europy Zachodniej, we Francji, w Wielkiej Brytanii, również w Izraelu, gdzie ta sezonowość jest znacznie mniejsza – stwierdza.

    Dzięki temu flota spółki, na którą składa się łącznie 17 samolotów typu Boeing 737-400 i 737-800 jest wykorzystywana w możliwie efektywny sposób.

    Według danych za okres I – III kwartał 2015 roku Enter Air osiągnął narastająco 648,5 mln złotych przychodów ze sprzedaży (wzrost o 5,4 proc. r/r). Zysk netto w tym okresie wyniósł natomiast aż 40 mln zł. To aż o 148 proc. więcej, niż w tym samym okresie rok wcześniej.

    Prawa do akcji spółki Enter Air zadebiutowały w połowie grudnia 2015 roku na głównym rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

    Czytaj także