Mówi: | Przemysław Zacny |
Funkcja: | dyrektor ds. rozwoju |
Firma: | Burger King Poland |
Burger King będzie otwierał w Polsce 20–30 restauracji rocznie. Do 2021 roku chce mieć 200 punktów
Sieć Burger King szuka gruntów pod nowe lokalizacje. Chce na nich stawiać zarówno własne restauracje, jak i proponować właścicielom franczyzę. Ciekawymi lokalizacjami są dla Burger Kinga stacje benzynowe i MOP-y przy autostradach, dysponujące zazwyczaj terenem odpowiedniej wielkości. Do 2021 roku amerykańska sieć chce mieć w Polsce 200 obiektów.
– Będziemy się rozwijać dwutorowo: poprzez projekt franczyzowy skierowany do partnerów biznesowych – mogą to być rodziny, jak i osoby prawne, oraz poprzez organiczną ekspansję i budowę operacyjnej struktury – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Przemysław Zacny, szef rozwoju Burger King Poland. – Nie chcielibyśmy, aby ten rozwój przebiegał w sposób chaotyczny. Stąd przed ekspansją do Polski został ustalony plan rozwoju poprzedzony analizą rynku.
Burger King po wycofaniu się z Polski i kilku latach nieobecności powrócił na nasz rynek w 2007 roku. Obecnie ma ponad 40 restauracji w 22 miejscowościach, głównie w dużych aglomeracjach lub przy węzłach autostradowych. Do 2021 roku amerykańska sieć chce mieć w naszym kraju 200 obiektów. Przeznaczy na ten cel 300 mln zł, z czego 50 mln zł jeszcze w tym roku.
– Polska po około 25-letniej ekspansji różnych sieci jest już rynkiem dojrzałym. W związku z tym dostępność lokalizacji jest ograniczona. Wiele sieci optymalizuje jednak swoje portfolio. Dlatego czasami pojawiają się na rynku dobre lokalizacje – przekonuje Zacny. – Z optymizmem patrzę w przyszłość. Myślę, że 20 do 30 lokalizacji rocznie jesteśmy w stanie pozyskać w najlepszych miejscach.
Plan rozwoju zakłada, że w miejscowościach poniżej 100 tys. mieszkańców może funkcjonować tylko jeden Burger King, między 100 a 200 tys. mieszkańców – dwie restauracje, a w większych – po cztery i więcej.
– W zakresie nieruchomości gruntowych mamy jeszcze duże możliwości rozwoju. To chociażby sieci stacji paliw, które mają nadwyżki terenu i które możemy zagospodarować naszymi obiektami. Nasze obiekty potrzebują około 2–2,5 tys. mkw. powierzchni, w związku z tym jest możliwość wygospodarowania z tych nadwyżek odpowiedniej powierzchni pod budowę naszej restauracji. Również projekt franczyzowy zakłada tego typu realizację, gdzie franczyzobiorca sieci paliw będzie w stanie wybudować dla nas restaurację Burger Kinga – informuje dyrektor ds. rozwoju.
Obecnie najwięcej punktów sieci jest w Warszawie i okolicach (osiem w stolicy i jeden w przygranicznych Markach), a następnie we Wrocławiu (pięć) oraz Krakowie i Szczecinie (po trzy). Jak mówi Zacny, inwestycja w jedną restaurację to koszt rzędu kilku milionów złotych, który zwraca się po 5–6 latach.
Jako przykład takiej flagowej lokalizacji podaje uruchomiony w tym tygodniu lokal przy pl. Konstytucji w Warszawie, w miejscu, w którym przez lata mieścił się Hortex, a następnie cukiernia Batida.
– Z Batidą po długich negocjacjach ustaliliśmy podział lokalu, cukiernia zostaje w jednej części, my bierzemy około 300 mkw. i jesteśmy połączeni wewnętrznym korytarzem – mówi Zacny. – Nasi projektanci dostali od nas wytyczne, aby zachować w możliwie najbardziej oryginalnym kształcie wnętrze restauracji, które stworzono w latach 50. Zostały takie elementy jak zabytkowe żyrandole z 1952 roku, marmury. Nie ingerowaliśmy w żadne konstrukcyjne elementy budynku, a tam, gdzie musieliśmy zaingerować, zrobiliśmy przedsionki po to, żeby nie zniszczyć zabytkowych fragmentów obiektu.
Burger King na świecie ma 16 tys. restauracji. W samej Europie jest ich 3 tys.
Czytaj także
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-04: Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-04-01: Europejczycy popierają większe zaangażowanie UE w obronność. Prawie 90 proc. oczekuje ściślejszej współpracy państw członkowskich
- 2025-03-12: Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
- 2025-03-31: Biznes apeluje o wdrożenie pakietu Omnibus. Chodzi o zmniejszenie obowiązków związanych z ESG
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii