Newsy

Jeszcze w tym sezonie ma powstać Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Klienci biur podróży będą lepiej chronieni

2016-03-18  |  06:50

Turyści najprawdopodobniej zyskają lepszą ochronę jeszcze w tym sezonie letnim. Trwają konsultacje publiczne nowelizacji ustawy o usługach turystycznych, która ma wzmocnić system zabezpieczeń finansowych na wypadek niewypłacalności biura podróży i powołać dodatkowy fundusz zabezpieczający roszczenia klientów. Obecnie zabezpieczenia czasami okazują się niewystarczające.

Dla Ministerstwa Sportu i Turystyki najistotniejsze jest wejście w życie ustawy o funduszu ubezpieczeniowym. To II filar, który zabezpieczałby klientów przed niewypłacalnościami biur podróży, tak by otrzymywali 100-proc. zwrot swoich pieniędzy – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Joanna Jędrzejewska-Debortoli, dyrektor Departamentu Turystyki w Ministerstwie Sportu i Turystyki.

Branża już od kilku lat wskazywała, że zabezpieczenia interesów klientów biur podróży często okazują się niewystarczające. Turystyczny Fundusz Gwarancyjny byłby obok dotychczasowych gwarancji dodatkowym zabezpieczeniem na wypadek ogłoszenia upadłości przez biuro podróży, działając również w ramach Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Środki z TFG byłyby uruchamiane, gdyby podstawowe zabezpieczenia nie wystarczyły. Zyskają na tym klienci, którzy choć obecnie są chronieni, to często w niewystarczający sposób. Biura podróży najczęściej wykupują gwarancje na minimalnym możliwym poziomie, które w przypadku problemów nie starczają na całkowity zwrot kosztów poniesionych przez klientów, lub – w przypadku upadłości operatora – na sprowadzenie ich do kraju.

Ustawa jest obecnie w konsultacjach publicznych. Do 18 marca czekamy na wszystkie uwagi branży – zaznacza przedstawicielka resortu.

Projekt nowelizacji nakłada na organizatorów wyjazdów dodatkowe obowiązki, m.in. comiesięczne wpłaty na fundusz, które będą warunkami wykonywania działalności regulowanej organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

Jak ocenia resort, projekt powinien pozytywnie wpłynąć na zabezpieczenie interesów klientów. Łączna suma zgromadzona w ramach systemu uzupełniającego wyniesie ponad 27,37 mln zł rocznie (po odliczeniu kosztów funkcjonowania TFG ok. 2,5 mln zł rocznie). Poza tym zwiększy się zaufanie klientów do organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

Ubiegłe lata nie były najlepsze dla branży. Zagrożenie terroryzmem spowodowało, że zwiększyło się ryzyko niewypłacalności operatorów. Z danych Krajowego Rejestru Długów wynika, że liczba zadłużonych biur podróży i agencji turystycznych w styczniu wynosiła 458 – to blisko 100 więcej niż w czasie ubiegłorocznych wakacji. Wysokość zadłużenia sięgnęła blisko 13 mln zł i w ciągu sześciu miesięcy wzrosła o ok. 3 mln zł.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.