Mówi: | Emil Wąsacz |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Stalexport SA |
Za 2-3 lata Stalexport może wypłacić dywidendę. Spółka rozważa też inwestycje w ramach partnerstwo publiczno-prywatnego
Zarząd Stalexportu myśli o inwestycjach lub wypłacie dywidendy. Autostradowa spółka ma pieniądze i chciałaby uczestniczyć w przedsięwzięciach finansowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Ta forma inwestowania na razie jednak nie cieszy się w Polsce popularnością.
– W niedługim czasie, w perspektywie 2-3 lat, może pojawić się po raz pierwszy dywidenda dla akcjonariuszy giełdowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Emil Wąsacz, prezes Stalexport SA. – W tej chwili jednoznacznie można powiedzieć, że zależy to od aktualnej sytuacji. Ale po prawie dwudziestu latach pojawiła się perspektywa dywidendy.
Tylko w pierwszym kwartale obecnego roku Stalexport miał ponad 54 mln zł przychodu, o niemal 5 mln więcej niż rok wcześniej. Zysk netto spółki przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej sięgał niemal 19 mln zł.
– Zarząd tylko wykonuje decyzje walnego zgromadzenia akcjonariuszy i to oni zadecydują o ewentualnej wypłacie dywidendy – deklaruje Emil Wąsacz. – Zaznaczam, to nie jest decyzja, ale jeśli w tym czasie pojawi się dobry biznes w sektorze autostrad, to będzie to reinwestowane.
Tyle że w ocenie prezesa Stalexportu, szanse na pojawienie się w Polsce inwestycji, która wzbudzi zainteresowanie udziałowców spółki są dziś niewielkie.
– Praktycznie tak jak w tej chwili partnerstwo publiczno-prywatne w Polsce jest martwe. Akcjonariusze w prosty sposób odbiorą pieniądze, które zainwestowali i być może razem z końcem koncesji nastąpi koniec działalności tej spółki. Natomiast oczywiście jako zarząd chciałbym, żeby było inaczej. To specyficzna spółka w tej branży, więc zależy to przede wszystkim od tego, czy będzie istniało w branży infrastrukturalnej partnerstwo publiczno-prywatne.
Obecnie, jak podkreśla zarząd spółki, Stalexport jest w dobrej kondycji finansowej. Kilkanaście lat temu firmie groziło jednak bankructwo. Dopiero w 2003 roku przedsiębiorstwo zrezygnowało z prowadzenia interesów na rynku stalowym, podpisało układ z wierzycielami i ograniczyło działalność do zarządzania 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 Katowice-Kraków. Do wygaśnięcia 30-letniej koncesji ma więc zapewnione stałe źródło dochodu.
– Kiedyś to była głównie firma handlująca stalą, stąd nazwa Stalexport, obecnie jest to wyłącznie spółka autostradowa – przypomina prezes Emil Wąsacz ze Stalexportu. – Spółka autostradowa to biznes o małym stopniu ryzyka. Przewidywalny, ale wyłącznie długoterminowy. Koncesje na zarządzanie autostradą Kraków-Katowice mamy od 1997 roku, a dywidendy jeszcze nie wypłacono.
Czytaj także
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
- 2024-10-18: Firmy energetyczne cierpią na niedostatek kadr. Niepewność w branży zniechęca do edukacji w tym kierunku
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-09-13: Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł