Mówi: | Tomasz Laudy |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Qumak |
Qumak spodziewa się, że pieniądze z nowej perspektywy unijnej ruszą na przełomie roku. Wpłynie to na szybki rozwój inteligentnej infrastruktury
Choć obecna perspektywa unijna teoretycznie rozpoczęła się w 2014 roku, pieniądze z niej wciąż nie zaczęły do Polski płynąć. Stąd brak nowych inwestycji, zwłaszcza w sektorze publicznym. Zdaniem technologicznej spółki Qumak, z rynku dochodzą jednak sygnały świadczące o tym, że na przełomie roku, a najpóźniej w 2017 r. środki te zostaną wreszcie uruchomione. Powinno to zaowocować szybkim rozwojem inteligentnej infrastruktury.
– Wydaje mi się, że wszyscy trochę jesteśmy zniecierpliwieni brakiem inwestycji na tym rynku. Spodziewaliśmy się, że duże projekty infrastrukturalne ruszą na przełomie 2015 i 2016 roku – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Tomasz Laudy, prezes zarządu spółki Qumak. – My ze swojej perspektywy patrzymy optymistycznie na rozwój tego rynku. Rzeczywiście duże projekty są opóźnione, ale nie dostajemy sygnałów, żeby te plany inwestycyjne były dalej odkładane.
W latach 2014–2020 Polska ma otrzymać z Unii Europejskiej 82,5 mld euro. Spośród programów krajowych najwięcej, bo 27,4 mld zł, przeznaczone zostanie na program Infrastruktura i Środowisko, którego priorytetami są rozwój infrastruktury, ochrona środowiska, bezpieczeństwo energetyczne oraz gospodarka niskoemisyjna. Drugim największym programem jest z kolei Inteligentny Rozwój (8,6 mld zł), z którego finansowane będą wspólne przedsięwzięcia badawczo-rozwojowe naukowców i przedsiębiorców.
– Spodziewamy się, że już pod koniec tego roku, a na pewno w 2017 roku ruszą projekty w sektorze lotniczym i transportowym. Już odpowiadamy na pierwsze zapytania dotyczące wdrożeń zaawansowanych systemów związanych z organizacją ruchu w dużych ośrodkach miejskich – mówi prezes spółki Qumak. – Naszym celem jest pomóc naszym partnerom i klientom dobrze zainwestować środki, a w dłuższej perspektywie przygotować na jeszcze większą konkurencyjność rynku po 5-letnim okresie poważnych inwestycji w Polsce.
Qumak ma już za sobą wdrożenia systemów zarządzania ruchem w Lublinie i Trójmieście. W stolicy województwa lubelskiego zainstalowano 303 kamery na połowie skrzyżowań w mieście. Są one monitorowane przez operatorów w Centrum Zarządzania Ruchem na 12 ekranach. Dwa podobne centra działają w Trójmieście, gdzie dzięki zainstalowaniu 80 kamer szybkoobrotowych, elektronicznych tablic informacyjnych oraz wyposażeniu 750 pojazdów transportu publicznego w komputery pokładowe udało się skrócić czas poruszania się komunikacją miejską o 9 proc., a ogólny czas przejazdu przez miasta o 18 proc.
– W drugiej kolejności musimy integrować elementy infrastruktury, dołączając inteligentne budynki do systemów zarządzania ruchem, łączyć te systemy później specjalnymi rozwiązaniami do zarządzania infrastrukturą transportu publicznego, kolei, metra i na końcu dawać mieszkańcom szansę bycia beneficjentem tych nowoczesnych, inteligentnych rozwiązań – podkreśla Tomasz Laudy. – To jest o tyle istotne, że mądre zarządzanie infrastrukturą miejską, szczególnie w obszarze transportu, zasadniczo obniża zatrucie środowiska, a przecież o to nam chodzi, żebyśmy żyli wygodnie i w zdrowym otoczeniu.
Prezes spółki Qumak zaznacza także, że dla inteligentnej infrastruktury jako ścieżki rozwoju nie ma alternatywy ze względu na rosnący ruch, mobilność pasażerów, zatrucie środowiska i coraz powszechniejsze korzystanie z różnych środków transportu, nie tylko drogowego czy szynowego, lecz także lotniczego.
Czytaj także
- 2024-12-10: Polska spółka stworzyła innowacyjny system poprawiający bezpieczeństwo pożarowe w kopalniach. Właśnie wchodzi z nim na globalny rynek
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-11-28: P. Serafin: Potrzebujemy bardziej elastycznego unijnego budżetu. UE musi ponownie stać się synonimem innowacyjności i konkurencyjności
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-12-03: W rządowym planie na rzecz energii i klimatu zabrakło konkretów o finansowaniu transformacji. Bez tego trudno będzie ją przeprowadzić
- 2024-11-14: Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
- 2024-11-25: Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru
- 2024-11-08: Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
- 2024-10-18: Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym
- 2024-11-20: Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie