Mówi: | Sławomir Brzózek, prezes Fundacji Nasza Ziemia Ryszard Szczotka, główny energetyk, Arcyksiążęcy Browar w Żywcu |
Polska wśród krajów o ograniczonych zasobach wody. Duże oszczędności przynoszą inwestycje przemysłu
Woda pitna to zaledwie 3 proc. całej wody na naszej planecie. Z tego 5/6 jest niedostępne dla ludzi, bo zamarznięte w lodach Arktyki i Antarktydy. Polska należy zaś do tych krajów Europy, w których jej zasoby są najbardziej ograniczone. Dlatego wodę powinni oszczędzać wszyscy, ale największe korzyści mogą przynieść działania przemysłu w tym zakresie. Przykładem mogą być działania Grupy Żywiec. W ubiegłym roku browary zaoszczędziły tyle wody, ile zużywa dziennie 1 mln osób.
– W Polsce rocznie zużywamy ok. 12 mld m³ wody. Przeciętny Polak ma dostęp do ok. 1,5 tys. m³ wody pitnej rocznie, średnio w Europie jest to 4,5 tys. m³. Na potrzeby komunalne przeznaczamy ok. 18 proc., reszta to woda zużywana w gospodarce – mówi agencji Informacyjnej Newseria Biznes Sławomir Brzózek, prezes Fundacji Nasza Ziemia.
W ciągu ostatniego półwiecza zużycie wody na świecie wzrosło dwukrotnie (m.in. w związku ze wzrostem populacji), a prognozy zakładają jego dalszy wzrost o 40 proc. w ciągu kolejnych 15 lat. Dlatego Organizacja Narodów Zjednoczonych przyjęła w ubiegłym roku Agendę na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030, której jednym z celów jest zapewnienie wszystkim ludziom dostępu do czystej wody pitnej. Obecnie taki dostęp ma 91 proc. ludzkości, o 20 pkt proc. więcej niż jeszcze ćwierć wieku temu.
22 marca obchodzony jest Światowy Dzień Wody ustanowiony przez Organizację Narodów Zjednoczonych, którego celem jest inspirowanie ludzi wszędzie na świecie do oszczędzania tego cennego zasobu.
– Rola przemysłu w poszanowaniu i oszczędzaniu wody jest nie do przecenienia. Drobna zmiana na poziomie technologii, organizacji produkcji, uszczelniania instalacji, by woda nie uciekała, w całej skali daje olbrzymie oszczędności i pozwoli zatrzymać wodę w tych lokalnych ekosystemach, gdzie są posadowione te instalacje przemysłowe – podkreśla Sławomir Brzózek. – To widać m.in. na przykładzie działań Grupy Żywiec.
Woda stanowi 95 proc. składu piwa. Przy produkcji 1 hl piwa zużywanych jest od 3 do 12 hl wody. Wielkość zużycia zależy od wykorzystywanej technologii, dlatego innowacje w procesie produkcji mają ogromny wpływ na ostateczne wykorzystanie tego zasobu. Ograniczenie jej zużycia o 30 proc. do roku 2020 jest jednym z celów Grupy Heineken. Ważną rolę w osiągnięciu tego celu odgrywają browary Grupy Żywiec.
– W Grupie Żywiec mamy znaczne oszczędności. Od 2008 roku udało nam się obniżyć zużycie wody o 5 proc. z poziomu 3 hl do 2,8 hl wody na 1 hl produkowanego piwa. Jest to o ponad hektolitr mniej niż w pozostałych browarach Grupy Heineken – mówi Ryszard Szczotka, główny energetyk Arcyksiążęcego Browaru w Żywcu.
Sam Arcyksiążęcy Browar w Żywcu osiągnął jeszcze lepszy wynik, schodząc do poziomu 2,7 hl wody na 1 hl piwa. W pierwszej dziesiątce najbardziej efektywnych pod tym względem browarów Heinekena na świecie (a jest ich łącznie 130) są jeszcze dwa inne polskie browary.
– W Grupie Żywiec inwestujemy w technologie pozwalające oszczędzać zużycie wody i energii. Prowadzimy ciągły monitoring. Zwracamy uwagę na zużycie wody do celów produkcyjnych, technologicznych oraz procesów pomocniczych. Nasze działania w Arcyksiążęcym Browarze w Żywcu rozpoczynamy od dbałości o czystość brzegów potoku Leśnianka oraz wspierania samorządów lokalnych w jej utrzymaniu – mówi Ryszard Szczotka.
Czytaj także
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-04-03: Klimat i energetyka zdominowały dyskusje przed wyborami samorządowymi. Wyborcy oczekują zielonych zmian i taniej energii [DEPESZA]
- 2024-04-15: Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie
- 2024-04-15: Piotr Zelt: Zmiany klimatyczne nabrały już gigantycznego rozpędu. Na każdym kroku trzeba pamiętać o segregacji śmieci, oszczędzaniu wody i recyklingu ubrań
- 2024-03-07: Polki należą do najbardziej przedsiębiorczych kobiet w UE. Jednak wciąż jest ich zbyt mało w zarządach i radach nadzorczych firm
- 2024-03-06: Pacjenci i lekarze apelują o Narodowy Plan dla Chorób Rzadkich. Aktualizacja strategii ma być gotowa w II kwartale
- 2024-03-06: Enej: Współczesne kobiety muszą się mierzyć z nierównością w płacach i dostępie do stanowisk. Często stają przed trudnymi wyborami
- 2024-03-07: Michel Moran: Dzień Kobiet to nie jest pamiątka z PRL-u, to jest międzynarodowe święto. Szacunek należy się każdej kobiecie, nie tylko żonie czy mamie
- 2024-02-19: Po trudnym 2023 roku branża piwowarska oczekuje ożywienia na rynku piwa. Od kilku lat udział w sprzedaży zwiększa piwo bezalkoholowe
- 2024-04-22: Tomasz Dedek: Trzy dekady temu wziąłem udział w zdjęciach do „Listy Schindlera” Stevena Spielberga. Film był za długi i niestety cały mój wątek wycięli
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.