Mówi: | Mariusz Golec |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Wielton |
Wielton szykuje ekspansję na nowe rynki
Po udanych ubiegłorocznych akwizycjach we Francji i Włoszech producent naczep i przyczep Wielton planuje podbój kolejnych rynków i wprowadzenie nowych produktów. Pierwsze półrocze było wyjątkowo udane dla spółki dzięki nie tylko wspomnianym przejęciom, lecz także świetnej koniunkturze na rynku transportowym.
– Spółka nie stoi w miejscu, myślimy o przyszłości, na pewno chcemy być w zupełnie innym miejscu, czyli dalej i wyżej niż obecnie jesteśmy. Myślimy o nowych rynkach, o nowych produktach, jest tylko kwestia, w jaki sposób na te nowe rynki z tymi nowymi produktami wychodzić, czy samodzielnie, czy przez jakieś akwizycje – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Mariusz Golec, prezes zarządu Wielton SA. – W tej chwili analizujemy wszelkie możliwości i jak tylko nasze plany będą bardziej skrystalizowane na pewno państwo dowiedzą się o tym pierwsi.
W maju ubiegłego roku Wielton dokonał za 9,5 mln euro zakupu 65,3 proc. francuskiego lidera rynku spółki Fruehauf z opcją wykupienia reszty udziałów po 2017 roku. Kilka tygodni wcześniej zawarł umowę kupna aktywów włoskiej spółki w upadłości Compagnia Italiana Rimorchi wraz z jej markami Cardi, Merker i Viberti. Dzięki tym posunięciom Wielton odnotował w I półroczu 2016 rok wyraźny wzrost wyników.
– Na tak dobre wyniki grupy przełożyła się także nasza udana akwizycja w ubiegłym roku. W ubiegłym roku sfinalizowaliśmy akwizycję francuskiej spółki Fruehauf – największego producenta w branży naczepowej we Francji z 30-proc. udziałem w rynku francuskim, a także akwizycję trzech brandów włoskich. Dzięki uzyskanym efektom synergii byliśmy w stanie wygenerować tak rekordowe wyniki – mówi Mariusz Golec.
W I połowie 2016 roku Wielton miał 551,8 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, o niemal 73 proc. więcej niż rok wcześniej. Zysk operacyjny wzrósł o prawie 64 proc. do 45,5 mln zł, natomiast zysk netto zwiększył się o 47 proc. do 34,15 mln zł. Od publikacji wyników do końca sesji we wtorek akcje Wieltonu skoczyły na GPW o 17,3 proc.
Udane akwizycje nie były jednak jedynym czynnikiem sukcesu Wieltonu. Cała branża transportowa ma za sobą bardzo udane półrocze. Z danych PZPM za CEPIK wynika, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku zarejestrowano 39 675 nowych przyczep i naczep. Jest to więcej o 12,9 proc. (+4 528 szt.) niż w takim samym czasie 2015 r. Przy czym wzrost rejestracji przyczep wyniósł 6,6 proc., zaś naczep 32,7 proc. W podgrupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t w ciągu I półrocza zarejestrowano 12 252 szt,. czyli więcej o 2 964 szt. (+31,9 proc.) niż w analogicznym okresie 2015 r.
Wielton zwiększył w tym czasie liczbę rejestracji o jedną trzecią, co pozwoliło mu na zwiększenie udziałów w rynku do prawie 15,5 proc. z niespełna 15,2 proc. rok temu.
– Branża transportowa, jak wiemy, ma się doskonale, udział masy przewożonej w kraju rośnie i wzrósł on w ostatnich latach aż o 10 proc., gdzie na zachodzie Europy udział masy transportowej przewożonej przez zagranicznych transportowców maleje. Nasza branża transportowa trzyma się doskonale, rośnie dynamicznie. Przypomnę, że rynek polski – 30 proc. w górę, ale także rynki zachodnie stabilnie w górę, bo 5 do 10 proc.
Jak dodaje, patrząc przez pryzmat danych z CEPiK-u publikowanych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, widać, że II półrocze powinno być równie dobre jak pierwsza część. Po sierpniu udział Wieltonu w rynku przyczep i naczep o masie całkowitej pow. 3,5 t przekroczył 16 proc.
Czytaj także
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
- 2024-10-09: Zakaz silników spalinowych od 2035 roku nierealny. Rewizja przepisów ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE
- 2024-10-16: UE walczy z kryzysem mieszkaniowym. Problemem jest brak dostępnych mieszkań i wysokie czynsze
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
- 2024-09-27: Zmiany klimatu zagrażają produkcji kawy. Susze pogłębiają trudną sytuację rolników
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego