Mówi: | Krzysztof Szymborski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | BCT Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z o.o. |
Obroty BCT Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w I półroczu br. wzrosły o jedną czwartą
Obok dobrej koniunktury gospodarczej oraz wydajniejszej pracy terminalu, armatorów oraz służby celnej, głównym powodem szybkiego wzrostu obrotów było wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących podatku VAT płaconego przez importerów. Krzysztof Szymborski, prezes BCT Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego, obawia się, że na skutek sankcji nałożonych przez Unię Europejską i Federację Rosyjską oraz embarga w drugim półroczu br. może zmniejszyć się wolumen przewozów do Rosji.
– Statystyka jest taka, że BCT w pierwszym półroczu urósł o 25 proc. w stosunku do zeszłego roku – mówi Krzysztof Szymborski. – To dużo, bo cały polski rynek miał wzrost mniej więcej 12-12,5 proc. Czyli rośniemy mniej więcej dwa razy szybciej niż średnia w Polsce. Ten trend jest już wyraźny. Skala wzrostu była jednak dla nas wyraźnym zaskoczeniem. Prognozowaliśmy powiększenie przychodów na poziomie 7-8 proc. Nasze szacunki z jesieni ubiegłego roku oparte były na ówczesnej wiedzy, a dokładnie prognozach wzrostu polskiego PKB. Jeżeli nie ma innych czynników, obroty terminali liczy się bardzo prosto: procentowa wartość wzrostu PKB w kraju pomnożona razy 2,5 do 3.
Jak tłumaczy prezes spółki, terminal nadrabia „pewne opóźnienia cywilizacyjne”. Wartość towarów przeładowywanych w kontenerach liczona na głowę mieszkańca jest w Polsce wciąż około trzech razy niższa niż w Hiszpanii w czasach przeciętnej prosperity.
– Wyraźnie widzimy, że zwiększa się ilość przeładowywanych towarów – mówi Krzysztof Szymborski. – W ten sposób nadrabiamy zaległości.
Ale istotną rolę w intensyfikacji obrotów odegrały także zdaniem Krzysztofa Szymborskiego zmiany w prawie dotyczące rozliczeń podatku VAT przez importerów. W ramach czwartej ustawy deregulacyjnej (o podatku od towarów i usług) rząd wydłużył termin płatności podatku od artykułów importowanych. Obecnie przedsiębiorstwa mogą go rozliczać w momencie składania deklaracji, a nie, jak wcześniej, w ciągu 10 dni od dnia powiadomienia przez organ celny o wysokości podatku. Dzięki temu, jak twierdzi rozmówca Newserii, zwiększyła się konkurencyjność polskich portów wobec niemieckich, które z takich preferencji mogły korzystać od dawna.
– Krajowe przepisy były niekorzystne w stosunku do niemieckich – podkreśla Krzysztof Szymborski. – Teraz nasza sytuacja jest prawie porównywalna.
Do wzrostu obrotów przyczyniły się również coraz lepiej zdaniem szefa BCT działające służby celne.
– To awangarda postępu administracji – chwali Szymborski. – Za nią idą inne inspekcje, zajmujące się na przykład żywnością. Krokiem w stronę bardziej przyjaznych odpraw było także wprowadzenie ustawy o 24-godzinnej odprawie w portach morskich. Wszystkie te posunięcia ściągają ładunki z portów niemieckich, bo nasza oferta finansowa jest atrakcyjna. Teraz znikają także po kolei elementy utrudniające.
Przyszłość terminalu, jak wskazuje rozmówca Newserii, w największym stopniu zależy jednak od krajowego wzrostu gospodarczego.
– Główne banki powoli obniżają prognozy – przypomina Krzysztof Szymborski. – Najpierw sięgały one 3,8 proc. wzrostu PKB, później 3,6 proc. Ostatnio wicepremier Janusz Piechociński mówił, że realne jest 3 proc. To trzeba pomnożyć razy trzy i wtedy uzyskamy realną wartość wzrostu obrotów w handlu zagranicznym liczonym w kontenerach.
Rosyjskie embargo na produkty spożywcze z krajów Unii Europejskiej i sankcje UE wobec Rosji mogą wpłynąć na obroty terminalu, ale w sposób pośredni.
– Odczujemy je tak jak cały handel zagraniczny, a więc i gospodarka – mówi szef BCT. – Sytuacja polityczna i militarna na Wschodzie od kilku miesięcy powoduje ubożenie społeczeństwa rosyjskiego. Ma ono coraz mniej twardych pieniędzy w ręku, a więc spada jego siła nabywcza. Wszystkie terminale przeładowują czy to samochody, części, czy elementy do montażu pojazdów. To wszystko teraz spada i będzie tego coraz mniej.
Czytaj także
- 2024-11-19: Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-15: Trwa jesienna fala COVID-19. Według GIS jest najwięcej zachorowań od dwóch lat
- 2024-08-05: Polscy producenci papryki mierzą się z silną konkurencją z Hiszpanii czy Holandii. To prowadzi do spadku cen poniżej kosztów produkcji
- 2024-06-24: Polscy mali i średni przedsiębiorcy wciąż ostrożnie podchodzą do ekspansji zagranicznej. Potrzebują więcej wsparcia finansowego i doradczego
- 2024-07-08: Duża presja regulacyjna stanowi coraz większe obciążenie dla firm kosmetycznych. Branża obawia się utraty konkurencyjności na globalnym rynku
- 2024-08-09: Branża kosmetyczna z coraz większym wpływem na krajową gospodarkę. Polska jest piątym największym eksporterem kosmetyków w UE
- 2024-07-01: Wypełnianie dokumentacji to nawet dwie trzecie czasu pracy lekarza. Inteligentne cyfrowe narzędzia zaczynają to zmieniać
- 2024-06-14: Elektroniczna karta szczepień ułatwiłaby życie pacjentom i pomogła egzekwować obowiązek szczepień. System jest gotowy na takie e-rozwiązanie
- 2024-06-06: Samorządy liczą na rządowe zmiany w systemie finansowania. Ministerialne rozwiązania potrzebne także w zakresie oświaty i służby zdrowia