Mówi: | Jacek Pawlak |
Funkcja: | prezes Toyota Motor Poland, prezes Toyota Central Europe |
Toyota chce w tym roku podwoić sprzedaż aut hybrydowych. 2015 rok był rekordowy dla koncernu w Polsce
Toyota sprzedała w ubiegłym roku 36,5 tys. samochodów, w tym ponad 3,8 tys. aut hybrydowych. To rekordowa sprzedaż hybryd – o 50 proc. wyższa niż w roku poprzednim. Tegoroczny wynik ma być jeszcze lepszy. Koncern liczy na sprzedaż 8 tys. aut z tym napędem. W grudniu co drugi sprzedawany auris był hybrydą.
– 2015 rok to był doskonały okres dla Toyoty – podkreśla Jacek Pawlak, prezes zarządu Toyota Motor Poland. – Odnotowaliśmy niesłychanie duży wzrost hybryd. Pięć lat temu sprzedaliśmy zaledwie 100 takich aut, a w 2015 roku – 3,8 tys. W przyszłym roku chcemy ich sprzedać 8 tys. Więc nie jest to już nisza, a ogromna część naszej sprzedaży.
Najlepiej sprzedawał się hybrydowy model Auris. Nabywców znalazło blisko 2,7 tys. sztuk tego auta. Hybrydowy model Yarisa wybrało ponad 1,1 tys. klientów. To wyniki o ponad 50 proc. lepsze niż w 2014 roku. Na całym rynku europejskim sprzedaż hybryd przekroczyła 1 mln sztuk (200 tys. w ubiegłym roku).
– Kolejny rekord to sprzedaż do flot, szczególnie do dużych flot. Coraz większa liczba przedsiębiorstw wybiera Toyotę na auta służbowe. Udało nam się przekonać wiele firm, szczególnie kosztami posiadania samochodu, ponieważ te koszty są na bardzo konkurencyjnym poziomie – mówi Pawlak.
Rekordowa liczba sprzedanych aut to m.in. efekt liftingu dwóch popularnych modeli – Aurisa i Avensisa. Dzięki temu sprzedaż każdego z tych modeli wzrosła o ok. 1 tys. sztuk.
Wynik Toyoty daje jej drugą pozycję na rynku pod względem liczby zarejestrowanych samochodów osobowych. Udział koncernu przekroczył 10 proc. Polski oddział japońskiego koncernu rośnie czwarty rok z rzędu i pozytywnie wyróżnia się na tym tle wśród innych oddziałów europejskich. Świadczyć o tym może nominacja prezesa TMPL na prezydenta Toyota Central Europe. Od 1 stycznia br. Jacek Pawlak łączy obie te funkcje.
– Ta nominacja to również efekt wielu innowacji. Polska stała się inkubatorem nowych pomysłów. Wiele osób z innych central narodowych Toyoty przyjeżdża do nas, żeby poznać te innowacyjne projekty i nowe programy, dlatego także Polacy zostali zauważeni – podkreśla Jacek Pawlak.
Sektor motoryzacyjny coraz mocniej stawia na innowacje. Zdaniem Pawlaka kolejne lata przyniosą eksplozję nowych technologii. To przede wszystkim innowacje w napędach. Hitem jest obecnie samochód wodorowy. To nowa ekologiczna technologia, której produktem spalania nie są szkodliwe substancje, tylko woda destylowana.
– To auta, które są bardzo ciche, komfortowe i tanie w eksploatacji. Przejechanie 100 km na wodorze kosztuje dzisiaj tyle samo, co na benzynie, a przecież ta technologia na pewno będzie się rozwijała i to wszystko będzie dużo tańsze – mówi Pawlak.
Pierwszym samochodem seryjnym Toyoty wykorzystującym wodorowe ogniwa paliwowe jest model Mirai. We wrześniu 2015 roku samochód ten trafił do salonów w Europie, m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Danii. Planowana sprzedaż na ten rok to 100 sztuk.
Rewolucyjnie zmieniają się także systemy bezpieczeństwa.
– Samochody same hamują, dużo wcześniej reagują niż my, ostrzegają nas przed zmianą pasa ruchu, reagują, kiedy mamy słabą widoczność, kiedy pada śnieg albo jest mgła. To bardzo pomaga. W autach wyposażonych w te systemy widzimy dużo niższą szkodowość, a więc dużo mniej wypadków niż w przypadku aut bez tych systemów – zapewnia prezes Toyota Motor Poland.
Systemy bezpieczeństwa będą w dalszym ciągu udoskonalane i rozbudowywane o kolejne elementy i funkcjonalności, np. w połączeniu z infrastrukturą miejską.
Koncerny pracują także nad systemami jazdy autonomicznej. Jak wynika z raportu opublikowanego przez Dział Nauki i Własności Intelektualnej koncernu medialnego Thompson Reuters, w latach 2010–2015 Toyota zarejestrowała ponad 1,4 tys. patentów dotyczących technologii z tego zakresu. To dwa razy więcej niż jakakolwiek inna firma. Utworzony w listopadzie 2015 roku w USA Toyota Research Institute w kolejnych latach zainwestuje miliard dolarów w rozwój sztucznej inteligencji i automatycznego prowadzenia.
Czytaj także
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
- 2024-04-08: Całkowity zakaz sprzedaży e-papierosów jednorazowych może mieć skutek odwrotny do zamierzonego. Konsekwencje będą zarówno ekonomiczne, jak i zdrowotne
- 2024-03-29: Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej
- 2024-03-18: Sieci handlowe i producenci żywności wycofują jaja z chowu klatkowego. Już co trzecie opakowanie jaj pochodzi z chowów alternatywnych
- 2024-03-22: Wodorowe lokomotywy testowane w kolejnych krajach. Na polskie tory wyjadą najwcześniej za kilka lat
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-03-12: Wysokie ceny elektryków to duża bariera w rozwoju elektromobilności w Polsce. Większy wybór tańszych modeli mógłby pobudzić rynek
- 2024-02-19: Po trudnym 2023 roku branża piwowarska oczekuje ożywienia na rynku piwa. Od kilku lat udział w sprzedaży zwiększa piwo bezalkoholowe
- 2024-02-06: Wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe coraz bardziej zainteresowane inwestycjami we własne źródła OZE. Nowe przepisy pozwalają im na tym zarabiać
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.