Newsy

Storytel rusza z działalnością w Polsce. Chce inwestować w produkcję własnych audiobooków i zmienić polski rynek

2016-02-25  |  06:30
Mówi:Michał Szolc
Funkcja:dyrektor zarządzający
Firma:Storytel Polska
  • MP4
  • 600 audiobooków po polsku oraz dostęp do bazy 16 tys. audiobooków i kilku tys. e-booków w języku angielskim to oferta rozpoczynającej działalność w Polsce skandynawskiej firmy Storytel. Koszt miesięcznego abonamentu to 29,90 zł. Co roku baza ma się powiększyć o od 100 do 200 nowych tytułów w języku polskim.

    – Storytel to, najkrócej rzecz ujmując, subskrypcyjna usługa streamingowa dająca dostęp do nieograniczonej bazy audiobooków i e-booków – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Michał Szolc, dyrektor zarządzający w Storytel Polska. – Polska jest piątym po Szwecji, Danii, Norwegii i Holandii krajem, na którym debiutuje Storytel. Zdaniem moich szwedzkich kolegów był to naturalny kierunek rozwoju ze względu na wielkość naszego kraju. Ponadto ze względu na fakt, że nasza gospodarka się rozwija, a potencjał naszego rynku audiobooków jest bardzo wysoko oceniany.

    Storytel przy nowych nagraniach zamierza współpracować z dużymi wydawcami, takimi jak Biblioteka Akustyczna czy StoryBox. Cały czas prowadzi też rozmowy z kolejnymi dystrybutorami. W planach ma uzupełnianie biblioteki o 100–200 nagrań po polsku rocznie.

    Aplikacja opracowana jest na urządzenia mobilne (tablety i smartfony) i działa w systemach Android, Windows i iOS. Umożliwia przełączanie między audiobookiem a e-bookiem, tworzenie zakładek i notatek, uruchomienie drzemki czy przyspieszenia odtwarzania. Jak podkreśla Michał Szolc, jest ona cały czas udoskonalana.

    – Polska jest dla Storytela bardzo ważnym rynkiem, a grupa traktuje nas jako inwestycję długoterminową. Zatem to nie jest przedsięwzięcie obliczone na szybki zysk – przekonuje Szolc. – Planujemy bardzo dużą inwestycję we własny kontent, czyli w produkcję audiobooków oraz marketing. Będziemy starali się dotrzeć do osób, które dziś nie słuchają audiobooków po to, żeby pokazać im jak fajne jest słuchanie. Będziemy bardzo obecni zarówno w internecie, jak i w mediach outdoorowych i radiu.

    Storytel zapewnia, że nie zależy mu na skokowym zdobyciu dużej liczby abonentów. Liczy na pozyskanie w Polsce do końca 2016 roku ok. 10 tys. użytkowników. Na polskim rynku największym podmiotem jest Audioteka, która chwali się milionem sprzedanych egzemplarzy w ubiegłym roku i 5 mln użytkowników od 2008 r. Rynek audiobooków rośnie o 20 proc. rocznie. Jego wartość na świecie szacowana jest na przeszło 2 mld dolarów.

    – Nie mogę podać dokładnych kwot, natomiast są to liczby jak na obecny stan polskiego rynku audiobookowego bardzo wysokie – mówi Michał Szolc pytany o nakłady inwestycyjne.–  W kwestii contentu prowadzimy bardzo szerokie rozmowy licencyjne i myślę, że w najbliższym czasie będziemy w stanie pochwalić się kilkunastoma dużymi seriami wydawniczymi, których jeszcze nie było na polskim rynku audio.

    Z danych wynika, że rynek audiobooków rośnie szybciej niż e-booków. Działający na świecie od 10 lat Storytel ma nadzieję zmienić polski rynek dzięki wprowadzeniu usług steamingowych (do 5 książek można zmagazynować na urządzeniu, by odsłuchać je bez dostępu do sieci) oraz abonamentu. Za 29,90 zł miesięcznie czytelnik dostaje nieograniczony dostęp do kilkuset egzemplarzy w bazie Storytela.

    – Patrząc na to, w jaki sposób wejście Storytela zmieniło rynki w innych krajach, wierzę, że nastąpi to również w Polsce. Tak samo jak wejście usług streamingowych w obszarze muzyki zmieniło polski rynek konsumpcji muzycznej, tak samo mam nadzieję będzie z audiobookami –  mówi Szolc. – Liczymy na to, że ludzie przekonają się do słuchania audiobooków właśnie dlatego, że dostaną odpowiednie narzędzie w odpowiednim momencie i za odpowiednią cenę.

    Czytaj także