Mówi: | Łukasz Gawior |
Funkcja: | dyrektor operacyjny |
Firma: | Zenbox.pl |
UOKiK przyjrzy się konsolidacji polskiego rynku domen internetowych
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zdecydował się przedłużyć postępowanie w sprawie zakupu polskiego lidera na rynku domen internetowych Home.pl przez niemieckiego giganta 1&1 Internet. UOKiK potrzebuje jeszcze czasu, by dokładnie sprawdzić, jak fuzja może wpłynąć na branżę domen krajowych, usług hostingu i usług związanych z uruchamianiem sklepów internetowych. Eksperci z branży twierdzą, że w najbliższym czasie można się spodziewać dalszej konsolidacji rynku.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potrzebuje jeszcze czterech miesięcy, by zakończyć postępowania w sprawie koncentracji polegającej na przejęciu przez niemiecką spółkę 1&1 Internet polskiego dostawcy domen internetowych Home.pl. Transakcja miała miejsce w zeszłym miesiącu. Polska spółka została kupiona za ponad 600 mln zł. To około dwa razy więcej niż pierwotnie szacowana wartość firmy.
– Wysoka cena wzięła się z tego, że Home.pl jest liderem – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Łukasz Gawior, dyrektor operacyjny Zenbox.pl. – Akwizycja wpłynie przede wszystkim na dofinansowanie Home.pl. Prawdopodobnie skończy się to tym, że firma będzie podejmowała jeszcze agresywniejsze działania marketingowe oraz sprzedażowe.
Według Łukasza Gawiora w najbliższym czasie dojdzie do przetasowań na rynku i kolejnych przejęć.
– Konsolidacja występuje już od jakiegoś czasu. Home.pl kilka lat temu przejął trzecią firmę na rynku AZ.pl – twierdzi Gawior. – Inne podmioty także były przejmowane i jak zapowiada Nazwa.pl, wicelider branży, konsolidacja będzie postępowała i będą na pewno kolejne zakupy w tym roku – dodaje.
Według danych Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej po pierwszym kwartale roku Home.pl pozostaje na pierwszym miejscu w Polsce w obsłudze domen o końcówce .pl, posiadając 23,97 proc. rynku. To jednak mniej w porównaniu z danymi z końca poprzedniego roku, kiedy to spółka obsługiwała 24,24 proc. Na drugim miejscu jest Nazwa.pl, która w porównaniu z danymi z końca 2014 roku po pierwszym kwartale odnotowała jednoprocentowy wzrost.
– W ostatnim czasie rejestracja domen internetowych znacznie przyspieszyła – twierdzi Łukasz Gawior. – W związku z tym wzrosty będą na pewno występowały i dostrzegamy to także w naszej firmie.
Obecnie zarejestrowanych jest już ponad 2,6 mln polskich domen. Według NASK w pierwszych czterech miesiącach roku zarejestrowanych zostało 284 806 nowych adresów o domenie .pl.
Na polskim rynku hostingu działa około kilkuset dostawców. Największych, obsługujących powyżej 10 tys. domen, jest w sumie 30. Według danych IDC polski rynek hostingu będzie rósł w dwucyfrowym tempie. Szczególnie usługi związane z aplikacjami oraz hostingiem infrastruktury.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-10-02: Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych
- 2024-07-30: Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja
- 2024-08-07: Kilka milionów gospodarstw domowych czeka na sieć światłowodową. Szczególnie w mniejszych miejscowościach
- 2024-06-27: Rośnie skala wykorzystywania seksualnego dzieci przez internet. Ofiarami padają nawet kilkulatkowie
- 2024-07-23: Problem wykorzystywania seksualnego dzieci online wymaga pilnych regulacji. To może wymagać rezygnacji w pewnym stopniu z szyfrowania korespondencji
- 2024-06-17: Połowa Polaków nie potrafi odróżnić oryginalnego produktu od podróbki. Sklepy internetowe wdrożyły technologie blokujące nieautentyczne towary
- 2024-06-18: Chińskie regulacje ograniczyły czas dzieci przed ekranami i nad pracami domowymi. W pozycji siedzącej spędzają one dziennie 46 minut krócej
- 2024-05-15: Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii