Mówi: | Patrick Opas |
Funkcja: | Cloud Business Unit Sales Leader |
Firma: | IBM Polska |
Chmura kluczowa dla IBM-u. Spółka rozwija technologie, które umożliwiają analizę nieprzetworzonych danych
Usługi w chmurze są jednym ze strategicznych segmentów dla IBM-u. Jego rozwój będzie się opierać na analizie przechowywanych w chmurze danych. Dziś 80 proc. z nich jest nieprzetworzonych. Dlatego spółka chce inwestować w technologie, które to umożliwiają. Potencjał jest ogromny, bo dziś chmura obliczeniowa i big data wskazywane są przez ekspertów jako kluczowe segmenty rynku IT.
– Strategia IBM w zakresie chmury będzie szła w kierunku lepszego wykorzystania danych. Klienci zdają sobie sprawę z tego, że chociaż zbierają i analizują więcej danych niż kiedyś, to 80 procent z informacji dostępnych w postaci obrazów, nagrań, postów z mediów społecznościowych czy wzorów chemicznych pozostaje poza zasięgiem tradycyjnych metod przetwarzania. Rozwiązania analityczne – kognitywne – umożliwiają ich analizę. Planujemy w dalszym ciągu inwestować w rozwój technologii, które pozwalają zastosować wnioski z tej analizy w biznesie – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Patrick Opas, Cloud Business Unit Sales Leader w IBM Polska.
Jak podkreśla, w dużej mierze strategia spółki opiera się na usługach cloudowych. Oferta obejmuje usługi doradcze dla biznesu zarówno w zakresie wykorzystania chmury, jak i przechowywanie danych, czyli infrastrukturę.
– IBM SoftLayer jest jednym z liderów na rynku światowym. To są 22 serwerownie rozmieszczone na różnych kontynentach, ponad 25 tys. klientów, ponad 300 tys. fizycznych serwerów i 50 mln serwerów logicznych. Kluczowe dla IBM-u jest to, żeby móc dostarczać klientom tę usługę – podkreśla Opas.
Infrastruktura SoftLayer wprowadza proste zasady dotyczące opłat i kontroli niezbędne do przeniesienia działalności w chmurę. W styczniu 2015 roku IBM ogłosił, że zainwestuje 1,2 mld dolarów w rozwój swoich centrów przetwarzania danych, zwiększając tym samym zasięg i zdolność świadczenia usług.
Z raportu IDC wynika, że rynek usług chmurowych rośnie siedem razy szybciej niż tradycyjnych usług IT. W 2014 roku wydatki na chmurę w Polsce sięgnęły 130 mln dolarów. To o ponad 30 proc. więcej niż w 2013 roku. Prognozy na 2019 rok wskazują, że wartość tego rynku wzrośnie do 450 mln dolarów i będzie stanowić 11 proc. rynku usług IT w Polsce. Na świecie, jak szacuje IDC, do końca tego roku chmura będzie zaangażowana w 80 proc. procesów biznesowych.
– Wszystkie branże korzystają z rozwiązań chmurowych w różnym stopniu. Na pewno ich wykorzystanie jest mniejsze w sektorze bankowym, ale to jest związane z regulacją prawną, która powoduje, że banki są nieufne, zwłaszcza jeśli chodzi o rozwiązania związane z przetwarzaniem danych w chmurze publicznej. To zaskakuje, ponieważ na Zachodzie banki korzystają z chmury znacznie częściej – mówi Patrick Opas.
Jak podkreśla, z usług chmurowych w Polsce coraz częściej korzystają dziś firmy związane z nowymi technologiami, internetem, usługami sieciowymi czy badaniami. Duże zainteresowanie widać wśród start-upów i firm gamingowych.
– Naszą ofertę IaaS, czyli Infrastructure as a Service [dostawca udostępnia całą infrastrukturę, fizycznie nie montując jej u klienta– red.], kierujemy do polskich firm, które prowadzą działalność międzynarodową i które potrzebują infrastruktury na każdym kontynencie – podkreśla Patrick Opas. – Mamy również usługi związane z naszym portfolio software’owym. W zeszłym roku IBM praktycznie co miesiąc kupował nową firmę, zresztą niemal wszystkie podmioty kupowane w ostatnich 10 latach to firmy typu Software as a Service, czyli dostarczające oprogramowania, z których można korzystać z dowolnego komputera, a często również tabletu czy smartfona.
Z analizy IDC wynika, że największym segmentem rynku chmury jest właśnie oprogramowanie – generuje on 62 proc. przychodów. Nieco mniejszy udział ma segment Infrastructure as a Service (28 proc.) oraz Platform as a Service, czyli platformy dla usług chmurowych. Z kolei eksperci z firmy Gartner wskazują, że do 2020 roku firmy niekorzystające z chmury będą tak rzadko spotykane, jak te, które nie używają dziś w swojej działalności internetu.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-22: Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-30: Wydatkowanie funduszy europejskich przez samorządy. Polska chce promować ten model w UE
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić