Newsy

Grupa SMT zmienia zakres świadczonych usług i stawia na rozwój spółki zależnej iAlbatros dostarczającej hotelowe systemy rezerwacyjne. Za dwa tygodnie WZA w tej sprawie

2015-05-04  |  09:00

Dostawca rozwiązań informatycznych Grupa SMT, dostrzegając potencjał korporacyjnych systemów rezerwacji hoteli, zamierza rozwijać spółkę iAlbatros, która w ciągu kilku ma stać się głównym podmiotem SMT. Spółka już teraz oferuje dostęp do 250 tys. hoteli na świecie. Zarząd szacuje, że w 2019 roku iAlbatros będzie w stanie generować blisko 700 mln zł przychodów na rynku, który tylko we Francji i Włoszech jest wart 12 mld dolarów.

– iAlbatros w odróżnieniu od pozostałych spółek z grupy to biznes, który rozpoczęliśmy we Francji i głównie tam go kontynuujemy, czyli tam zarabiamy pieniądze. Spółka dostarcza technologie dużym korporacjom po to, aby mogły one optymalizować koszty swoich podróży służbowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Konrad Pankiewicz, prezes SMT SA, dostawcy produktów i usług z branży IT.

iAlbatros, spółka z Grupy SMT, oferuje swoim klientom dostęp do 250 tys. hoteli na całym świecie. Obecnie łączna wartość rocznych budżetów hotelowych, które wynikają z podpisanych umów, wynosi przeszło 440 mln zł, z czego prawie 370 mln zł jest na etapie kontraktacji (trwają negocjacje z takimi klientami, jak AMUE, GDF, Technip).

Jak dodaje Pankiewicz, w Polsce biznes oparty na systemach wspomagających rezerwację podróży służbowych nadal jest niszą, choć można mówić o jego ogromnym potencjale, bo np. we Francji tylko wydatki na hotele ze strony klientów korporacyjnych to ok. 12 mld dolarów rocznie.

– Europejski biznes travel to ogromny rynek, w którym jesteśmy w stanie generować miliardy przychodów, a w ten sposób gigantyczne zyski – podkreśla Konrad Pankiewicz.

iAlbatros w 2014 roku osiągnął przychody ze sprzedaży rzędu 64 mln zł (rok wcześniej 36 mln zł). W tym roku SMT szacuje sprzedaż w spółce na poziomie 11,3 mln zł oraz wynik EBITDA i netto odpowiednio 3,6 i 1,8 mln zł. W 2019 roku wartości te mają wzrosnąć odpowiednio do 695,1 mln zł, 39,6 mln zł oraz 28 mln zł.

 Ogłoszona prognoza jest prognozą tylko dla iAlbatrosa i należy na nią patrzeć wyłącznie przez pryzmat jednej spółki. Chcemy pokazać, że skupienie się na tym aktywie da najlepszą wartość grupie – przekonuje prezes SMT SA. – Chcemy konsolidować nasze biznesy oraz sprawić, aby grupa działała już pod marką iAlbatros i była spółką globalną.

Firma SMT na początku kwietnia ogłosiła nową strategię opierającą się głównie na rozwoju spółki zależnej iAlbatros SA, która stanie się główną marką SMT Dlatego podmiot chce zwiększyć swoje zaangażowanie w tej spółce z 61 do 100 proc. do końca września br. i tym w celu zamierza wyemitować 350 tys. akcji oraz dokonać wykupu od akcjonariuszy mniejszościowych. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy ma podjąć decyzję w tej sprawie 20 maja.

– Chcemy mówić o SMT, a docelowo o firmie iAlbatros SA notowanej na GPW jako o spółce globalnej, która zarabia najpierw w Europie – podkreśla Pankiewicz. – W związku z tym wchodzimy na bardzo duży rynek. Już w tej chwili nasze kontrakty we Francji i po części trochę we Włoszech, bo tam również zaczęliśmy działalność, to 400 mln euro podpisane na najbliższe kilka lat. Wydaje się rzeczywiście, że zaczynamy bardzo mocno.

Obecnie jeszcze biznes związany z outsourcingiem sprzedaży oraz z kadr IT kontrybuuje w największy sposób nasze przychody, natomiast to się szybko zmienia na korzyść iAlbatrosa.

SMT sprzedaje swoje produkty i usługi w ramach outsourcingu technologicznego, sprzedaży i procesowego. Ten ostatni (którego większość obrotów generuje spółka iAlbatros) w 2013 roku stanowił prawie 19 proc. przychodów (36,83 mln zł z 196,47 mln zł), a już rok później stał się głównym segmentem z 31 proc. w sprzedaży (73,56 mln zł z 236,82 mln zł).

SMT (wywodzi się z Grupy ADV powstałej w 2000 roku) działa od 2013 roku i jest holdingiem takich spółek, jak SMT Software, Satis, iAlbatros, Sorcesoft, Codemedia i TradeTracker Poland.

Czytaj także