Mówi: | Przemysław Powalacz |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Geberit Polska |
Geberit zwiększył sprzedaż o jedną czwartą. Liczy na wcześniejsze od zapowiadanych efekty synergii
O ponad 24 proc. zwiększyła swoją sprzedaż grupa Geberit. Dobry wynik osiągnęła głównie dzięki dokonanemu w ubiegłym roku połączeniu. W Polsce za sprawą fuzji w składzie grupy znalazła się marka Koło, która według zapewnień szefa polskiej spółki ma zostać utrzymana. Geberit nie planuje na razie kolejnych akwizycji.
– Dzięki akwizycji Grupy Sanitec Grupa Geberit podniosła swoje przychody o 25 proc. Ewidentnie widać efekt tego, że baza przychodowa się powiększyła – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Przemysław Powalacz, prezes Geberit Polska. – Wynik byłby dużo wyższy, gdyby nie doszło do bardzo mocnej aprecjacji franka szwajcarskiego. W związku z tym, że główny strumień przychodów osiągamy w euro, to w przeliczeniu na franki jest tego trochę mniej.
Sprzedaż netto grupy wyniosła w ubiegłym roku 2,6 mld franków szwajcarskich. Byłaby wyższa gdyby nie niemal 10-proc. negatywny wpływ aprecjacji tej waluty. Szwajcaria w grupie odpowiada za 10,6 proc. sprzedaży, natomiast inne kraje europejskie za 80,4 proc. (w tym Europa Środkowo-Wschodnia 9,2 proc.). Największym rynkiem grupy z ponad 30-proc. udziałem są Niemcy.
– Jeżeli chodzi o efekty synergii, to cały czas trzymamy się planu ogłoszonego przez Christiana Buhla,szefa grupy, czyli 45 mln euro przychodów z synergii osiąganych w wyniku fuzji. Myślę, że to jest bardzo racjonalny plan. Być może uda nam się go zrealizować nawet szybciej, niż zakładaliśmy – zapowiada Powalacz.
Na razie grupa nie ma kolejnych planów akwizycyjnych. Zamierza najpierw skoncentrować się na pełnej integracji obu organizmów. Na polskim rynku fuzja zaowocowała połączeniem z marką Koło.
Jak zapewnia, w Polsce Geberit miał w 2015 roku 12,5-proc. wzrost organiczny na samej marce Geberit, a do tego doszły efekty integracji z Kołem.
– W tej chwili jesteśmy największym graczem na rynku sanitarno-łazienkowym w Polsce. Utrzymujemy obie nasze flagowe marki, czyli Geberit i Koło, z podziałem na grupy asortymentowe, w których te marki są eksperckimi brandami. Wszystko idzie zgodnie z planem, a w niektórych miejscach wyprzedzamy ciut nasze założenia.
Zachowanie obu marek ma służyć ich eksperckiemu wizerunkowi w różnych grupach asortymentowych oraz docelowych.
– Geberit to przede wszystkim asortymenty bardzo mocno techniczne, technologiczne – wyjaśnia prezes spółki. – Stelaże podtynkowe, w których marka Geberit jest synonimem produktu trochę jak marka Adidas w butach sportowych. Geberit to marka stworzona z myślą o partnerze biznesowym, o instalatorze, o architekcie, o firmie wykonawczej. Jeśli chodzi z kolei o obszary konsumenckie, tu mamy pewne ambicje w obszarze toalet myjących czy coraz bardziej designerskich.
Marka Koło tradycyjnie skierowana jest do klienta indywidualnego, uplasowana w segmencie podstawowym i średnim o mocnej pozycji w świadomości polskich klientów. Produkowane są pod nią elementy ceramiki łazienkowej, takiej jak muszle czy umywalki, ale także wanny, kabiny i dopasowane do nich meble.
Czytaj także
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2025-01-07: Kobiety podchodzą ostrożne do pracowniczych planów kapitałowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową
- 2024-11-25: Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów
- 2024-09-26: Polska prezydencja w Radzie UE będzie szansą na kształtowanie polityki gospodarczej Unii. Przedsiębiorcy mają swoje oczekiwania
- 2024-09-16: Konsumenci coraz częściej sięgają po ryby ze zrównoważonych połowów. Sprzedaż certyfikowanych produktów sięga 18 tys. t
- 2024-08-30: Tylko 2 proc. właścicieli zwierząt płaci za opiekę nad zwierzętami podczas ich nieobecności. Spodziewany szybki wzrost zapotrzebowania na takie usługi
- 2024-05-29: Rynek zastępników mięsa jest pełen wysoko przetworzonych produktów. Wkrótce mogą one zniknąć ze sklepowych półek
- 2024-05-10: Komisarz UE ds. energii: Możemy i powinniśmy ograniczyć Rosji dostęp do finansowania i technologii w obszarze LNG
- 2024-05-08: Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa
- 2024-05-31: Tylko co 20. palacz jest w stanie samodzielnie rzucić papierosy. Dziś Światowy Dzień Bez Papierosa