Mówi: | Leszek Wróblewski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Kupiec SA |
Kupiec SA liczy na 0,5 mln zysku operacyjnego za 2015 rok. Jedna czwarta z tej kwoty ma trafić do akcjonariuszy
Spółka Kupiec SA świadcząca usługi spedycyjne i transportowe liczy na udane zakończenie roku i wypracowanie 0,5 mln zł zysku operacyjnego. Firma oprócz swojej podstawowej działalności jest także wiodącym udziałowcem firm BVT SA oraz WindykacjaPL sp. z o. o., które są związane ze skupem i obsługą wierzytelności. Oba podmioty mają w najbliższym czasie się połączyć. Natomiast ze struktur Kupca analizowane jest teraz wydzielenie jego części spedycyjnej. Firma deklaruje przy tym podtrzymanie dotychczasowej polityki dywidendowej – do akcjonariuszy ma trafić około 25 proc. tegorocznego zysku.
– 2015 rok jest dla nas bardzo dobry. Obroty spółki gwałtownie wzrosły, a kwartalny zysk z działalności operacyjnej ukształtował się na poziomie ponad 100 tys. Mamy nadzieję na około 0,5 mln zł zysku za cały ten rok – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Leszek Wróblewski, prezes zarządu spółki Kupiec SA.
Narastająco za pierwsze trzy kwartały 2015 roku spółka osiągnęła ponad 22 mln zł przychodów ze sprzedaży (wzrost o 29 proc. rdr.) oraz zysk operacyjny na poziomie ponad 380 tys. zł. W tym samym okresie rok wcześniej było to o blisko jedną trzecią mniej.
Kupiec SA jest jednocześnie wiodącym akcjonariuszem w spółkach BVT SA oraz udziałowcem WindykacjaPL sp. z o.o. Pierwsza z wymienionych zajmuje się skupem wierzytelności, a druga odpowiada za ich bieżącą obsługę. Na mocy podpisanego w listopadzie listu intencyjnego planowane jest ich połączenie, w efekcie którego powstanie jeden podmiot realizujący pełny łańcuch działań windykacyjnych.
– Oba podmioty całkowicie się uzupełniają i są nierozłączne. Jeden bez drugiego nie byłby tak efektywny. Po połączeniu powstanie komplementarna spółka, która będzie miała dużo większą siłę przebicia w przetargach i to bez względu na to, czy dotyczyć będą one sprzedaży wierzytelności czy windykacji na zlecenie. Będzie też mogła samodzielnie windykować swoje należności – tłumaczy Leszek Wróblewski.
Strategia spółki Kupiec SA zakłada utrzymanie dotychczasowego udziału w rynku spedycyjnym, a także wspieranie zarządów obu spółek w szybkiej finalizacji inkorporacji BVT SA z WindykacjiaPL sp. z o.o. Docelowo zarząd także analizuje możliwość wydzielenia ze spółki jej część spedycyjną, tak aby Kupiec SA stał się podmiotem stricte inwestycyjnym.
– Mam 52 proc. udziałów w Kupcu SA i chciałbym, żeby wypłacał dywidendę. Jednocześnie Kupiec SA jest głównym akcjonariuszem w BVT SA. Dlatego chciałbym, żeby również BVT SA wypłacało dywidendę, co biorąc pod uwagę jej wyniki finansowe, jest bardzo prawdopodobne – mówi prezes Wróblewski na temat planów dywidendowych obu spółek.
Rozmówca dodaje, że w przypadku Kupca SA będzie rekomendował wypłatę dywidendy na poziomie minimum 25 proc. osiągniętego zysku netto. Natomiast tego, ile pieniędzy wpłynie do akcjonariuszy BVT SA, jeszcze nie ustalono. Spółka prognozuje na 2015 rok około 2,5 mln zł zysku netto.
Pytany o plany zagranicznej ekspansji spółek BVT SA i WindykacjaPL sp. z o.o. po połączeniu, prezes Wróblewski będący członkiem RN BVT stwierdza, że jest na to jeszcze za wcześnie.
– Pozyskujemy nowe źródła wierzytelności i chcemy umocnić naszą pozycję na rynku polskim. Naszym zamiarem jest również rozszerzenie naszej działalności na polu telekomów oraz banków – stwierdza.
W przypadku usług spedycyjnych spółka Kupiec jest już aktywna na terenie całej Europy. Ma zleceniodawców m.in. w Anglii, Niemczech czy Hiszpanii. Natomiast jak wyjaśnia prezes, fizyczna obecność poza Polską nie jest w przypadku tego rodzaju usług konieczna.
Czytaj także
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
- 2024-10-08: Do 2050 roku transport morski ma być zeroemisyjny. W dekarbonizacji pomagają nowe technologie, ale przyszłością są zielone paliwa
- 2024-08-20: Upały wyzwaniem w transporcie żywności. W zwykłych samochodach dostawczych może być nawet 50°C [DEPESZA]
- 2024-08-08: Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Firmy mają problem z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności
- 2024-08-30: Branża logistyki coraz bardziej zautomatyzowana. Rozładunkiem towaru zajmują się autonomiczne wózki, a inwentaryzacją roboty stukrotnie szybsze niż człowiek
- 2024-08-19: Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia
- 2024-06-26: Ostatnie przygotowania do uruchomienia strefy czystego transportu w stolicy. Straż miejska została wyposażona w mobilny punkt kontroli
- 2024-07-09: Zielone aspekty będą zyskiwać w przyszłych przetargach infrastrukturalnych. Branża inwestuje w technologie asfaltowe wspierające dekarbonizację
- 2024-07-10: Producenci systemów sterowania ruchem kolejowym przygotowani do ochrony przed cyberatakami. Czekają na uruchomienie nowych inwestycji na kolei