Newsy

KPMG: Polacy zainwestują w tym roku 433 mld zł. Najbogatsi kupują głównie nieruchomości, ci nieco mniej zasobni – akcje

2014-12-09  |  06:20

57 proc. zamożnych Polaków inwestuje swoje pieniądze. Wśród najbogatszych czyni to aż 83 proc. Z najnowszego raportu firmy KPMG wynika, że tylko w tym roku polskie gospodarstwa domowe zainwestują 433 mld zł.

Najbogatsi, których miesięczny dochód brutto przekracza 20 tys. zł miesięcznie, najchętniej inwestują w nieruchomości. Bezpośrednio kupuje je wcelach inwestycyjnych 51 proc. tej grupy. Drugą najchętniej wybieraną przez te osoby inwestycją są akcje (25 proc.), a na trzecim miejscu – inwestycje w start-upy (15 proc.). Z grupy osób bardzo zamożnych, z dochodami miesięcznymi rzędu kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie, inwestuje 78 proc. Z tego połowa w nieruchomości, a 29 proc. w akcje. Natomiast spośród osób o dochodach między 7 a 10 tys. zł miesięcznie 36 proc. kupuje akcje, zaś o jeden pkt proc. mniej – nieruchomości.

Wynika stąd jasno, że im więcej zamożnych Polaków, tym wyższe i liczniejsze stają się inwestycje.

W 2008 roku ludzi zamożnych i bogatych, których dochód miesięczny przekraczał brutto 7 tys. zł, było w Polsce 574 tys. W 2014 roku ich liczba osiągnęła 878 tys., a jak prognozuje kancelaria KPMG, w 2016 roku ich liczba może sięgnąć 1,04 mln.

– Widać, że wejście Polski do Unii Europejskiej, rozwój ekonomiczny naszego kraju, pojawienie się dużych inwestorów zagranicznych i kumulacja majątku spowodowały, że jesteśmy zamożniejsi mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Andrzej Marczak, partner KPMG w Polsce. – Wartość majątku dochodów netto tej grupy osób w Polsce to prawie 140 mld zł. Jeżeli utrzymalibyśmy takie tempo rozwoju, to w 2016 roku takich osób majętnych w Polsce będzie już ponad 1 mln, a wartość majątku zgromadzonego rok później przekroczy 200 mld zł.

Polakom, choć są coraz zamożniejsi, nadal daleko do bogactwa obywateli państw zachodnich. Mimo że nasza majętność rośnie w przyzwoitym tempie 4,6 proc. rocznie, osiągnięcie poziomu zamożności statystycznego Europejczyka zajmie nam 43 lata. Milionerów, czyli ludzi, których inwestycyjny majątek przekracza 1 mln dol., jest w Polsce 47 tys.

Wydaje się, że to jest już dosyć duża grupa, jednak porównując do krajów Europy Zachodniej, gdzie ten majątek był budowany przez dziesiątki czy nawet setki lat, nadal jesteśmy ubogim krajem – podkreśla Andrzej Marczak. Dla porównania, osób kwalifikowanych, mających co najmniej 1 mln dol. w aktywach płynnych we Francji jest 2 mln 440 tys. W Czechach, które są nieporównywalnie mniejsze niż Polska, jest ich ponad 32 tys. Oznacza to, że mamy jeszcze dużo do nadrobienia, ale powoli gonimy Zachód. Polacy się bogacą. Pamiętajmy jednak, że to jesteśmy na początku drogi, a ta bogata przyszłość dopiero przed nami.

Wraz ze wzrostem polskiej zamożności rozwija się też rynek luksusowych towarów. Według raportu KPMG najbardziej dynamicznie rozwija się segment samochodów luksusowych i z kategorii premium.

Cała gama samochodów luksusowych niemieckich, włoskich czy też brytyjskich znalazła uznanie u nabywców zwraca uwagę partner KPMG w Polsce. Ten segment jest najbardziej dynamicznie rozwijającym się i stanowi największą wartość w całym rynku dóbr luksusowych, bo 5,6 mld zł.

Kolejną luksusową kategorią, która bardzo dobrze się rozwija i na którą Polacy sporo wydają jest  kategoria odzieży i dodatków. O ile na kupno bardzo drogiego samochodu mogą sobie pozwolić tylko ludzie naprawdę zamożni, na tego typu zakupy decydują się także mniej zasobni w gotówkę Polacy.

Niewątpliwie każdy z nas może sobie pozwolić na ekskluzywną apaszkę, krawat, torebkę, pasek czy jakąś odzież. Czyli ta powszechność powoduje, że ten segment bardzo dobrze się rozwija ocenia Andrzej Marczak z KPMG. Trzecia kategoria rynku to są usługi hotelowe i spa. Rośnie liczba hoteli ekskluzywnych w Polsce, hoteli pięciogwiazdkowych, hoteli butikowych i po zaspokojeniu, powiedziałbym, podstawowych potrzeb majętnych Polaków, czyli po posiadani domu, samochodu, wykształcenia dzieci, Polacy coraz bardziej doceniają jakość spędzania czasu, wygodę, komfort, ekskluzywność.

Czytaj także