Mówi: | Marcin Animucki |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | Ekstraklasa SA |
Kluby polskiej Ekstraklasy w coraz lepszej kondycji finansowej. Całkowite przychody drużyn wyniosły w tym sezonie prawie 0,5 miliarda złotych
W sezonie 2014/2015 przychody klubów grających w piłkarskiej Ekstraklasie wyniosły blisko 0,5 mld złotych. Większość wpływów pochodziła ze sprzedaży praw mediowych. Dzięki rozwojowi infrastruktury sportowej na znaczeniu w strukturze przychodów zyskuje rola marketingu i sprzedaży biletów. Spółka Ekstraklasa liczy, że polska liga już wkrótce będzie dobijać się do pierwszej dziesiątki czy dwunastki w Europie.
– 11 mln osób interesuje się rozgrywkami Ekstraklasy. To przyczynek do tego, aby osoby przychodziły na stadiony czy oglądały mecze w telewizji. Więc wydaje się, że wszystko jest na dobrej drodze i mam nadzieję, że także z perspektywy rozwoju, czy to finansowego, czy sportowego, naszych klubów będziemy w stanie dobijać się do tej pierwszej dziesiątki czy dwunastki lig w Europie, bo w te miejsca celujemy – mówi agencji Newseria Inwestor Marcin Animucki, wiceprezes zarządu Ekstraklasa SA.
Jak wynika z raportu Deloitte, wartość europejskiego rynku piłki nożnej w sezonie 2013/2014 przekroczyła 20 miliardów euro. Liderem jest brytyjska Premier League, której łączne przychody osiągnęły w tym okresie 3,9 miliarda euro. Polska Ekstraklasa znalazła się w drugiej dziesiątce zestawienia.
– W ostatnich latach nastąpił bardzo duży skok jakościowy, jeżeli chodzi o infrastrukturę. Mamy najbardziej nowoczesne stadiony piłkarskie w Europie. To jest ten pierwszy podstawowy element do budowania solidnych drużyn – przekonuje Marcin Animucki.
Przedstawiciel spółki Ekstraklasa wskazuje, że od dwóch lat widać dużą pracę klubów w zakresie uporządkowania kwestii finansowych. Dotyczą one budżetowania, wypłacalności klubów oraz terminowego przekazywania wynagrodzenia dla trenerów i piłkarzy.
– Sumarycznie przychody wszystkich klubów w Ekstraklasie to prawie 0,5 mld zł, na co składają się przede wszystkim scentralizowane prawa mediowe. To jest ta część, za którą odpowiada Ekstraklasa. Dużą część przychodów klubów stanowią umowy sponsorskie i reklamowe. Ważnym elementem w niektórych klubach są także transfery zawodników do lig zagranicznych czy transfery wewnętrzne – wymienia wiceprezes zarządu Ekstraklasa SA.
Według opracowania „Przeglądu Sportowego” w zakończonym sezonie 2014/2015 szesnaście drużyn rywalizujących w rozgrywkach Ekstraklasy dysponowało budżetem wynoszącym 434 milinów złotych. Różnice finansowe pomiędzy poszczególnymi zespołami były jednak znaczne. Najbogatsza Legia Warszawa dysponowała budżetem ponad 10-krotnie wyższym niż najbiedniejsza Zawisza Bydgoszcz.
– W ligach europejskich nie ma jednolitej struktury. W zależności od kraju, któremu się przyglądamy, jest albo przewaga praw mediowych nad praw ami marketingowymi czy ticketingu – mówi przedstawiciel Ekstraklasa SA, pytany o optymalną strukturę przychodów osiąganych przez ligi piłkarskie.
Marcin Animucki zaznacza, że zrównoważony model biznesowy ligi piłkarskiej zakłada osiągniecie ok. 30 proc. przychodów ze sprzedaży praw mediowych, ok. 30 proc. z praw marketingowych oraz ok. 30 proc. z ticketingu. Polska Ekstraklasa powoli zbliża się do tych proporcji, choć nadal duża część przychodów osiągana jest z praw mediowych. Nowoczesna infrastruktura sportowa sprawia natomiast, że coraz większe znaczenie odgrywają również pozostałe źródła przychodów.
– Jeżeli chodzi o same przychody Ekstraklasy, jako spółki, to odnotujemy [w tym roku – red.] około 15-proc. wzrost, co będzie w 10-letniej historii Ekstraklasy największym budżetem, który będzie dochodził do granicy około 170 mln zł i z tego powodu możemy być szczęśliwi i dumni – mówi Animucki.
Jeśli chodzi natomiast o skumulowane przychody klubów piłkarskich występujących w Ekstraklasie, to ich wielkość uzależniona jest od głównie od przychodów z praw mediowych klubów uczestniczących w europejskich pucharach oraz z transferów zewnętrznych. W opinii wiceprezesa Animuckiego, standardowa struktura przychodów w przyszłości pozostanie raczej niezmienna. Różnić się będą jednie modele finansowania poszczególnych klubów.
Czytaj także
- 2024-08-27: Do klubów fitness chodzi o 40 proc. więcej osób niż przed pandemią. Sieci takich obiektów szybko się rozbudowują
- 2024-02-02: Możliwość kupienia alkoholu podczas meczów może zwiększać ryzyko agresywnych zachowań kibiców. Skala takich przypadków okazuje się jednak marginalna
- 2023-10-26: Kondycja fizyczna i psychiczna pracowników coraz ważniejsza dla firm. To zmienia ich podejście do benefitów pozapłacowych
- 2023-05-24: PGE z coraz większym zaangażowaniem w sport i kulturę. Wydatki na ten cel zwracają się ośmiokrotnie
- 2023-05-11: Nowa odsłona walki z szarą strefą na rynku bukmacherskim. Tym razem na boiskach sportowych [DEPESZA]
- 2023-03-10: Kobieca piłka nożna wreszcie ruszyła z miejsca. Komercyjna wartość tej dyscypliny ma wzrosnąć kilkukrotnie w ciągu tej dekady
- 2023-01-11: Rośnie zainteresowanie łyżwiarskimi dyscyplinami. Coraz więcej imprez dla zawodowców i amatorów jest organizowanych w Polsce
- 2022-11-04: Trening w szpilkach. Nowy trend wkracza do klubów fitness w Polsce
- 2022-09-02: Antoni Piechniczek: Mieszanka młodych i doświadczonych zawodników na mundialu w Katarze może się okazać wybuchowa. Powinni nas zaskoczyć
- 2022-03-22: Więcej technologii na polskich boiskach piłkarskich. PZPN coraz mocniej stawia na innowacje