Newsy

Dobre perspektywy na drugie półrocze dla spółek odzieżowych i obuwniczych

2016-09-07  |  07:05

Spółki handlowe, zwłaszcza odzieżowe i obuwnicze, mogą skorzystać na trwającej renegocjacji czynszów w centrach handlowych i sprzedaży nowych kolekcji po pełnomarżowych cenach. Część mniejszych spółek pokazała po II kwartale wyniki dające nadzieję na lepszą passę. Dodatkowo pomóc powinien program 500 plus.

– Perspektywy spółek na II półrocze są silnie powiązane z wprowadzeniem nowych kolekcji. Teraz jesteśmy już we wrześniu, więc mamy początek sprzedaży pełnomarżowych kolekcji i odbiór tej kolekcji przez konsumentów oraz wpływ pogody niewątpliwie będą miały na wyniki spółek duże przełożenie – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Marcin Stebakow, dyrektor Departamentu Analiz Domu Maklerskiego BPS. – Najważniejszy będzie październik do połowy listopada, kiedy sprzedajemy w pierwszych marżach i pokazujemy jakość wyników. Myślę, że spółki handlowe są dobrym typem na II połowę roku.

Podkreśla, że spółki handlowe mają za sobą trudny okres kilku kwartałów słabego złotego i wyższych czynszów wyrażonych w euro, ale II kw. pokazał, że kilka z nich potrafiło zoptymalizować działalność i pokazać się inwestorom z dobrej strony w raportach finansowych za ostatni okres.

– Jeśli chodzi o pozytywne elementy, które można było zauważyć w II kw., to mniejsze spółki bardziej poprawiły wyniki, mówię tutaj o spółkach Solar albo Próchnik czy np. Prima Moda, której też należy uznać II kw. za udany po pewnych perturbacjach związanych z brakiem kolekcji, z brakiem środków na zakup tych kolekcji, które spółka miała – przypomina Stebakow. – Widać, że II kw. przyniósł ciekawe rozwiązania i wpłynął na wyniki dwóch czy trzech spółek i zostało to przez inwestorów zauważone po okresie posuchy, która była w tych spółkach.

Prima Moda w II kwartale zwiększyła przychody z niespełna 6 mln zł w I kw. do niemal 11 mln zł, uzyskała zysk operacyjny w wysokości 1,43 mln zł po stracie rzędu 2,39 mln zł. Na czysto zarobek wyniósł 1,15 mln zł wobec straty w I kw. 2,43 mln zł. Solar Company przy analogicznych jak przed rokiem przychodach zmniejszyła stratę w I półroczu do 1,4 mln zł z 2,4 mln zł. Próchnikowi udało się zwiększyć przychody netto z 19,8 mln zł do 27,8 mln zł i uzyskać zysk netto na poziomie 2,34 mln zł wobec straty 103 tys. zł rok temu.

– Spółki starają się renegocjować stawki czynszowe, gdyż kończą się umowy w galeriach handlowych, które były podpisywane 5-7 lat temu. Centra handlowe widzą też, że jest odwrót konsumentów od chodzenia po galeriach handlowych – mówi szef Departamentu Analiz DM BPS. – Część osób przenosi się do handlu internetowego, tak że wynajmujący są bardziej skorzy dokonywać tych obniżek i iść na ustępstwo w stosunku do najemców, jakimi są głównie sieci handlowe czy odzieżowe i obuwnicze.

Zauważa też, że spółki próbują renegocjować nie tylko czynsze, ale także koszty finansowe.

– W 2015 Vistula miała pozytywny wpływ na wyniki, jeśli chodzi o koszty finansowe jak również Gino Rossi, które znacząco obniżyło koszty finansowania zamieniając obligacje na tańszy kredyt. I to było już widoczne w poziomie zysku netto za II kw., który urósł ponad 30 proc. rok do roku – mówi Stebakow.

Nadzieję na wzrost obrotów daje według niego program 500+. Zgodnie z badaniami Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych i Instytutu Rozwoju Gospodarki SGH 42,6 proc. rodzin przeznaczy dodatkowe pieniądze na odzież i jedzenie. Co trzeci wydatkuje je na edukację potomstwa, zaś 16,8 proc. odkłada pieniądze na przyszłość pociechy.

Czytaj także