Mówi: | Andrzej Uryga |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Baltona SA |
Baltona zwiększa przychody, ale rośnie też strata, między innymi przez Ukrainę
W I półroczu 2014 roku Baltona miała 155,7 mln zł przychodów, o 59 proc. więcej niż rok temu. Z powodu wyższych kosztów wzrosła jednak również strata – do 7,48 mln zł z 3,36 mln przed rokiem.
– Osiągnęliśmy 155 mln zł sprzedaży, to blisko 60 proc. wzrost, który zawdzięczamy zarówno wynikom nowo przejętych spółek z grupy Chacalli, jak i naszym spółkom Baltona w Europie Środkowo-Wschodniej. Zysk jeszcze nie wygląda lepiej w pierwszym półroczu. Nasza aktywność na Ukrainie ze zrozumiałych powodów, choć nadal rentowna, była trochę mniej rentowna niż rok temu. Pasażerowie podróżują tam mniej i kupują mniej – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Andrzej Uryga, prezes Baltona SA.
W pierwszym kwartale 2014 r. Baltona miała 6,91 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 2,99 mln zł straty rok wcześniej. W pierwszym półroczu było to 7,48 mln zł straty netto, co oznacza, że drugi kwartał był zdecydowanie lepszy. Baltona wskazuje zresztą w komunikacie na sezonowość działalności, przez którą pierwszy kwartał jest zwykle najsłabszy w roku. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wzrosły w pierwszym kwartale br. do 66,77 mln zł z poziomu 40,15 mln zł w analogicznym okresie 2013 r., a w całym półroczu do 155,7 mln zł z 97,9 mln rok temu.
– Pierwsze półrocze w naszej branży jest zawsze dużo słabsze, bo sezon zaczyna się pod koniec czerwca i trwa do sierpnia. Tak jak w zeszłym roku zanotowaliśmy stratę. Ona będzie w tym roku trochę większa ze względu na negatywny wpływ Ukrainy, jednorazowe koszty restrukturyzacyjne Chacalli i otwarcie sklepu w Alghero we Włoszech – twierdzi Uryga.
Wojna na Ukrainie negatywnie wpłynęła na wynik Baltony poprzez osłabienie hrywny oraz spadek sprzedaży, na który z kolei złożyła się mniejsza liczba pasażerów i podwyżka podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe i alkohol. Koszty działalności operacyjnej w pierwszym półroczu zwiększyły się w porównaniu z ubiegłym rokiem o 60 proc. do 160 mln zł ze 100 mln.
Według Urygi poza Ukrainą na pozostałych zagranicznych portach Baltona osiąga solidne wzrosty sprzedaży. Od początku roku akcje spółki jednak silnie potaniały, spadając z poziomu ok. 7,15 zł do niecałych 5 zł obecnie.
Największy operator sklepów wolnocłowych w Polsce zamierza kontynuować ekspansję zagraniczną, gdzie generuje obecnie 1/3 swoich obrotów. Baltona równocześnie pracuje nad wzrostem sprzedaży całkowitej oraz sprzedaży w przeliczeniu na jednego klienta w Polsce. W pierwszym półroczu rosła ona w polskich portach lotniczych szybciej niż liczba pasażerów. Pozytywną wiadomością dla akcjonariuszy jest także rozwój siatki połączeń oraz wzrost liczby pasażerów w Modlinie, gdzie Baltona jest wyłącznym operatorem gastronomicznym.
– Pomimo tego, że polskie lotniska nie miały wielkiego wzrostu w pierwszym półroczu, zanotowaliśmy wzrost sprzedaży. Bardzo staramy się dostosować nasza ofertę do potrzeb klientów i cały czas zauważamy, że na tych lotniskach zarabiamy na pasażerach coraz więcej, co jest bardzo obiecujące. Bardzo dobrze wygląda również rozwój lotniska w Modlinie. Podwarszawskie port wraca do życia i odzyskuje formę. Zgodnie z prognozami lotnisko spodziewa się osiągnięcia około 1,5 mln pasażerów, co ulokowałoby Modlin na piątym lub szóstym miejscu w Polsce, a zaczynali praktycznie od zera – wskazuje Andrzej Uryba.
Wynik finansowy w drugim półroczu może być jeszcze obciążony kosztami związanymi z przejęciem aktywów Chacalli i zmianą brandu.
– Przejęliśmy wraz z tą firmą punkty sprzedaży na trzech lotniskach – w Weeze, Rotterdamie i Liege. Zakończyliśmy właśnie audyt na tych lotniskach, chcemy je teraz zmienić brand na Baltonę. Zdecydowaliśmy, że marka Chacalli będzie dotyczyła naszych działalności dyplomatycznych, a marka Baltona będzie dotyczyła naszych działalności detalicznych. Przejęte obiekty nie wymagają jakiegoś wielkiego dokapitalizowania. Oczywiście zmiana brandu będzie się wiązała z odświeżeniem sklepów, zmianą ustawienia, może zmianą asortymentu. Będą to pewne wydatki, ale nieporównywalnie mniejsze do tych, które ponieślibyśmy, otwierając sklepy w nowych lokalizacjach – ocenia prezes Baltony.
Czytaj także
- 2025-02-21: Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2025-02-13: Europa zapowiada ogromne inwestycje w sztuczną inteligencję. UE i USA mają wspólne interesy w obszarze AI
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-19: Polskie mleczarstwo przygotowuje się do silniejszej konkurencji na zagranicznych rynkach. Potrzebuje wsparcia systemowego
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-02-12: Młodzi naukowcy przez niskie płace odchodzą z uczelni. To duże zagrożenie dla rozwoju polskiej gospodarki i technologii
- 2025-01-31: Unijne przepisy zwiększą bezpieczeństwo inwestycji w kryptowaluty. Nowe regulacje mają uporządkować rynek