Newsy

AB, czołowy dystrybutor IT w regionie, rozwija kategorie zabawek, AGD i RTV oraz sektor rozwiązań dla przedsiębiorstw, w tym usługi dla e-handlu

2015-02-23  |  06:30
Wszystkie newsy
Mówi:Grzegorz Ochędzan
Funkcja:członek zarządu, dyrektor finansowy
Firma:AB

Grupa Kapitałowa AB, dystrybutor IT w Europie Środkowo-Wschodniej, chce zwiększyć swój udział w rynku zabawek, AGD i RTV oraz rozwiązań dla przedsiębiorstw. W tej ostatniej grupie spółka chce poprawić sprzedaż produktów pod marką własną TB, a także marek Triline i Optimus. Dużym sukcesem okazała się dystrybucja iPhone’ów po podpisaniu w ubiegłym roku umowy z firmą Apple. To właśnie smartfony pozostają najważniejszym produktem na rynku elektroniki użytkowej.

W perspektywie 2015 roku widzimy dużo szans na rozwój rynkowy i produktowy. W dalszym ciągu będziemy rozwijać nasze projekty, które obecnie realizujemy, ten dotyczący Rekmana, czyli rozwój oferty w zabawkach, rozwój kanału sprzedaży. Będziemy rozwijać także kategorię AGD i RTV, również w zakresie enterprise, gdzie bardzo duży nacisk kładziemy na wzrost naszej aktywności rynkowej – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Grzegorz Ochędzan, członek zarządu i dyrektor finansowy AB.

Grupa AB przejęła spółkę Rekman w 2013 r. i od tego czasu stara się zwiększyć swoją obecność na bardzo rozdrobnionym rynku dystrybutorów zabawek. Już teraz jest na nim istotnym graczem, ale zamierza dalej rozwijać ten obszar. Podobnie jest na rynku AGD i RTV, na którym AB działa również od niedawna.

Nieco inną sytuację spółka ma na rynku urządzeń i usług IT. To pierwszy i najważniejszy sektor dla AB. Ochędzan zwraca uwagę na to, że już teraz AB jest liderem w Europie Środkowo-Wschodniej, ale nie zamierza zatrzymywać się w rozwoju.

Duże znaczenie dla rozwój rynku urządzeń elektronicznych oraz pokrewnych produktów mają marki własne spółki, czyli grupa TB (TB Print, TB Energy i TB Clean i TB Touch), Triline oraz zakupiona w 2013 r. marka Optimus.

Oczywiście, co jest najważniejsze, rozwój ten realizujemy w sposób racjonalny, maksymalizując efekty ekonomiczne z prowadzonej działalności w tym zakresie – zapewnia Ochędzan. Dodaje: ‒ W naszej ofercie mamy też produkty Apple'a. Ostatnie umowy z Apple na dystrybucję telefonów iPhone podpisaliśmy w ubiegłym roku kalendarzowym. Apple docenił naszą zdolność operacyjną i logistyczną i podpisał z nami umowę. O kontakt walczyło wielu dystrybutorów, zostaliśmy wyróżnieni i na chwilę obecną z sukcesem realizujemy dystrybucję tych produktów.

Podkreśla, że dystrybucja iPhone’ów to ważny sektor dla spółki. Produkt Apple'a odpowiada na trendy na rynku elektroniki użytkowej. Smartfony pozostają zdecydowanie najpopularniejszym typem urządzeń. Widać jednak w tej kategorii produktów coraz większe dążenie do zwiększenia liczby funkcji dostępnych w urządzeniu przy równoczesnym obniżeniu ceny.

Sądzimy, że będziemy niebawem świadkami kolejnych nowych rozwiązań, które będą napędzały sprzedaż, a tym samym oczekujemy wzrostu zainteresowania takimi rozwiązaniami i wzrostu ich sprzedaży na rynku – prognozuje Ochędzan.

Zwraca uwagę na to, że nowymi produktami, których rynek mocno oczekuje, mogą być np. urządzenia do noszenia na sobie, tzw. wearables, jak na przykład iWatch czy inne smartwatche. Już wkrótce mogą stać się one znacznie bardziej popularne.

AB nie zapomina także o sektorze usług. Spółka świadczy bardzo zaawansowane usługi dla firm z sektora e-commerce i jak podkreśla Ochędzan, zamierza je rozwijać.

W zakresie rozwiązań e-commerce’owych AB ma najszerszą i najbardziej kompleksową ofertę dla partnerów. W tym zakresie jesteśmy liderem na rynku dystrybucji – podkreśla Ochędzan. ‒ Od strony technologicznej widzimy potrzebę w zakresie dostarczania gotowych rozwiązań. Mówię tu o platformach technologicznych, platformach związanych ze sprzedażą produktów bramek XML-owych, zaciągania informacji o produkcie, również w zakresie big data. Natomiast to, co najważniejsze, to wsparcie w zakresie logistyki.

AB świadczy klientom usługę dropshippingu, czyli przejęcia dostawy towaru. To szczególnie popularne rozwiązanie wśród małych e-sklepów, które nie chcą inwestować w zaopatrzenie magazynów oraz przestrzeń do przechowywania produktów. Dzięki dropshippingowi, to dostawca odbiera towar z hurtowni i rozwozi go do klientów, a sprzedawca jedynie zbiera zamówienia.

Ochędzan podkreśla, że rozwój oferty dla sektora e-commerce to bardzo perspektywiczna działalność. Choć Polacy coraz więcej kupują przez internet, wciąż są pod tym względem daleko za Europą Zachodnią. Dlatego w najbliższych lat dynamika wzrostu tego sektora utrzyma się i będzie wyższa niż ten sam wskaźnik dla bardziej dojrzałych rynków.

Czytaj także