Mówi: | Tomasz Szopa |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Netia |
Netia przygotowuje zmianę strategii. Skupi się na dwóch dużych projektach
Telekomunikacyjna Netia, która odnotowała w ubiegłym roku gorsze wyniki od tych z 2014 r., pracuje nad korektą strategii, która ma zostać przedstawiona rynkowi w ciągu kilku tygodni. Jak zapewnia prezes Tomasz Szopa, spółka skupi się na automatyzacji procesów w firmie oraz udoskonaleniu obsługi klientów w tych regionach, w których ma rozbudowaną infrastrukturę.
– Dostarczanie klientom wyłącznie kabla do domu to już zdecydowanie za mało. Telekomy muszą iść w kierunku kompleksowych rozwiązań – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Tomasz Szopa, prezes Netii. – Nasi konkurenci zajmują się albo sprzedażą prądu, albo usług bankowych, albo usług gazowych lub jakimikolwiek innymi działaniami z różnymi efektami komercyjnymi. Ta firma, która pierwsza wpadnie na taki model, który będzie najlepiej absorbowany przez klientów, wygra ten wyścig. Natomiast myślę, że kierunkiem jest właśnie poszerzanie usług i dostarczanie coraz bardziej zintegrowanych usług dla klienta.
Netia, która wkrótce przedstawi korektę strategii sprzed półtora roku, miała w 2015 roku wyniki gorsze od tych z 2014 roku. Przychody grupy spadły o 6 proc. do 1,57 mld zł, a zysk netto skurczył się o niemal 99 proc. do 2,2 mln zł. W 2015 roku nakłady inwestycyjne Netii wyniosły 225 mln zł wobec 232 mln zł w 2014 roku. Poziom inwestycji planowanych na ten rok zostanie ogłoszony wraz ze strategią, podobnie jak decyzja ws. wypłaty dywidendy.
Spółka jest w trakcie przeprowadzania dwóch dużych projektów, które mają zmienić jej podejście do klienta.
– Pierwszy, który nazywamy Local Netią, jest to projekt, który przygotowujemy od 1,5 roku. Chcemy być bliżej klienta indywidualnego i biznesowego – mówi Szopa, który stanowisko prezesa objął przed dwoma miesiącami. – Netia jest ogólnopolską firmą, natomiast są regiony, gdzie jesteśmy bardziej reprezentowani, i takie, gdzie jesteśmy słabiej reprezentowani. Chcemy się koncentrować na poprawie jakości obsługi klienta tam, gdzie mamy infrastrukturę dobrej jakości, gdzie temu klientowi możemy świadczyć usługi wysokiej jakości.
Jak zapewnia prezes Netii, w czasie testów firmie udało się osiągnąć zdecydowane skrócenie czasu obsługi klienta. Oznacza to uruchomienie usługi w domu klienta w czasie kilku godzin od zakupu, natomiast obsługę serwisową nawet do kilkudziesięciu minut. W pozostałych obszarach poziom obsługi ma pozostać na dotychczasowym poziomie.
– Drugi istotny projekt to Digital Netia. Chcemy Netię przekształcić w firmę nowoczesną, marketingowo-sprzedażową, a nie sprzedażowo-marketingową – mówi Tomasz Szopa. – Jak popatrzymy dzisiaj na świat telekomów, to są spółki z bardzo mocno rozbudowaną strukturą kosztową sprzedaży, niewspółmierną do struktur i kosztów marketingowych. Kluczowym wyzwaniem jest tutaj automatyzacja procesów, digitalizacja firmy i przejście z systemów z lat 90. na systemy XXI wieku. I taką transformację będziemy chcieli przeprowadzić.
Czytaj także
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
- 2024-12-09: Frontex chce stworzyć cyfrowego bliźniaka zewnętrznych granic UE. Umożliwi to przygotowanie na różne scenariusze i zagrożenia
- 2024-10-29: Technologia wirtualnych bliźniaków rewolucjonizuje produkcję w firmach. Pomaga im też ograniczać ślad węglowy produktów
- 2024-09-23: Rząd chce większego udziału polskich firm budowlanych w projektach energetycznych. Ma to być element nowej ustawy offshorowej
- 2024-09-25: Trwają prace nad strategią migracyjną Polski na lata 2025–2030. Eksperci apelują o duży nacisk na mieszkalnictwo
- 2024-09-19: Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
- 2024-07-03: Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
- 2024-06-18: Chińskie regulacje ograniczyły czas dzieci przed ekranami i nad pracami domowymi. W pozycji siedzącej spędzają one dziennie 46 minut krócej