Mówi: | Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag Agnieszka Stefańska, rzecznik prasowy warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad |
Strabag zakończył budowę trasy wylotowej z Warszawy w kierunku Katowic. Prawie pół roku przed terminem
Aktualizacja 2015-07-17 23:58
Nowy niespełna sześciokilometrowy odcinek S8 Opacz–Janki otwarty dla kierowców. Firma Strabag, generalny wykonawca trasy, zakończyła prace prawie pół roku przed terminem. Nowa wylotówka z Warszawy ma rozładować korki w Raszynie i usprawnić ruch w kierunku Katowic. Cała inwestycja będzie ukończona w grudniu tego roku.
– Jako generalny wykonawca odcinka autostrady S8 Opacz–Janki jesteśmy bardzo zadowoleni, że w środku sezonu wakacyjnego możemy ulżyć kierowcom podróżującym przez Warszawę bądź wyjeżdżającym z Warszawy w kierunku południowym i otworzyć przed terminem odcinek drogi ekspresowej S8 pomiędzy węzłem Opacz na Południowej Obwodnicy Warszawy a węzłem Warszawa Janki – mówi Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag.
Nowy prawie sześciokilometrowy odcinek S8 pozwoli na zmniejszenie korków w podwarszawskim Raszynie, które utrudniały nie tylko wyjazd w kierunku Śląska, lecz także były zmorą mieszkańców podwarszawskich miejscowości.
Uruchomienie nowego odcinka oznacza zmiany w organizacji ruchu.
– To nie jest organizacja docelowa. Na razie najdogodniejszym wyjazdem nową drogą jest wyjazd dla kierowców jadących w stronę Wrocławia i Katowic. Kierowcy udający się w kierunku Krakowa i wracający S7 w kierunku Warszawy będą wciąż korzystać z dotychczasowej trasy przez Janki i Warszawę, jednak będzie tam już znacznie mniejsze natężenie ruchu niż dotychczas – mówi Agnieszka Stefańska, rzecznik warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Na odcinku S8 zastosowano innowacyjną nawierzchnię. Umożliwi ona wydłużenie okresu eksploatacji drogi bez konieczności przeprowadzania znaczących napraw konstrukcji. Wymagane będą jedynie okresowe wymiany warstwy wierzchniej, czyli tzw. warstwy ścieralnej. Na nowej konstrukcji nie powinno być również problemu z koleinowaniem nawierzchni.
– Zgodnie z zapewnieniem wykonawcy trasa będzie znacznie bardziej wytrzymała na nacisk samochodów, co wiąże się z korzyściami finansowymi dla Skarbu Państwa, ponieważ remonty będą rzadsze, krótsze i będą miały mniejszy zasięg, oraz z korzyściami dla kierowców, którzy będą mieli znacznie mniej utrudnień – wyjaśnia Stefańska.
Stan zaawansowania prac na odcinku węzeł Warszawa Janki – węzeł Paszków (3,5 km) to już ok. 80 proc., natomiast do końca roku przebudowana zostanie droga krajowa nr 7 od węzła Janki Małe do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 721 w miejscowości Sękocin Las. Stan zaawansowania robót budowlanych na tym odcinku to ok. 70 proc.
– Jest to pierwsza część tej inwestycji, reszta zostanie wykonana do końca 2015 roku. Umożliwi ona przede wszystkim podróżującym z kierunku krakowskiego włączenie się do drogi krajowej S8 poprzez nowo powstałe węzły łączące drogę S7 z drogą S8 – wyjaśnia Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag.
Jak podkreśla Trojanowski, dzięki dobrej współpracy z inwestorem, czyli Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, udało się ten odcinek zbudować o wiele wcześniej, niż wynika to z kontraktu. Inwestycja realizowana jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Strabag był więc zobowiązany wykonać projekt budowlany i wykonawczy, uzyskać wszelkie pozwolenia i przeprowadzić budowę. Formuła ta wiąże się z wieloma czynnikami ryzyka, dlatego – jak podkreśla członek zarządu spółki – tak ważna jest współpraca z zamawiającym. Jego zdaniem ustawodawca i zamawiający powinni rozważyć wprowadzenie do kontraktów systemu motywacji dla wykonawców.
– Takich instrumentów nie ma w obecnie obowiązujących kontraktach, a myślę, że byłaby to dobra motywacja dla poważnych firm budowlanych, żeby skracać terminy realizacji – podkreśla Trojanowski. – To dałoby ulgę kierowcom i spowodowałoby, że drogi ekspresowe powstawałyby szybciej, a zamawiającemu dałoby więcej możliwości, np. rozszerzenie systemu poboru opłat na drogach ekspresowych.
Czytaj także
- 2024-09-18: Właściciele mieszkań obawiają się nierzetelnych najemców. Rynek najmu profesjonalizuje się bardzo powoli
- 2024-07-05: Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
- 2024-07-09: Zielone aspekty będą zyskiwać w przyszłych przetargach infrastrukturalnych. Branża inwestuje w technologie asfaltowe wspierające dekarbonizację
- 2024-08-06: Budownictwo drogowe chce lepiej wykorzystywać odpady powstające przy remontach. Branża apeluje o przepisy to umożliwiające
- 2024-05-15: Za blisko 80 proc. produkcji półprzewodników odpowiada Azja. Planowana inwestycja Intela w Polsce to jeden z kroków do zwiększenia autonomii UE w zakresie dostaw [DEPESZA]
- 2024-05-09: Od kopalni węgla do kopalni pomysłów. Katowice i metropolia chcą być liderami innowacji
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
- 2024-05-02: Wraz ze wzrostem cen standardowych nieruchomości rośnie zainteresowanie segmentem premium. Co 10. lokal w Polsce ma podwyższony standard
- 2024-04-12: Rynek nieruchomości premium w Polsce szybko rośnie. Do Europy Zachodniej sporo nam jeszcze brakuje
- 2024-03-22: Polskie firmy poniżej unijnej średniej pod względem cyfryzacji. Większość nie korzysta z chmury, elektronicznej wymiany informacji czy sztucznej inteligencji